Social Media Marketing met FourSquare – the next level

12 mei 2010, 08:20

FourSquare, de razend populaire incheckdienst, is zojuist de volgende fase ingegaan. Nu ze de kritische massa

volume hebben weten te bereiken (deze week werd de 40 miljoenste checkin gedaan wereldwijd) is het tijd om het inchecken nog leuker te maken. Bedrijven die eigenaar zijn van de locaties waar je in kunt checken worden nu opgeroepen om hun locatie te gaan claimen zodat je inzage krijgt in je bezoekers en fantastische aanbiedingen kunt gaan doen. In dit artikel vertel ik hoe makkelijk en hoe leuk dit kan zijn.

Update:: Boekhandel Selexyz deelt haar eerste FourSquare cijfers

Claimen van de locatie

Bij iedere locatie (bijvoorbeeld deze Blokker in Woerden) staat nu een link waarmee bedrijven de locatie kunnen opeisen: “Are you the manager of this business?”. Gelukkig heeft FourSquare een proces bedacht om het claimen te kunnen controleren. Het zou leuke guerillamarketing zijn om de locaties van je concurrenten te claimen, maar dan is al snel de lol eraf. Eigenaren kunnen natuurlijk betere aanbiedingen doen op hun locaties. Wanneer je claim op de locaties is goedgekeurd, krijg je exclusieve toegang tot de realtime statistieken die FourSquare verzamelt voor jouw locatie:

  • meest recente bezoekers
  • de meeste frequente bezoekers
  • het tijdstip van de dag mensen check-in
  • het totale aantal unieke bezoekers
  • histogram van check-ins per dag
  • uitsplitsing naar geslacht van de klanten
  • gedeelte van Foursquare check-ins worden uitgezonden naar Twitter en Facebook
  • … en nog veel meer binnenkort!

Speciale aanbiedingen

FourSquare biedt een aantal keuzes voor de manier waarop gebruikers een speciale aanbieding kunnen ontgrendelen:

  • Mayor Specials kunnen alleen worden ontgrendeld door de Mayor van de locatie (de gebruiker die in de laatste 60 dagen met meeste heeft ingecheckt): “Volgens FourSquare bent u de mayor van deze Blokker vestiging, voor uw zoon ontvangt u gratis een Bumba dvd”
  • Check-in Specials worden ontgrendeld wanneer een gebruiker een bepaald aantal keren is ingecheckt: ” Dit is jouw 10e check-in bij Blokker – laat deze melding zien aan de cassiere en je ontvangt het dubbele aantal dukaten”
  • Frequency-based Specials worden ontgrendeld om de zoveel check-ins: “Bij iedere 5e checkin, krijgt u 5% kassa korting bij dit Blokker filiaal “)
  • Wildcard specials zijn altijd ontgrendeld, maar de medewerkers moeten een aantal extra voorwaarden te controleren voordat de speciale aanbieding kunnen toekennen: “15% korting op de artikelen van Herman den Blijker als je de Swarm badge toont”

Het gaat echt leuk worden

Veel voorbeelden die FourSquare geeft op haar eigen site hebben betrekking op horecagelegenheden. Maar dat is slechts het begin als je het mij vraagt. Ik gaf niet voor niets het voorbeeld van de Blokker in Woerden 😉 Hoeveel FMCG winkels hebben dure spaarsystemen weten daarmee alleen maar wie hun klant is? Met systemen als FourSquare weet je veel meer en kun je zelfs de klant als hij of zij in de buurt is verleiden om zijn special op te komen halen. Welke Nederlandse retailer gaat dit als eerste inzetten?

Update 12 mei 2010: Boekhandel Selexyz

Via de comments onderaan dit artikel werd duidelijk dat Nederlandse boekhandel Selexyz samen met FourSquare specials heeft aangemaakt voor haar vestigingen (behalve Selexyz Broese in Utrecht). Danielle Schouten heeft via Twitter de eerste statistieken die ze gisteren ontving gedeeld.

Update 13 mei 2010:

Inmiddels werkt de aanbieding van Selexyz ook bij hun vestiging Broese in Utrecht, zo meldt Danielle Schouten via twitter. Bekijk hier de special.

Voorbeeld van de statistieken die Selexyz nu kan bekijken:

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

35 Reacties

    victor

    “de gebruiker die heeft gecontroleerd in de meeste in de laatste 60 dagen”

    door de autovertaler gehaald?


    12 mei 2010 om 08:52
    Bart Martens

    @victor, volgens mij wel:

    “waarop gebruikers Foursquare kunt ontgrendelen een special”


    12 mei 2010 om 09:09
    Sebas

    “het gaat leuk worden” klinkt ook wel beetje kinderachtig.


