Sociale media onmisbaar in politieke campagnes?
Deze vraag werd eerder vandaag aan me gesteld in een uitzending met BNR die gepresenteerd werd door Femke Halsema. Feit is dat sociale media versterkend kunnen werken om een politieke boodschap over te brengen en helpen om mensen te binden, enthousiasmeren en te activeren. En dat is essentieel in de politiek, waar het gaat om het bereiken en overtuigen van grote groepen. Maar is de inzet van sociale media onmisbaar in politieke campagnes? Ik denk (nog) niet.
De vraag impliceert namelijk dat een succesvolle politieke campagne niet mogelijk is zonder de inzet van sociale media. En je kunt als politicus best succesvol zijn zonder inzet van sociale media. Kijk Wilders en zijn PVV. Die doen het behoorlijk goed in de peilingen, maar op sociale media gebied gebeurt er vrijwel niets. De PVV mist natuurlijk kansen op dit vlak, maar dat is niet desastreus voor de campagne. Waar kunnen sociale media aan bijdragen?
- Beter contact met de eigen achterban leidt tot meer begrip en inzicht wat er leeft onder eigen mensen.
- Activatie van de achterban en het faciliteren dat deze anderen overtuigt van de standpunten.
- Meer inzicht te geven waar politici en politieke partijen zich mee bezighouden (de menselijke kant).
- Vergroting van bereik.
- Verminderen van de kloof tussen politiek en burger en daarmee een deel van de frustratie die heerst te verminderen.
Hier staat een lijst met de activiteiten van de Nederlandse partijen en politici. De inzet van sociale media kan dus een stuk beter. Interessant in dit opzicht is een artikel dat verscheen dat er in de V.S. waarbij al gesproken wordt van een “social media war” tussen politieke partijen. Na een initiële voorsprong van de Democraten (lees: Obama campagne) hebben de Republikeinen volgens dit artikel het initiatief overgenomen. Wat de consequentie hiervan is gaan we in de toekomst zien. Het inzetten van sociale media lijkt hier serieuzer te worden genomen dan in de campagnes van Nederlandse politieke partijen.
Ben benieuwd naar de meningen hier en hoe er gedacht wordt over de inzet van sociale media voor de politiek.
Ik ben het wel eens met je artikel, maar ik denk wel dat het in de toekomst uit gaat maken of je gebruik maakt van Social Media als politieke partij. Als je over een aantal jaar niet meedoet, dan zal je er wel op achteruit gaan. Maar de tijd zal het leren…
PERSBERICHT
GroenLinks lanceert als eerste partij Facebook-applicatie
GroenLinks is als eerste politieke partij een Facebook-applicatie gestart. Met deze applicatie laten gebruikers van Facebook aan hun vrienden zien dat ze klaar zijn voor de toekomst. Een aantal politieke partijen zijn wel actief op Facebook, maar GroenLinks is de eerste partij die een speciale applicatie liet ontwikkelen. Facebook wordt flink inzet tijdens het slotoffensief van de campagne, om te laten zien dat GroenLinks het sociale en groene hart van de volgende regering wil vormen.
Social media, zoals Twitter, Hyves en Facebook spelen een grote rol in de campagne van GroenLinks. Zo gebruikt GroenLinks-lijsttrekker Femke Halsema Twitter om rechtstreeks contact te leggen met de kiezers. Ze gebruikt het niet alleen om zelf te sturen, maar ook om te luisteren naar haar volgers. Juist dat leverde haar deze week de prijs op voor de beste twitterende politicus.
Eerder deze week lanceerde GroenLinks al de website Dan hoor je het eens van een ander, gebaseerd op het socialblog-platform Tumblr. Op de site is te zien dat belangenorganisaties, media, vooraanstaande economen en anderen een stemadvies voor GroenLinks geven. De site bundelt alle ranglijstjes, rapportcijfers en stemwijzers waarin opvallend vaak GroenLinks en lijsttrekker Femke Halsema bovenaan het lijstje staan. Zo ontstaat er voor kiezers en campaigners een snelle houvast tijdens de verkiezingscampagne.