Bannercampagne Need for Speed bekroond

8 juni 2010, 04:11

De Nederlandse bannercampagne die afgelopen december werd gelanceerd om het racespel Need for Speed: Shift te promoten, heeft internationale erkenning gekregen in de vorm van meerdere prijzen en nominaties. Op vijf verschillende websites van Sanoma Digital en Sanoma Uitgevers konden mensen in een banner tegen elkaar racen; volgens de makers bij bureau NRG³ een wereldwijd unicum. Met de recente bekroningen wordt deze innovativiteit nu beloond.

De vijf gebruikte websites hadden ieder een eigen racetrack, die samen een Grand Prix vormden die de spelers konden doorlopen. Autoweek.nl, Formule1.nl, Gamer.nl, InsideGamer.nl en Sportweek.nl zagen tijdens de campagne een toename in het aantal bezoekers, waarvan sommige in totaal meer dan veertig uur aan het spel besteedden. Gemiddeld waren bezoekers 2,5 minuut bezig met de banner.

Prijzen

De campagne is zowel nationaal als internationaal niet onopgemerkt gebleven, wat heeft geresulteerd in diverse nominaties, en inmiddels ook enkele prijzen. Zo werden bij de Summit International Awards een Gold Creative Award in de categorie rich media en een Silver Creative Award in de categorie interactive/online marketing binnengesleept. Ook won de campagne een Golden Pencil bij de Interactive One Show in New York. Of de banner uiteindelijk ook tot hogere verkoopcijfers heeft geleid is moeilijk te zeggen, maar kwalitatief onderzoek van MindShare wees uit dat de aankoopintentie van de spelers met 350% steeg ten opzichte van voor de campagne.

Screenshot uit het bannerspel

Reacties

Frank Schippers, directeur van NRG³, is blij met het geboekte resultaat: “Het is uiteraard geweldig dat deze campagne door meerdere (inter-)nationale instanties wordt bekroond met een award. Het was een project dat op alle vlakken goed in elkaar zat en hierdoor gezorgd heeft voor een zeer goed resultaat. Daarnaast was er een goede samenwerking tussen alle betrokken partijen, dan zie je dat je concept uiteindelijk ook de uitwerking krijgt die het verdient. En niet in de laatste plaats een opdrachtgever die de ruimte geeft.”

Ook Arnoud van der Valk, sales manager digital mannen bij Sanoma Uitgevers, toonde zich verheugd: “Voor ons zijn deze awards een bevestiging van wat we al wisten. De Need for Speed: Shift-campagne wist het product op een originele manier te integreren met de doelgroepen van onze sites. Het laat bovendien zien dat extra effort in een online campagne direct tot betere resultaten leidt.”

Need for Speed

De Need for Speed franchise bestaat inmiddels ruim vijftien jaar, en beleefde met Need for Speed: Shift na een minder succesvolle periode een heuse wederopstanding. Het spel ging inmiddels al meer dan vier miljoen keer over de toonbank. De rol van de gelauwerde bannercampagne hierin moet zoals gezegd niet overschat worden, maar geeft wel aan dat de franchise alles behalve uitgespeeld is. Need for Speed World, de nieuwste game in de serie, kan nu alweer besteld worden en ligt vanaf 20 juli in de winkel.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!