    12 mei 2010 om 09:11
    Fatima de Vos

    Leuk stuk, Mark! Mooie ontwikkeling en was te verwachten. Ben wel benieuwd hoe de jongens van Foursquare de locatieclaim gaan checken.


    12 mei 2010 om 09:20
    Lifan Shiu

    Wat helemaal mooi zou zijn is dat men automatisch een push bericht krijgt met een aanbieding als men langs een Blokker zou lopen in plaats van dat de gebruiker eerst moet insignen op dat locatie.


    12 mei 2010 om 09:31
    bas

    ik heb toch ernstige twijfels bij foursquare. hoeveel actieve gebruikers hebben we in nederland? niet meer dan een paar duizend gok ik. Totaal nog geen kritische massa. 95% van het bezoek in een doorsnee winkel of horeca ruimte zal dus geen foursquare gebruiken. Het lijkt mij dus niet slim om je hele bedrijfsvoering aan te passen op de Foursquare incheckers.

    Een goede winkelier/uitbater/kastelein weet wie zijn vaste klanten zijn en wie het meeste koopt/verteert. Daar heb je geen foursquare voor nodig. Het gevaarlijke van foursquare is ook dat deze mensen waardeert op basis van aantal bezoeken ipv tijd van het bezoek of het aantal bestellingen/bestelwaarde.


    12 mei 2010 om 09:34
    Mark de Bruin

    @Victor @Bart: Dat stukje wel inderdaad. Ik heb het aangepast. Dank voor het melden 😉

    @Sebas: Valt best mee toch? Jouw reactie vind ik wel wat kinderachtig 😉

    @Fatima: Op FourSquare.com staat: “One of our team members will email you or give you a call at the number listed at the URL you gave us as soon as we can. Once your claim is approved, you will receive a confirmation email”

    @Lifan: Inderdaad!

    @bas: Inderdaad zal dit niet voor iedereen even interessant zijn. De ROI van het inzetten van een systeem als FourSquare is niet alleen meten aan het aantal actieve gebruikers dat je met deze acties bereikt.


    12 mei 2010 om 09:52
    Bart Martens

    Dit is overigens ook een leuke post om over een jaartje terug te lezen.

    Het is een kip-ei verhaal. Er moet genoeg draagvlak zijn voordat winkeliers dit in gaan zetten, en je krijgt pas veel gebruikers als er veel aanbod is.

    Ik verwacht dat het toch wel gaat doorbreken. Het percentage mobiele internet aansluitingen blijft groeien en de kosten voor bedrijven die dit willen gebruiken, vallen volgens mij ook wel mee.


    12 mei 2010 om 10:02
    Bob Dexter

    Het lijkt me dat te term ‘kritische massa’wel erg losjes gehanteerd wordt. Hoewel groeiend en met potentie en met potentiële kopers, lijkt mij die 1 miljoen gebruikers w e r e l d w i j d niet bepaald al een kritische massa. En zo ja, waar zou dat uit moeten blijken? Facebook blaast 4sq qua aantallen van de kaart


    12 mei 2010 om 10:09
    Raedts

    Als de eigenaar van een locatie ook kan reageren op tips (of commentaar) kan hier een heel nieuw klantcontactkanaal ontstaan.

    Ik zie naast tips ook vaak kritiek (of verbeterpunten) langs komen. Het wordt voor bedrijven erg interessant om hier op te kunnen reageren, zowel 1 op 1 naar de betreffende gebruiker als naar alle anderen die de feedback te zien krijgen.


    12 mei 2010 om 10:56
    Bram Fasseur

    @Daniëlle: Leuk om een voorbeeld te zien. Wat zijn je verwachtingen bij het gebruik van Foursquare voor Selexyz? Gaat het uiteindelijk iets (geld, meer bezoeken, nieuwe bezoekers) opleveren en hoeveel denk je?


    12 mei 2010 om 11:03
    Daniëlle Schouten

    @Marc: specials worden vooraf geverifieerd voor ze live gaan. Ik heb alle locaties geclaimed en aan de hand van mijn e-mailadres in combinatie met onze url een verificatiecode van Eric Friedman van Foursquare gekregen om sneller live te kunnen gaan. We hebben echter nog geen inzicht in de stats etc. De vraag staat al even uit wanneer dit voor Nederland toegankelijk wordt. Vorige week werd er al via @foursquare op twitter getweet dat er wereldwijd enorm veel specials worden gemaakt en dat ze op dit moment hun handen daar vol aan hebben. Nog even afwachten dus. Maar in de tussentijd verschijnt het gewoon als officiële special bij de venue.

