GTST nu ook gratis op YouTube

2 juni 2010, 04:46

YouTube en RTL hebben een overeenkomst gesloten voor het uitzenden van de successoap Goede Tijden Slechte Tijden (GTST) op YouTube. De volledige afleveringen van de serie zullen na uitzending op televisie naast RTL Gemist ook gratis te zien zijn op YouTube.com/gtst. “De strategische samenwerking tussen RTL en YouTube is de eerste in Nederland die voorziet in een uitgebreide herhalingsdienst voor volledige afleveringen van televisieprogramma’s van eigen bodem op YouTube. […] Met het aanbieden van Goede Tijden, Slechte Tijden is het voor adverteerders voor de eerste keer sinds de introductie van YouTube in Nederland mogelijk om naast pre-rolls een mid-roll advertentie te plaatsen in de break van een programma.”

“Tevens krijgt RTL hiermee de beschikking over extra advertentieruimte. Unilever is met Lipton de eerste die adverteert rondom de afleveringen van Goede Tijden, Slechte, Tijden op YouTube,” meldt het persbericht vanmorgen.”

Elke aflevering blijft gedurende een periode van drie weken beschikbaar, meldt het persbericht verder. Daarna wordt de aflevering kennelijk weer van YouTube afgehaald? Een waarom staat niet vermeld. Heel apart: is daarmee duidelijk dat RTL slechts kiest voor het vergroten van advertising mogelijkheden (centjes) en niet voor het echt servicen van fans? Verder uit het persbericht:

“RTL zal via het YouTube-kanaal nog meer GTST-materiaal beschikbaar stellen. Iedere werkdag is een drie minuten durende clip te zien met de highlights van de uitzending van die avond. Daarnaast kunnen gebruikers bij de wekelijkse poll uit drie historische afleveringen kiezen welke aflevering ze het liefst nog eens willen bekijken. Na een week komt de meest gekozen aflevering uit de oude doos online.”

Mascha Driessen, Head of YouTube and Display Advertising van Google Benelux:

“We zijn enorm blij dat door de samenwerkingsovereenkomst met RTL over Goede Tijden, Slechte Tijden de langstlopende en populairste soapserie van Nederland beschikbaar wordt voor de YouTube-gemeenschap. Het is de eerste keer sinds de lancering van YouTube in Nederland vijf jaar geleden, dat volledige afleveringen van een tv-serie beschikbaar worden gemaakt. Daarnaast is het ook voor de eerste keer mogelijk voor Nederlandse adverteerders om een naast pre-rolls een mid-roll advertentie te plaatsen in de break van een programma op YouTube.’’

Arno Otto, Managing Director Digital Media van RTL Nederland:

“Door het aanbieden van Goede Tijden, Slechte Tijden op YouTube bieden we de GTST-fans een extra mogelijkheid om hun favoriete soap online te bekijken. YouTube is de ideale partner om ons online videobereik te vergroten en dit ligt in lijn met onze strategie om onze content zo breed mogelijk te distribueren. Het succes van GTST en het bereik van YouTube vormen een krachtige combinatie.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Sendar

    Interessante ontwikkeling. Juist omdat momenteel veel programma’s via RTLGemist DRM bevatten. Dit biedt voor mediaplayers weer nieuwe mogelijkheden.

    Hopelijk volgen er meer programma’s / tv stations.


    2 juni 2010 om 05:02
    mgvandenbroek

    Vind het ook boeiende ontwikkeling. Maar vind je het niet raar, dat de afleveringen weer verdwijnen? Of is dat een logische keuze?


    2 juni 2010 om 05:08
    Martin Kloos

    Boeiende ontwikkeling. Vooral bijzonder dat je op rtlgemist moet betalen voor het bekijken van de meeste uitzendingen (dan wel zonder reclame) en dat het op Youtube dus weer gratis is. In het laatste artikel in Emerce ging hoofd digital media juist helemaal in op het feit dat micro-payments voor rtlgemist een belangrijke plek zou gaan innemen. Dat zal overigens niet zozeer veranderen denk ik.


    2 juni 2010 om 06:46
    Paulo Lopes

    In UK (Channel4 content) de gewoonste zaak vd wereld…Waar men in eerste instantie dacht aan kannibalisatie van het eigen Channel 4 (Uitzendinggemist) werd er gewoon meer gekeken in totaal… Als de shared rev gezond is prima deal van RTL en YouTube


    3 juni 2010 om 07:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!