Tv en internet samenbrengen: Mediapark Jaarcongres 2010 verslag

10 juni 2010, 04:28

Wie een beetje het programma bekeken heeft van het Mediapark Jaarcongres, merkte waarschijnlijk snel op dat het vooral zou gaan over televisie en internet (zie ook de eerder hier verschenen serie artikelen van Peter Olsthoorn). En dat klopt. Voor iemand die het nieuws op deze twee vlakken bijhoudt, was er dan ook niet heel veel nieuws te halen vandaag op het Mediapark Jaarcongres. Maar, iedereen die er nog niet zo diep in zit, kon er zijn hart ophalen. De programmering van de sprekers was strak, goed georganiseerd en op een paar na hadden ze een goed verhaal. En, als je de praatjes even niet meer kon hebben, was er nog het Innovatieplein.

Het Innovatieplein stond bol van de bedrijven die een leuk innovatief product op de markt hebben gebracht, of binnenkort gaan brengen. Hoofdmoot was wel de 3D-experience, waarvan ik me blijf verbazen dat het nog steeds nieuw is voor veel mensen. 3D-tv´s trokken dus volop de aandacht. Al met al was het Mediapark Jaarcongres absoluut de moeite waard om heen te gaan. Voor wie het gemist heeft: lees vooral verder!

GfK

Oog voor het Scherm – dat was het thema van het Mediapark Jaarcongres. Startschot werd gegeven door Hadassah de Boer, die de boel goed aan elkaar wist te knopen gedurende de dag. Eerste spreker was GfK. De net van een kop koffie voorziene gasten werden meteen overspoeld met heftige cijfers over de consumptie ‘van het scherm’ door ons, consumenten. Zo voorspelde GfK dat binnen 3 jaar minstens 30% van de huishoudens een televisie met 3D-features hebben. Daarnaast heeft in 2015 minstens 75% van de bevolking een smartphone. Ook de laptop, netbook en webbook-markt groeit keihard. Elk jaar worden er tot nu toe meer dan 1,6 miljoen laptops verkocht en eind dit jaar zullen 250.000 huishoudens een iPad hebben. Wat GfK verder nog liet doorschemeren is de trend dat steeds meer webverkeer via mobiel gaat plaatsvinden, ook weer ondersteund door allerlei grafieken en cijfertjes natuurlijk. Tot slot noemden ze nog dat er een beweging is van de pc naar de tv in plaats van andersom, zoals dat eigenlijk al jaren aan de gang was.

BBC

Na GfK volgde een

programma

presentatie van de BBC. Erik Huggers vertelde met een mooi Engels accentje over de nieuwe BBC iPlayer. Jawel, noteert u de ‘i’ voor ‘player’? De BBC probeert inmiddels al een aantal jaren om programmamakers, technologie en design bij elkaar te brengen in een goede online mix. Volgens Erik Huggers (en dus de BBC) is ‘het programma’ slecht één onderdeel van het hele online aanbod. Dat het ‘bij elkaar brengen’ werkt, maakte hij duidelijk door te melden dat BBC.co.uk elke week ongeveer 30 miljoen unieke bezoekers heeft. Dat heeft wel het één en ander aan energie gekost. Putting quality first heeft bij de BBC geresulteerd in een grote online schoonmaak. De player werd minder rommelig, de content werd beter en overzichtelijker aangeboden in categorieën die iedereen begrijpt en alles wat gedaan moest worden om dat voor elkaar te krijgen hebben ze inhouse gedaan. Zulke kennis moet je volgens Hugger niet extern inhuren, dan kun je niet snel schakelen.

“Als je dit soort diensten aanbiedt, bevind je je in een aparte situatie. Je moet voor allerlei platformen verschillende versie van hetzelfde ding maken en die continu up-to-date houden. Wat je wil is dat alles via één kastje binnenkomt en verspreid wordt. Maar er zijn gewoonweg niet echt standaarden voor zoiets, dus alles is nieuw en vreemd. Dus, deze diensten ontwikkelen is niet voor iedereen weggelegd.”

Ondertussen bouwt de BBC samen met partijen zoals Adobe en Intel aan een Open Internet Standaard, dat heet dan Project Canvas. Heel gedetailleerd ging Huggers hier niet op in trouwens. Wel legde Erik nog uit dat deze player de eigen programma’s op tv niet kannibaliseert, sterker nog: de programma’s op tv worden vaker bekeken sinds de player er is. Check hieronder trouwens de nieuwe beta-iplayer:

Maurice de Hond

Ja, het was natuurlijk 9 juni 2010, verkiezingsdag voor het nieuwe kabinet. Dus Maurice de Hond was er ook. Hij heeft een leuk nieuw projectje: Schaduwkamer.nl. Iedereen kan zich daar aanmelden om mee te stemmen over moties en andere stemmingen die in de Tweede Kamer plaatsvinden. Door middel van wat cijfertjes en grafiekjes kun je dan zien of jouw partij nog steeds bij je past, of dat een andere partij wellicht beter voor jouw belangen opkomt. Doel: een betere aansluiting tussen politiek en burger. De politiek reageerde volgens De Hond enthousiast op het idee. Schaduwkamer.nl wordt tevens gedragen door Hyves en BNN.