    @bramfasseur zoals gezegd zien wij het op dit moment als micromarketing. Gericht op een klein ( maar wel groeiend) publiek. We meten wel, maar branding en loyaliteit zijn vooralsnog de belangrijkste doelstellingen. Voor het bouwen van een businesscase is het echt nog te vroeg. De huidige investering in tijd en geld is voor nu ook nog miniem.


    12 mei 2010 om 11:51
    Mark de Bruin

    @Danielle: Ik heb het getest (Selexyz Broese zit bij mij om de hoek…) maar krijg geen special. Alleen een ouderwetse tip.


    12 mei 2010 om 12:17
    Mark de Bruin

    @Kjeld: ik doelde met de kritische massa op de link die erbij staat (40 miljoenste checkin). in NL zijn er inderdaad niet ontzettend veel mensen die 4SQ actief gebruiken. Dit aantal is wel sterk groeiende. Met de inzet van social media moeten we mijns inziens af van een business case alleen in euro’s. ROI van social media zit ook in veel andere zaken waarover je veel kunt lezen hier op M!


    12 mei 2010 om 20:15
    Ralph

    Ben ik nou de enige die het weer (stereo)typisch vindt dat een Amerikaan, Mcdonalds als voorbeeld gebruikt?

    Verder leuk artikel en denk dat het “succes” nog wel meer zal overwaaien uit Amerika nadat daar de applicaties en voordelen (duidelijker) zichtbaar worden.


    13 mei 2010 om 01:49
    Mark de Bruin

    @Kjeld: Ik werk niet bij Selexyz dus daat kan ik niet op reageren. Dit artikel gaat over FourSquare (en niet over sociale media of LBS als geheel).

    Selexyz is blijkbaar een van de eerste NL bedrijven die test met FourSquare. Ik waardeer het zeer dat ze hun cijfers vers van de pers willen delen.

    PS: Zou je jouw kennis willen delen met Social Media Club Utrecht (www.smc030.nl)?


    13 mei 2010 om 05:58
    media

    @mdebruin, @danischouten hoe moet ik deze stats nu interpreteren?


    13 mei 2010 om 06:46
    Dim

    Mijn vermoeden is dat zulke acties het toch wel gaan doen ook in NL. Het is waar dat FS helemaal niet zo groot is als we allemaal denken in NL, maar je kunt hyet wel stimuleren. Vraag is alleen hoe je als venue-eigenaar omgaat met het “beveiligingslek”wat (nog) in FS zit. Je kunt heel makkelijk vanaf afstand inchecken op een locatie, want de check-in wordt (nog) niet gecontroleerd door de dienst. Daar zit wel een verbeter punt.

    Zelf zie ik veel mogelijkheden met de elementen uit Gowalla, items verstoppen en laten oppikken op locaties. Beter te beheersen, alle items weg=aktie over, etc…

    Op onze blog hebben we een stuk geschreven over SCVNGR, een LBS game waar je als exploitant ook leuke dingen mee kunt doen.


    13 mei 2010 om 07:12
    Daniëlle Schouten

    @Marcdebruin: dank voor de update. Naast inzicht in de stats is selexyz broese ook live gegaan vannacht, was een kleine bug aan de kant van Foursquare.

    @Kjeld dank voor je terechte feedback. Ik zal een korte reactie geven.

    Voor Hyves hadden we een eigen pagina met vrienden, maar die is tijd geleden uit de lucht gegaan toen er flink voor betaald moest worden op het moment dat we er nog geen plan voor hadden. De andere spots/bedrijven etc. zijn nu in kaart gebracht en de ‘eigenaren’ (soms al niet meer in dienst van een bepaalde vestiging) aangeschreven. Verdere inrichting van dit ‘kanaal’ staat zeker op de agenda. Een Facebook page hebben we pas sinds enkele dagen actief, we hebben hier nog niet over gecommuniceerd omdat we ‘m eerst willen invullen met de basics. Bij Foursquare is dat anders. Als je mensen ziet inchecken in je winkel, is daar blijkbaar een behoefte. Die was relatief eenvoudig in te vullen door alle locaties op de juiste manier met juiste gegevens aan te maken. Kleine investering in tijd en dus geld. Gaandeweg hebben we hier wel een plan voor gemaakt om engagement via dit kanaal te vergroten.

    @marketingfacts: interpreteren vanaf een enkele screenshot is wat lastiger. Nu kun je bijvoorbeeld alleen zien voor deze vestiging dat sinds de start in october 2009 73% man was, 29% van de check-ins werd doorgestuurd naar Twitter en het meeste bezoek ’s middags plaatsvond. Daarbij geeft het inzicht wie er het vaakst komt en wie er het laatste was. Interessanter om te zien is de ontwikkeling over de maanden heen. Nu zie je een screenshot van ‘all time’, als we naar ‘last 30 days’ gaan zie je bijvoorbeeld dat het aandeel vrouwen veel groter is en het aantal doorplaatsingen naar facebook en twitter is toegenomen. Aanvullend zijn ook verschillen per vestigingen te zien.


