Willem Middelkoop: ‘Ik sla geen krant meer open’

1 juni 2010, 05:55

Publicist, ondernemer en voormalig beurscommentator Willem Middelkoop sprak tijdens de eerste Fictional Truth over de media. Middelkoop stelt dat 80 procent van al het economische nieuws dat ons bereikt, afkomstig is uit persberichten. Opgesteld door spindoctors en voorlichters. Middelkoop: ‘De journalist bedoelt het goed maar wordt alleen maar geconfronteerd met propaganda’. Daarom heeft hij zijn vertrouwen in de traditionele media verloren. Middelkoop doelt daarmee waarschijnlijk op de resultaten uit de Mediamonitor 2009 waaruit bleek dat meer dan driekwart van het nieuws afkomstig is van persbureaus, Hoewel dit onderzoek volledig is gebaseerd op nieuws gepubliceerd op de websites van de dagbladen, heeft Middelkoop wel een punt.

Hieronder delen van het punt dat Middelkoop in bovenstaande video probeert te maken tijdens Fictional Truth. Journalisten werken onder druk, kranten missen precies de kern en de écht goede verhalen vinden hun weg via ‘underground’ kanalen als Twitter:

“Journalisten werken onder grote tijdsdruk, moeten veel produceren. Ze komen niet meer zelf toe aan reserach. Veel journalisten zijn generalisten en geen specialisten. Ik geloof, dat we op het punt zijn gekomen van een grote verandering in de journalistiek. Vroeger was een krant essentieel voor jou een filter te zijn op wat er gebeurde in de wereld. Nu kun je alles zelf filteren. De generalist bij de krant, die maar een beperkt aantal pagina’s heeft, kan voor jou nooit een goede selectie maken.

“De krant blijft de grote gemene deler, en mist daardoor in feite op elk gebied precies de kern. Daarnaast wordt 80 procent van alle gedrukte teksten op economiepagina’s blijkt letterlijk afkomstig uit persberichten. De beste journalisten zijn inmiddels persvoorlichter. […] Niets is meer eerlijke informatie. Alles is spin, alles is naar buiten gebracht om iets te bereiken. 80 procent van alle informatie die je bereikt is propaganda.

“Ik geloof heel erg in het faillissement van de oude media en van de kranten. Het zijn oude modellen en die werken niet meer. Ik sla persoonlijk geen krant meer open. Mis ik dan de goede verhalen? Nee. Als er een geweldig verhaal in een krant staat, dan is er altijd wel iemand in mijn netwerk die het me stuurt. De geweldige verhalen, maakt niet uit waar ze verschijnen, worden onmiddellijk doorgetweet. Ik mis die discussie in de journalistieke wereld. Kranten hadden een fantastisch bedrijfsmodel. Dat betaalmodel is op zijn kop: iedereen verwacht dat informatie gratis is. Er vindt een revolutie plaats.”

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!