Interview RTL-Z

Goed, hierna volgde een kort interview voor RTL-Z door Hella Hueck met Frank Volmer van Telegraaf Media Groep. Eigenlijk ging het nergens over. Hoe subsidiegeld werd besteed aan Dagboek van onze Helden, wat helemaal niet zo spannend was en voornamelijk positief over het leven in het leger en verder probeerde Volmer uit te leggen hoe de diverse activiteiten van TMG aan elkaar gelinkt zijn, maar social was nog niet echt hard vertegenwoordig, zo bleek. Het klonkt voor een groot deel alsof TMG op zoveel mogelijk vlakken actief probeert te zijn, zonder een echte strategie. Beetje slap verhaal dus.

Beeld en Geluid

Beter was het verhaal van Roeland Ordelman van Beeld en Geluid. Met Waisda en Pinkpop zijn ze een samenwerking aangegaan om het materiaal wat beschikbaar is via crowdsourcing beter inzichtelijk te krijgen voor een groot publiek. Bij Waisda is er een spelelement aan gekoppeld. Als twee spelers tegelijkertijd een tag toevoegen aan een fragment, krijg je punten. Tags, dat is waar het om draait hier. Ook voor de beelden van Pinkpop is gekozen voor een crowdsourcing initiatief met tags. Maar daarnaast is er gekozen voor automatische beeldherkenning en spraakherkenning. Met de tags die kijkers geven wordt gekeken of de conclusie van de herkenningstools terecht was. Klinkt allemaal wat ingewikkeld, maar het zag er leuk uit en het materiaal kun je zo sneller doorzoeken en vinden.

Cinegrid

Frank Kresin van Cinegrid deed een boekje open over 4K. Dat is een soort beeldweergave die 4 keer scherper is dan HD tv, en is 4000 pixels bij 2000 pixels. In 2007 al werd op het Holland Festival voor het eerst een demo getoond hiervan. En nu gaat het ook echt in bioscopen komen. Voorbeeldfilmpje wat ze lieten zien is Red End, een filmpje van 15 minuten uit 2009. Knowing en District 9 werden ook al in 4K opgenomen met speciale camera’s. Daar zijn er nog niet veel van, maar dat begint langzaam te groeien. Volgens Kresin is scherper beeld beter voor een sterkere emotie bij het filmpje. Je kunt ook veel dichterbij gaan zitten als het zo scherp is, alsof je er middenin zit. Dat zorgt voor een veel grotere verbinding tussen kijker en onderwerp. Doel van Cinegrid is om in te spelen op behoeftes in onderwijs, theater en games en nog veel meer. Check ook dit oude interview van de NOS

Layar

Na Cinegrid kwam Layar op het podium, ons allen wel bekend (neem ik aan). Claire Boonstra, mede-oprichter, nam het woord en vertelde over de snelle successen van Layar. Als voorbeeld nam ze een webwinkel, die overal in virtuele steden een virtuele winkel had neergezet. Je kunt er naar binnen lopen, kijken naar het assortiment en direct kopen via de webshop. Verder nog wat cijfertjes:

  • meer dan 2 miljoen installaties van Layar in 1 jaar tijd (volgende week bestaan ze 1 jaar)
  • de applicatie wordt voorgeinstalleerd op Samsung Galaxy S in 110 landen
  • op toestellen van LG in Nederland wordt het ook voorgeinstalleerd
  • er zijn 800 layars gepubliceerd
  • er zijn er 2700 in ontwikkeling
  • er zijn al 2,4 miljoen objecten opgevraagd via Layar

18 juni in de Rode Hoed presenteert Layar een leuke nieuwe innovatie om het 1 jarig bestaan te vieren. Iedereen is van harte welkom. Meer informatie is te vinden op layar.com/next.

ActiveVideo

Ach, de presentatie van ActiveVideo ging niet helemaal zoals het moest. De techniek #failde heel hard, maar uiteindelijk bleek het dan toch te werken. Ronald Brockmann was belast met deze magere eer, maar sloeg zich er prima doorheen. “We believe in Cloud TV” is hun slogan en om dat te demonstreren hebben ze een applicatie gemaakt die eigenlijk alles qua media aan elkaar knoopt. Het fungeert als een soort settop-box, maar dan zonder box. Ziggo CI+ is waarschijnlijk de eerste partij die er iets mee gaat doen. Met je smartphone kun je de app beheren. Het combineert eigen materiaal met online video en radio en nog veel meer. Zag er leuk uit, maar ik moet het nog zien. Kijk ook zelf maar even:

Sanoma

Sanoma zette de iPad-mania op de juiste plek. Joris van Heukelom begon direct met te stellen dat er nog geen waarheden zijn over de iPad. Het is nog zo nieuw en iedereen moet nog ontdekken wat het betekent.

