Online TV-kijken neemt verder toe

21 mei 2010, 05:10

Uit de laatste analyse die door SKO en STIR is uitgevoerd, blijkt dat in een jaar tijd het bereik onder jongeren tussen de 13 en 34 jaar van NPO- en RTL programma’s op internet met 24% is toegenomen aldus mediaonderzoek.nl. In februari 2009 keek 22% van deze doelgroep online televisie, in 2010 is dat al 27%. Sinds Q1 2009 bestaat er een samenwerking tussen SKO en STIR om inzicht te krijgen in het bereik van online televisie in diverse doelgroepen. Uit de eerste analyse over het eerste kwartaal van 2009 bleek dat het het bereik van televisieprogramma’s van NPO en RTL op internet vergelijkbaar is met uitgesteld kijken via het televisietoestel. Nu is er een vergelijking gemaakt tussen het bereik in februari 2009 en februari 2010, waarbij nu ook het bereik van de SBS-programma’s op internet is meegenomen.

Uit deze trendvergelijking blijkt dat:

  1. Het totaalbereik onder iedereen van 13 jaar en ouder van televisiecontent van NPO, RTL en SBS op internet in 1 maand 19,2% is.
  2. Het bereik van televisiecontent via internet met 50% gestegen is naar 30,4% in de doelgroep 13-19 jarigen.
  3. Er vooral meer programma’s in de genres fictie, drama en kinderprogramma’s bekeken zijn.

Bas de Vos (Directeur SKO) zegt hierover: “Dankzij de samenwerking met STIR hebben we nu inzicht in de ontwikkeling van het kijken naar TV content op internet door doelgroepen. Het is voor SKO een voorwaarde om dergelijke inzichten te hebben. We kunnen op die manier onze stappen naar de toekomst toe richting geven.” Frans Kok (Directeur STIR) vult aan: “Samen staan we sterk. Wij leveren het panel en de techniek om online te meten, SKO brengt al haar kennis over kijkcijfers en het labelen van programma’s in. Wij willen die samenwerking graag continueren. Voor STIR zal dat kunnen betekenen dat wij ook online video van andere marktpartijen meetbaar gaan maken.”

Uitgebreide resultaten van beide analyses worden tijdens de SKO TV-Middag gepresenteerd. Tevens zal in de 2e helft van 2010 door SKO een speciaal rapport over WEB-TV beschikbaar gesteld worden.

Bron: persbericht SKO/STIR (pdf)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!