Volkswagen Magazine voor de iPad
Autofabrikant Volkswagen lanceerde afgelopen week een eigen interactief magazine voor de iPad. De naam van het magazine is DAS hetgeen staat voor Digital Automotive Space en tevens een verwijzing is naar Volkswagen’s slogan ‘Das Auto’. Elk kwartaal komt er een nieuwe uitgave, steeds met vijf hoofdstukken. Volgens Luca de Meo, marketingmanager voor de personenautodivisie van Volkswagen, is het interactieve magazine niet alleen om het imago gelanceerd. De technologie maakt het steeds meer mogelijk om de interactie aan te gaan met de consument. Dat levert klantenbinding op aldus De Meo in W&V. Het magazine dat is gemaakt door het Nederlandse Readershouse Brand Media, verschijnt ook op andere tablets en als internetmagazine (via: iPad Planet).
Het is overigens niet het eerste interactieve automagazine voor de iPad. Eerder kwam ook BMW met een speciaal magazine voor de iPad. Wel is het Volkswagen Magazine het eerste magazine dat echt interactief is en de technische mogelijkheden van de iPad benut. Een korte video-impressie:
Voor geinteresseerden heb ik een aantal screenshots en video op Flickr gezet alswel een video op YouTube.
Hoi Marco, dank je voor je review. Er komt deze week nog een update waarbij de applicatie veel stabieler is geworden. Het is in relatief korte tijd gebouwd en we hebben geprobeerd gebruik te maken van een aantal interactieve mogelijkheden van de iPad. Hopelijk in een volgende editie ook internet connectiviteit.
Wat voor ons een lastige keus is geweest is of we alle content in de app wilden hebben of on-demand aan te bieden. Gezien de mogelijke gebruiksscenarios van de iPad hebben we ervoor gekozen om alle content direct voorhanden te hebben en wachttijden te minimaliseren. Dit betekende een heftige initiele download, waar de iPad moeite mee heeft na installatie. Dit kan leiden tot instabiliteit waarbij je de iPad beter kunt herstarten.
Voor DAS hebben we ervoor gekozen om zelf een applicatie te programmeren. Kost meer inspanning maar mijns inszien benut je dan het platform beter. De applicatie krijgt tussentijds nog een content update en wordt in vijf talen gemaakt.
Overigens heb ik nog geen magazine gezien waar ik zelf geld voor zou neertellen. Ben daarom ook heel erg benieuwd naar wat de overige uitgevers gaan doen. Er wordt uiteraard al snel gekeken naar oplossingen als Woodwing voor snelle conversie naar het platform, maar het blijven vooralsnog relatief statische(op zich niet erg) kopieën van de papieren versies.
Ik had persoonlijk meer verwacht van Popular Science, zeker na die fancy video van Bonnier. ik zie weinig van hun studies terug in de app. Zelfde geldt ook voor Wired. GQ is leuk maar niet spannend genoeg ten opzichte van de papieren versie.
@Michel vooralsnog is jullie Volkswagen Mag het meest interactieve dat ik heb gezien. Ben overigens wel benieuwd naar gebruikersgedrag. Hoe vaak en intensief wordt de app gebruikt? Je zit nu nog in de fase waarin gebruikers het aan anderen laten zien, maar hoe gaat dat straks als iedereen het wel een keer heeft gezien. Welke elementen moet je dan toevoegen om meer en betere interactie te krijgen met de gebruiker. Meten jullie overigens het gebruikersgedrag? Zou mooi zijn om tzt die cijfers te delen!
We meten gebruikersgedrag, dat periodiek wordt verstuurd als er een internetverbinding aanwezig is.
Ik zal navragen of ik de cijfers tzt mag delen, wij zijn ook erg benieuwd of het gebruik verschilt ten opzichte van de andere (online) digitale magazines die we maken.
Wat is nu het verschil tussen een magazine en een website? DAS nemen ze een magazine maar is toch gewoon een strakke website?
Maakt het uit of we het een website of magazine noemen? Ik denk dat devices als de iPad gaan zorgen voor verschijningsvormen die nu nog helemaal geen naam hebben. Typisch voorbeeld van iets nieuws. We proberen het in een hokje te plaatsen dat we al kennen. Typisch gehaktballen met slagroomgedrag, zou Seth Godin zeggen.
@jos je hebt helemaal gelijk maar iemand is begonnen om het ter sprake te brengen omdat het een interactief magazine zou betreffen, dit feit ansich is niet zo interessant, ik hoor verder niemand over de content zelf of dat een nieuwe ervaring oplevert voor de consument, mijns inziens meer relevant…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!