De lange tenen van Apple

6 mei 2010, 10:01

De Amerikaanse presentatrice en comedian Ellen DeGeneres zond maandag tijdens haar televisieshow een spoof reclame uit over de iPhone. In de ‘reclame’ heeft DeGeneres zelf de grootste moeite met het typen van een sms’je met het apparaat. Vrij geestig, vonden de meeste mensen (in de zaal klonk gelach). Bij Apple vonden ze het niet zo erg leuk en pakten ze direct de telefoon. De toon moet behoorlijk dreigend geweest zijn, want de dag erna ging DeGeneres door het stof en bood ze Steve Jobs persoonlijk haar excuses aan.

De betreffende spoof reclame via Mac|Life:


Zoals in de artikelen hierover op Mashable en DailyTech al wordt aangegeven, staat Apple er al tijden om bekend hardhandig op te treden tegen partijen die de positie van het bedrijf in hun ogen bedreigen. Voorbeelden hiervan zijn de aanval op de redacteur van Gizmodo en het aanklagen van concurrent HTC. Dat Apple niet op een gevoel voor humor te betrappen is bleek ook al eerder, met het blokkeren van satirische applicaties in de App Store.

Maar mensen die het stukje van DeGeneres hebben gezien zullen zich afvragen: gaat dit onderhand niet veel en veel te ver? Blijkbaar mag Apple zelf wel reclames maken waarin het Microsoft belachelijk maakt, maar gaat een onschuldig filmpje van iemand die nota bene comedian van beroep is te ver. Apple zet zichzelf hiermee nog nadrukkelijker negatief in de schijnwerpers, nadat bekend werd dat de Amerikaanse overheid een onderzoek gaat instellen naar het weren van Flash (en meer) op de iPhone.

Uit de commentaren op Mashable, DailyTech en de website van The Ellen DeGeneres Show blijkt dat men vrijwel unaniem is over het oordeel dat Apple zichzelf hier niet populair mee maakt, en eens tegen een geintje zou moeten kunnen. Ik hoor graag hoe de mensen in Nederland hierover denken.

Categorie
Tags

9 Reacties

    mikkel118

    @Hans die had ik nog niet gezien nee, vlijmscherp!

    @Michel bedankt voor de komische (doch rake) onderbreking van mijn werkdag 🙂


    6 mei 2010 om 10:54
    Annelies Verhelst

    Eens, en niet alleen Apple zelf, ook de fans..;-). Als je zegt dat Apple n beetje rot doet, dan krijg je de hele goegemeente over je heen, bewees een blogje van mij op mijn werkgevers’ site. Doe je weinig aan, wel belachelijk en jammer dat maar weinig mensen inzien hoever ze gaan.


    6 mei 2010 om 11:53
    Remi

    Een salesman leerde me ooit dat er 3 dingen zijn waar je nooit met potentiële klanten over moet praten: Voetbal, Religie en Politiek. Mensen hebben hier zulke sterke, emotionele gevoelens bij, dat je een te grote kans hebt het niet eens te zijn en daarmee de potentiële klant tegen je in het harnas te jagen.

    Ik geloof dat hij gelijk had, alleen dat het er geen 3 zijn, maar 4. Apple hoort er ook bij.

    Een deel (!) van de Apple gebruikers is bijna fundamentalistisch. Ik vind het wel leuk om te praten over de verschillen tussen Android en iPhone bijvoorbeeld. Met sommige fanboys kan dat gewoon op een leuke manier, maar een deel is me net een beetje té fel.


    6 mei 2010 om 12:52
    Rob Simons

    Natuurlijk is het belachelijk dat Apple zich laat verleiden tot een reactie op een overduidelijk satirisch filmpje. Maar ik ben het niet met je eens dat Ellen door het stof gaat voor Apple. Ze bied haar excuses aan met een dikke sarcastische ondertoon. Ik bedoel kom op, Mr. Macintosh? iHop? Je ziet haar bijna in de lach schieten tijdens dat zogenaamde excuus.


    6 mei 2010 om 17:07
    Sébastien Willems

    Eens met Rob, ook het feit dat ze rustig de hele video nog een keer laat zien geeft maar weer aan dat ze echt niet onder de indruk is van de reactie van Apple. “I love Ihop, if you have anything to do with that” 🙂


    8 mei 2010 om 12:52
    Richard Theuws

    Ik heb hier best iets over te melden op zich, maar zit nu bier te drinken. Misschien later dus!


    12 mei 2010 om 12:45
    mikkel118

    @Richard bedankt voor je reactie, en proost!


    12 mei 2010 om 12:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!