Google lanceert opt-out tool voor Analytics

Google lanceert opt-out tool voor Analytics

Het was al een keer genoemd door Google en nu is het werkelijkheid, je kunt je browser zo instellen dat je niet meer gemeten wordt door Google Analytics. Google heeft hiervoor een plugin ontwikkelt waarmee mensen aan kunnen geven of ze wel of niet gemeten willen worden. Een interessante actie van Google om juist nu tijdens de privacy en cookie wetgeving discussie dit te lanceren.

Gooit Google hiermee dan niet zijn eigen product omver? Nee, de verwachting is dat de opt-out mensen gelijk verspreid zitten over het het totale sitebezoek en daarmee blijven de verhoudingen tussen bijvoorbeeld diverse campagnes gelijk. Absolute aantallen zullen lager zijn, maar die zijn toch al nooit 100% betrouwbaar geweest. De trends zullen niet veel veranderen dus er zijn nog steeds goede analyses te maken.

Naast deze opt-out functie biedt Google nog een andere interessante optie aan website eigenaren. Door het aanbrengen van een extra commando in het meetscript wordt het laatste cijfer van het IP adres van een bezoeker niet door Google opgeslagen. Ik kan zo niet zeggen aan welke privacy/ISO-XXX regelingen hiermee wordt voldaan, maar ik kan me voorstellen dat deze optie het voor sommige bedrijven nu wel mogelijk maakt om Google Analytics te gebruiken. Wanneer deze optie gebruikt wordt zal de betrouwbaarheid van de geografische informatie wel teruglopen aangezien de locatie van een bezoeker nu alleen aan de hand van de eerste 3 getallen van het IP adres bepaald kan worden.

Al met al 2 interessante zaken. Hoe zullen de andere Web Analytics vendors hier me omgaan? Zou er eigenlijk niet een plugin moeten komen waar meerdere partijen in samenwerken?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Interessante ontwikkeling. Ik denk wel dat deze plugin vooral gebruikt zal worden door mensen met een kritische houding ten opzichte van online privacy en door meer ingewijde gebruikers. Het is dus niet per definitie zo dat de gebruikers van deze plugin gelijkmatig verdeeld zullen zijn over verschillende soorten bezoekers.

    Zeker bij websites met relatief weinig bezoekers kan het beeld flink scheef zijn. Nu al zitten er grote verschillen in de meetresultaten van diverse statistiekenpakketten. Dit maakt het er niet duidelijk op. Het zal een uitdaging zijn om dit uit te leggen aan opdrachtgevers en om de juiste waarde toe te kennen aan statistieken van Analytics.

    Maar met het enorm hoge gebruik van Google Analytics door websites begrijp ik de actie wel. Google kan je tegenwoordig bijna overal over het internet volgen en ik kan me voorstellen dat mensen meer waarde hechten aan het onderbuikgevoel dat dit geeft dan aan de voordelen van alle diensten die Google ons aanbiedt.

    geplaatst op
  • @ssmeding Je hebt wel gelijk als je het hebt over het type gebruiker. De meer technisch ingestelde mensen zijn immers ook de grootgebruikers van adblock tools. Het zal dus voor bijvoorbeeld een tweakers.net meer impact hebben dan marktplaats.nl (als zij GA gebruiken).

    Het is eigenlijk wel interessant om die opt-out groep die niet gemeten wil worden te meten... ;)

    geplaatst op
  • Zou je deze discrepantie per site kunnen meten door op de eigen server zelf pageviews te tellen (en selectief user-agents als GoogleBot weglaten) en bijvoorbeeld per dag op te slaan, zodat je het verschil kunt vaststellen met de pageviews die Google Analytics heeft geteld? Je krijgt dan in elk geval een ruwe indruk van de verschillen.

    Is dit toegestaan/wenselijk?

    geplaatst op
  • Ik zou een soortgelijke techniek gebruiken om de verschillen te kunnen meten. Dus in dit geval ook een tool die gebruik maakt van javascript en page tagging. Dan zullen de meetverschillen minimaal zijn en is goed te zien welke gebruiker GA blokkeert.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.