Web 3.0 voor Dummies

3 juni 2010, 05:06

Nou… ok. Web 3.0 voor niet échte dummies, dan. Want in onderstaande reportage over web 3.0 (zie ook: “Het lot van het semantisch web”) komen allerlei experts aan het woord die z’o dicht op en diep in de materie zitten dat ze het concept web 3.0 niet bepaald voor dummies uitleggen. De minidoc is gemaakt door Kate Ray, student psychologie en journalistiek aan de NYU. Wie in een kwartier op de hoogte wil zijn moet zeker kijken. Als experts worden onder anderen Tim Berners-Lee, Clay Shirky en David Weinberger opgevoerd. Geen zin in video? Lees dan hier het transcript.

Shirky zegt, in bovenstaande video:

“If I was going to start a news business tomorrow, I would start a news business designed to produce not one new bit of news, but instead to aggregate news for individuals in ways that mattered to them.”

Weinberger:

“We are always going to be filtering the filters that filter our filters. That filter our filters.”

Tim Berners-Lee:

” Okay, data is brown and boxy and boring and that’s how we think of it, isn’t it, “data”. But in fact, data is about our lives. You just, you log onto your social networking site, pick your favorite one, you say, this is my friend. Bing! Relationship. Data. You say, this photograph, Oh it’s about, it depicts this person, Bing! That’s data. Data, data, data…”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Barry Adams

    @Carl: zodra zoekmachines deze semantische tags gaan gebruiken om sites hoger te laten ranken (wat nu al hier en daar gebeurd) zullen deze tags wel degelijk standaard aan sites toegevoegd gaan worden.

    Maar ik ben het in essentie met je eens – de crux zit hem in slimmere machines die de data juist interpreteren.


    3 juni 2010 om 10:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!