    13 mei 2010 om 07:13
    dim

    @bastiaan Dat sluit aan wat ik vanochtend hier boven ook al geschreven heb.


    13 mei 2010 om 10:45
    Bastiaan

    Klopt. Had ik overheen gelezen eerlijk gezegd maar mijn actie is het praktijk voorbeeld van jouw opmerking inderdaad…


    13 mei 2010 om 11:28
    Daniëlle Schouten

    @Bastiaan: uiteraard zijn we hier bekend mee. Daar was jouw test niet voor nodig 😉 We verwachten echter niet dat mensen nu ineens massaal ‘illegaal’ gaan inchecken. Daarvoor is de incentive (die overigens eenmalig is) ook niet groot genoeg. Hebben we bewust voor gekozen. Met frauderen op foursquare gaat het nut, de fun en het lbs aspect -dat er voor zorgt dat vrienden weten waar je bent en op basis hiervan spontaan met je kunnen meeten- er snel van af. De sociale controle weerhoudt mensen hiervan. Denken wij. Als iemand aan z’n 10 check-ins is, kunnen wij zien op welke dagen/ in welke periode hij heeft ingecheckt. Als dat 5 dagen achter elkaar alleen bij selexyz is en/of de persoon 0 vrienden op het netwerk heeft dan zet dat natuurlijk wel te denken. Maar nogmaals, we verwachten niet dat dit op grote schaal gaat gebeuren. Mocht dit wel zo zijn dan zullen we hier uiteraard actie op ondernemen.


    13 mei 2010 om 19:23
    Mike van Hoenselaar

    Erg leuk ontwikkeling die ik alleen maar aanmoedig. Ik heb zelf nog genoeg ideeen voor het LBS-principe. Feest.je gaat hopelijk op de Nederlandse markt hoge ogen gooien. Deze hebben makkelijker toegang tot bedrijven/venues dan Foursquare lijkt me.

    Wat betreft het faken van checkins geloof ik ook wat Danielle zegt. Ook is er een maximale range waarop Foursquare punten toekent. Ik geloof dat in een range van 2 km ingecheckt kan worden en punten verkregen kunnen worden en in een range van 5 kilometer alleen ingecheckt zoncer punten. Dus vanuit Utrecht in Amsterdam inchecken gaat in Foursquare niet meer. Ze zijn wel bezig om dit nog veiliger en betrouwbaarder te maken. Bij Feest.je werken ze hier ook nog aan.

    Ik kan de participatie en communicatie met je doelgroep/klant alleen maar toejuichen. De moeite zoals Danielle meerdere malen aangeeft is nog vrij minimaal. Door daar nu al iets mee te gaan doen kun je over een (a twee) jaar als papa, mama en zelf oma aan LBs-achtige dingen gaan doen daar beter op in kunnen spelen.

    Ik merk persoonlijk dat ik nog steeds overal incheck maar na een half jaar inchecken de lol ervanaf is. Van mij mag de markt van LBS wat volwassener wordt. Een extra spelelement of het belonen van bedrijven/zaken/venues war je vaker komt.

    Je weet tenslotte best veel van iemand die bij jouw zaak incheckt. Datum, Tijdstip, naam, geslacht, historie. Deze gegevens zijn erg waardevol nmi. Van mij kan het niet specifiek genoeg zijn. Zelfs de lokale bakker zou er iets mee moeten kunnen.

    PS: Qua service laat Fourquare nog wel de wensen over. Feest.je daarentegen heeft binnen het uur antwoord. Chapeau!


    14 mei 2010 om 05:23
    dim

    @mikevHoenselaar Voor alle services geld, ze hebben nog niet het ultieme product. Diegene die van de fouten leert zal goed scoren, of er moeten cross-overs komen. De dienst SCVNGR is ook erg leuk gevonden, maar ook hier geld, alleen met een grote user-base heb je nut.

    Feest.je heeft wat mij betreft een valse start om alleen op de iPhone met een native app te komen. Kunnen ze bij de Hyves-colonne binnen dringen..dan hebben ze echt een grote kans op succes.

    @dim


    14 mei 2010 om 06:06
    Antoine Glerum

    Schop!!

    Bijna een jaartje verder inmiddels. Ik ben heel benieuwd hoe Selexyz Foursquare afgelopen jaar heeft ervaren. Zit er groei in? Inzicht in de effecten?


    6 mei 2011 om 10:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!