Opta: Nederlanders bellen steeds minder

1 juni 2010, 06:31

Nederlanders bellen steeds minder. Het aantal mobiele belminuten is met slechts 1,5 procent toegenomen in de periode 2008 – 2009. Het aantal minuten dat met een vaste lijn werd gebeld is fors gedaald met 8 procent. Nederlanders sms’en steeds meer en ook wordt er, in plaats van bellen, steeds vaker ge-emaild. Wereldwijd zijn we inmiddels koploper geworden in de breedbandaansluitingen: gemiddeld zijn er 38,1 aansluitingen per 100 inwoners. Het gebruik van mobiel internet steeg in de eerste helft van vorig jaar met 300 procent ten opzichte van 2008. Het aantal verstuurde sms-berichten nam met 20 procent toe tot 4,3 miljard. Het blijkt allemaal uit het vandaag gepubliceerde jaarverslag van de Opta.

Volgens een woordvoerder van de Opta reflecteert de afname van het totale telefoonverkeer de opkomst van andere communicatiemiddelen. Tegen de Telegraaf: “Mensen kiezen er steeds vaker voor even een sms’je of een mailtje te sturen, in plaats van te bellen.”

Hierboven vind je de marktmonitor 2009 van de Opta op SlideShare, je kunt hem in pdf downloaden. In het persbericht dat vanmorgen verstuurd is staan alle trends naar onderwerp uitgesplitst in de marktmonitor 2009:

Vaste telefonie

Het aantal analoge telefoonaansluitingen blijft krimpen, al neemt de snelheid van deze krimp af tot onder de 1%. Het percentage digitale telefoonaansluitingen is in 2009 gestegen van 36,5% naar 43,3%. In de eerste helft van 2009 hebben Nederlanders iets minder dan twaalf miljoen minuten gebeld via een vaste telefoonaansluiting. Dit is een afname van 7,8% ten opzichte van 2008. Deze daling wordt niet geheel gecompenseerd met een toename in het aantal mobiele belminuten: het totale belvolume daalt.

Mobiele telefonie

De groei van het aantal mobiele aansluitingen in Nederland zet door. In 2009 heeft ten minste 28% van de Nederlanders een tweede mobieltje ten opzichte van 21% in 2008. Dit komt mede door de relatief lage abonnementskosten: de gemiddelde beller betaalt in Nederland in vergelijking tot andere landen de laagste tarieven volgens OECD-onderzoek.

Televisie

Van medio 2008 tot medio 2009 is het percentage huishoudens met digitale televisie gegroeid van 45% naar 55%. Daarmee komt het totaal aantal digitale abonnementen uit op vier miljoen. De meeste tarieven voor de standaardpakketten stijgen zowel in 2009 als in 2010. Door de groei van alternatieve televisieaansluitingen daalt het aandeel van de kabeltelevisie van 78% naar 76% in het tweede kwartaal van 2009.

Bundels

Consumenten kiezen meer en meer voor het afnemen van meerdere diensten bij één aanbieder. Hierbij is het afnemen van vaste telefonie en internet bij dezelfde aanbieder veruit het meest populair, 26,3% van alle huishoudens neemt zo’n bundel af. Televisie daarentegen wordt nog door 60% van de consumenten “los” gekocht, dus niet als onderdeel van een bundel.

Spam

Schattingen over de hoeveelheid spam die vorig jaar wereldwijd is verstuurd, lopen uiteen van 87,7% tot 92% van al het e-mailverkeer. Wat betreft de oorsprong van spam, is een toename geconstateerd bij opkomende economieën als Vietnam (+367,7%), Brazilië (+192,6%) en India (+130,4%), terwijl een afname te zien was bij China (-24,3%) en de Verenigde Staten (-20,3%).

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!