“We maken een grote denkfout: we denken dat de iPad hét is. Nee, de iPad is het niet. Het begínt pas met de iPad. Het is een hele nieuwe manier van content browsing, sharing en touching.”

En laat ie daar nou gelijk in hebben. De manier waarop wij content zien verandert. Kinderen van twee jaar oud kunnen met de producten van Apple al werken. Drempels voor het gebruik van internet worden lager. Verder liet Joris nog wat cijfers van Gartner zien over het mobiele gebruik van internet en shipment share. Zo bleek dat veel content bekeken wordt met de iPhone, maar dat ze minder ‘shipment share’ hebben. Symbian doet het nog altijd heel goed, daarna RIM en Android, qua mobile content viewing, ofzoiets. Ging heel snel die plaatjes met cijfers. Maar, wat heeft Sanoma geleerd van hun eigen traject met de iPad en publiceren daarop?

  • klikken is saai ten opzichte van touch
  • een tijdschrift is geen boek (mensen lezen het niet van a tot z)
  • verpak geen oud medium in een nieuw jasje (het eruit laten zien als hetzelfde tijdschrift als fysiek werkt niet)
  • digitale content is minder privé dan fysiek (je kunt het delen, laten zien etc.)
  • je moet meerdere instappunten voor zo’n digitaal magazine maken (ze beginnen net als bij fysiek niet altijd vooraan)
  • overschat je huidige merken qua tijdschriften niet (begin gewoon met een paar, of één, om te zien of dat werkt)
  • en, succes meet je hierbij niet af aan de hoeveelheid gelezen bladzijdes

Als voorbeeld noemde Sanoma natuurlijk de Autoweek app. Nog een belangrijk punt volgens Sanoma: laat je niet gek maken! Kijk eerst even rond hoe een ander hiermee omgaat.

UPC

Goed, verder was er na de lunch nog UPC, die ook pc aan de tv wil koppen en omgekeerd. Van mij mogen ze! Mijn settopbox stuur ik met alle plezier even terug om daar wat hardware in te laten stoppen zodat de internetkabel die ik erin kan stoppen ook echt werkt, en om wat firmware-upgrades te doen, zodat ik widgets of social erop heb. Voorlopig zet ik mijn geld in op Yuixx, een mediaplayer die binnenkort gelanceerd wordt, met widgets, snelheid, internet, downloaden, 2TB harde schijf optie en in versie 2 een ingebouwde tuner voor smartcards etc. Ik zeg: kom maar door.

BNN

Het laatste praatje dat ik mee kreeg was dat van BNN. BNN timmert ook aan de weg en heeft een tv-widget, ook op die Yuixx box, maar ook op televisies met NetTv. Kun je gewoon checken wat Coen en Sander aan het doen zijn ofzo. Verder heeft BNN Tweettekst gelanceerd. Via Teletekst twitteren over het programma wat je aan het kijken bent. Kun je makkelijk aan en uit zetten, je hoeft er niet zelf voor te twitteren, je hoeft geen pc naast je tv te hebben staan of constant je mobieltje erbij te houden en het werkt ook op oude tv’s. Briljant idee natuurlijk. En inmiddels zijn er 4300 teleteksttweets, waaronder 2 huwelijksaanzoeken. Verder heeft BNN nog naar bruikbare tips gekeken, want natuurlijk krijgen ze van #augurken en #azijnpissers direct commentaar op allerlei zaken. Zo hebben ze de balk met tweets iets lager gemaakt, om maar wat te noemen.

We kregen ook nog wat 3D-dingen te zien, waaronder de lancering van het 3D NL platform, wat ten doel heeft 3D in Nederland te stimuleren. Nou, zolang je er nog hoofdpijn van krijgt na een tijdje, denk ik niet dat dat een enorm succes wordt. Al met al was het een lange dag, en dat terwijl ik het laatste stuk niet heb meegepakt (een talkshow en een praatje van @stekel (Roeland Stekelenburg van de NOS). Maar, deze dag was ideaal om je helemaal te laten bijpraten over nieuwe media, apps die iets met media doen en hardware die iets met nieuwe media doen. Dus, volgend jaar weer als het lukt! Was je er ook bij? Laat dan even weten hoe jij het vond!

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

1 Reactie

    mgvandenbroek

    Poehee, das nog eens een uitgebreid verslag. Hulde, Annelies. Heb zelf een klein stukje livestream gekeken gisteren, die was trouwens van bijzonder goede kwaliteit. Al met al mooie coverage van het MPJC, zeker ook met de stukken van Peter Olsthoorn (daarvan heb ik de links nog even toegevoegd).


    10 juni 2010 om 06:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!