Microsoft adverteert na tien jaar op tv: Interview Jacqueline Smit

19 mei 2010, 06:43

Microsoft adverteert na 10 jaar weer op televisie met spotjes over de nieuwste internet explorer. In de spotjes gaat het vooral om veilig en snel internetten met de nieuwe internet explorer en de nieuwe ‘private’ functie die in de nieuwe browser ingebakken zit. Met de campagne wil Microsoft meerdere doelstellingen bereiken. Hieronder het filmpje voor wie hem nog niet op tv voorbij heeft zien komen. Én een interview met Jacqueline Smit van Microsoft over het hoe en waarom van tv. “Nee, dit is geen verwarrende commercial.”

Tien jaar geleden

Smit: “Het was tien jaar geleden dat we een voor Nederland in het Nederlands ontwikkelde campagne op televisie hadden. Er draaiden natuurlijk wel internationale campagnes. De frequentie van deze campagne is hoog, de commercials zitten vooral rond programma’s met hoge kijkdichtheden.”

Microsoft heeft veel research gedaan onder consumenten. Uit de onderzoeken kwam volgens Smit naar voren, dat veel mensen de digitale wereld ‘best complex’ vinden. Uit de onderzoeken bleek ook, dat consumenten Microsoft een aangewezen partij vinden om die complexe wereld wat behapbaarder te maken. Volgens Smit komt dat, omdat Microsoft in de volle breedte van de markt producten aanbiedt. Smit: “We hebben een consumentensite ontwikkeld (www.windows.nl, MvdB) waar mensen terecht kunnen. We willen ons daarmee anders laten zien naar de markt.”

Educatief

De tv-commercials hebben een educatief doeleinde: het Nederlands publiek bekend maken met het digitale domein. Tegelijkertijd wil Microsoft natuurlijk, in een uiterst competitieve browsermarkt, voorkeur creëren. Smit: “Iedere consument heeft het keuzescherm voor de browser inmiddels wel gezien. Maar consumenten weten vaak helemaal niet zo goed wat een browser eigenlijk is. We vertellen via onze website waarom dat keuzescherm er is, om de consumenten wegwijs te maken. Daarnaast hebben we gezegd: we moeten nu bekendheid genereren voor de browser Internet Explorer. Daar is deze tv campagne voor bedoeld.”

Crossmedia

Google Chrome heeft nu ongeveer 8,7 procent marktaandeel. Als we toch met massamedia gaan schermen, waarom dan geen outdoor? Daar was Google eind 2009 bijzonder scheutig mee om Chrome een boost te geven. Smit: “We gaan zeker geen outdoor inzetten.” Wat nu volgt is een lesje crossmediaal denken. Microsoft heeft verschillende communicatiedoelstellingen afgewogen. Smit, maar algemeen: “Welk middel doet wat? Hoe ziet de gelaagdheid van de boodschap eruit? Je bouwt merken door een totaalbeeld neer te zetten. Maar dat totaalbeeld bestaat uit onderdelen. Het is een complex van elementen dat moet kloppen.”

Meer specifiek over deze tv-campagne zegt Smit: “We hebben een groot online netwerk: met onze diensten bereiken we tachtig procent van de NL bevolking. We hebben veel middelen om ze te bereiken. Maar met televisie kun je een gevoel neerzetten en kun je heel goed merkbekendheid bouwen. Wat we op televisie zeggen wordt verder uitgebouwd online. “

Zenden

Het tijdperk waarin bedrijven ‘klakkeloos kunnen zenden’ is volgens Smit voorbij. “Als merk kan je niet meer klakkeloos zenden. Je kan er niet zomaar vanuit gaan dat mensen internet explorer aanvinken als default. We proberen ons gezicht te laten zien. We stellen ons voor aan de mensen. We hopen voorkeur te creëren door een gidsfunctie te bieden.”

Marktaandeel verdedigen

Microsoft was en is (nog steeds, op het randje) met Internet Explorer marktleider in de browsermarkt. Smit: “Het is een ouderwets marktmechanisme. Wij waren marktleider, dus wij verdedigen het marktaandeel. Natuurlijk hou je elkaar in de gaten. Maar je moet via de consument voorkeur creëren. Je moet goed praten met consumenten, veel onderzoek doen, je merkwaarden in de gaten houden.”

“Een webbrowser die bij ‘in private’ navigatie geen privé gegevens opslaat.” Dat is een zin uit de televisiecommercial. Snapt iedereen wat daarmee bedoeld wordt, of doet Microsoft bewust ingewikkeld om consumenten bij de hand te kunnen nemen? Smit: “Mensen snappen het heus heel goed. Nee, dit is geen verwarrende commercial. Dat hebben we ook getest en blijkt uit ons onderzoek.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Remi van Beekum

    Persoonlijk snap ik helemaal niets van die campagne om IE te promoten.

    MS heeft met IE een giga voorsprong als het gaat om marktaandeel. Firefox heeft daar wat aan geknabbeld omdat FireFox met innovatieve nieuwe dingen kwam die mensen graag wilden hebben. (tabs, plugins enz) Google doet nu met Chrome het zelfde. Chrome is gewoon objectief veeeel sneller en in de ogen van veel mensen ook fijner. Daarom stappen mensen over.

    Als MS zich daar zorgen om maakt, moeten ze investeren in innovatie. Nu apen ze steeds de leuke dingen van de anderen na waardoor ze altijd een beetje achter lopen. Daar gaat zo’n defensieve TV campagne niet zoveel aan veranderen. Ze moeten niet verdedigen maar aanvallen. Met innovatie.

    Verdere side-note: MS is jarenlang monopolist geweest op de browsermarkt en heeft Netscape met oneigenlijke concurrentie stuk gemaakt. Het is dan ook niet meer dan terecht dat ze nu wat marktaandeel verliezen met IE. Dan kunnen de verhoudingen op de browsermarkt eindelijk weer een beetje gezond worden.

    Neemt niet weg dat dat niet moet doorslaan natuurlijk, want Google is net zo goed een monopolist op veel gebieden en het zou jammer zijn als ze ook op de browsermarkt te groot worden.


    19 mei 2010 om 09:32
    evroekel

    Social Media speelde in Nederland bij Windows 7 een cruciale rol en is niets met TV gedaan. Nu voor IE kiest men na 10 jaar weer voor TV. Vanwege mogelijkheid gevoel neer te zetten en merkbekendheid.

    Als je al 80% van de NL online weet te bereiken via eigen netwerk lijkt mij die merkbekendheid niet echt issue. Weegt het bereiken van de resterende 20% dan op tegen de investeringen die nodig is voor TV. Had je met dat budget online niet een verdomd goede campagne kunnen neerzetten?


    19 mei 2010 om 16:16
    Don Hoogkamer

    Waarom neemt hier niemand het achtelijke idee van mevrouw Kroes voor de browserkeuze mee in zijn mening?

    + “Maar je moet via de consument voorkeur creëren.”

    ?


    19 mei 2010 om 16:24
    Ido Sharon

    Probeert Microsoft nu de logo’s bekendheid te geven, of de nieuwe mogelijkheden van de browser… Als dit laatste het geval is, waarom dan die logo’s gebruiken. Super onduidelijk, helemaal voor de doelgroep die bereikt moet worden.


    20 mei 2010 om 06:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!