Eneco bovenaan in onderzoek naar energieleveranciers

4 juni 2010, 05:31

Respondenten die zich online oriënteren naar een nieuwe energieleverancier, wijzen Eneco het vaakst aan als aanbieder om naar over te stappen. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in mei uitvoerde. In deze derde meting van het onderzoek verovert Eneco de eerste plek op Nuon, dat uit de top 3 verdwijnt. Hoogste nieuwe binnenkomer is EasySwitch op de vierde plaats. De respondenten bezochten tijdens het onderzoek 34 verschillende websites, resulterend in 146 individuele beoordelingen.

Switchen zeer lucratief

Onlangs maakte energieprijzen.nl al bekend dat de prijzen voor stroom en gas vanaf deze zomer behoorlijk zullen gaan stijgen. Redenen hiervoor zijn de stijging van de olieprijs en de zwakker wordende euro. De vergelijkingssite adviseert consumenten om over te stappen naar een contract met een vaste prijs maar een korte duur, omdat het allerminst zeker is dat de prijzen ook volgend jaar zullen stijgen. ‘Bovendien kan regelmatig switchen zeer lucratief zijn vanwege de hoge actiekortingen die leveranciers nieuwe klanten bieden’, aldus energieprijzen.nl.

De top 3

Eneco.nl wordt door 47,5% van de respondenten gevonden, en ziet door een positieve eerste indruk vrijwel alle bezoekers doorgaan op de website. De website scoort een eerste plaats op het deelaspect vormgeving, en wordt ook gewaardeerd om de hoge informatiewaarde. ‘De website is zowel professioneel door de uitgebreide productinformatie, als individueel door het mooie beeldmateriaal en de nadruk op duurzame energie’, aldus een respondent. Ook wat uiteindelijke voorkeur betreft staat Eneco met een aandeel van 15% bovenaan.

Energie:direct en Oxxio stijgen beide ten opzichte van de vorige meting, naar respectievelijk de tweede en derde plaats. Beide websites worden door 42,5% van de respondenten gevonden, en weten significant meer respondenten te overtuigen. Zowel Energie:direct als Oxxio moest het zes maanden eerder met 2,5% van de totale voorkeur doen, terwijl dit aandeel nu voor beide naar 10% is gestegen.

Eneco stijgt naar de eerste plaats; EasySwitch valt op

Hoogste nieuwe binnenkomer

EasySwitch komt nieuw binnen op de vierde plaats. De overstapsite lijdt nog onder een matige vindbaarheid, maar wordt zeer positief beoordeeld door de respondenten die de weg naar EasySwitch.nl weten te vinden. De website scoort eerste plaatsen op deelaspecten als gebruiksvriendelijkheid en vertrouwen, en zou door 5% van de respondenten gebruikt worden om van leverancier te wisselen. De respondenten prijzen de duidelijkheid en overzichtelijkheid van de website: ‘Je ziet in één oogopslag welk pakket op jou van toepassing is.’

Conclusie

Eneco lijkt op dit moment de beste papieren te hebben om consumenten te overtuigen die zich vanwege de aankomende prijsstijgingen online oriënteren naar een nieuwe energieleverancier. De website maakt een overtuigende indruk op de bezoekers ervan, en zal vanwege de goede vindbaarheid bij veel potentiële klanten op de radar verschijnen. De hoge waardering voor EasySwitch geeft echter tegelijk aan dat veel mensen zich tot vergelijkingssites richten, en daarbij vermoedelijk gevoelig zijn voor aantrekkelijke aanbiedingen. De verschillende energieleveranciers zullen dus zowel op elkaars website als de kortingsacties moeten letten.

Onderzoeksopzet

Met de Web Performance Scan brengt WUA! het online oriëntatieproces van de consument in kaart. Voor dit onderzoek nodigde WUA! veertig respondenten uit, tussen de 22 en 62 jaar oud en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. De respondenten kregen de opdracht online op zoek te gaan naar een geschikte energieleverancier voor een eenpersoonshuishouden. Welke criteria doorslaggevend waren voor het maken van een uiteindelijke keuze, was aan de respondenten zelf om te bepalen. Ze vulden uitgebreide vragenlijsten in over de bezochte websites, en wezen aan het eind van de zoektocht een favoriete website aan. Aan de hand van alle verzamelde data berekende WUA! vervolgens de verschillende Web Performance Scores. Met een deel van de respondenten is na afloop van de zoektocht een groepsdiscussie gevoerd voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Henk Kroezen heeft samen met zijn broer Klaas het bedrijf WUA! Web Performance opgericht. WUA! staat voluit voor Web Usability Advice. WUA! geeft bedrijven inzicht in hun prestaties op het internet. Wat WUA! doet is het volgende: voor ieder onderzoek worden groepen mensen uitgenodigd om zich online te oriënteren op een product met behulp van een case. Het onderzoek vindt plaats in een gecontroleerde testomgeving binnen de locatie op de Herengracht. WUA! volgt precies wat de deelnemers doen en stelt continu vragen tijdens het oriëntatieproces. Daarmee worden zaken inzichtelijk zoals: welke aanbieders worden in welke volgorde gevonden? Waar klikt men door en waar haakt men af? En waarom? Wie wordt gezien als de meest betrouwbare aanbieder? Wie wordt gezien als de aanbieder met de beste prijs/kwaliteit verhouding? Wie wordt gezien als het meest sympathiek? Of als de grootste aanbieder? Welke site is het meest aansprekend? Voor welke aanbieders heeft men een voorkeur om bij te kopen? En bij wie wordt uiteindelijk het meest gekocht / afgesloten? Wie is de grootste, de beste, oftewel de heerser op het web?

Categorie
Tags

3 Reacties

    Kayo

    Ppl like you get all the briasn. I just get to say thanks for he answer.


    25 april 2016 om 23:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!