Brand Battle: Populairste WK-premium onder jongeren

Brand Battle: Populairste WK-premium onder jongeren

Er zijn al veel onderzoeken voorbij gekomen over de populariteit van WK premiums, maar nog niet eerder is er een onderzoek gehouden onder de doelgroep waarop deze acties voornamelijk gericht lijken te zijn, namelijk jongeren. Habbo Hotel vroeg haar leden welke acties zij het populairst vonden. De belangrijkste bevindingen in het kort zijn:

  1. Top 5 populairste acties zijn respectievelijk Beesies (Albert Heijn), WK Juichbandjes (Plus), Voetbal Gogo’s (C1000), WK Handjes (Dirk, Bas en Digros) en Pletterpet (Heineken)
  2. Hoewel de Beesies actie van Albert Hein het kortst loopt (pas vanaf afgelopen maandag in de winkel) is deze het populairst
  3. De Pletterpet van Heineken is de enige niet-retailer in de top 5
  4. De spaarbereidheid loopt evenredig met de populariteit van de acties (geldt voor de top 4)
  5. Top 3 minst populaire acties zijn respectievelijk Voetbal Gogo’s (C1000), WK Pins (Vomar) en WK Juichbandjes (Plus)
  6. Zowel de Voetbal Gogo’s van C1000 en de WK Juichbandjes (Plus) staan in de top 3 van populaisrte en minst populaire acties.
  7. De meeste jongeren sparen de WK Juichbandjes , de Voetbal Gogo’s en/of de Beesies (of zijn van plan deze te gaan sparen).
  8. Bijna 40% van de jongeren geeft aan dat zij zelf (of hun ouders) extra aankopen doen om meer te kunnen sparen.

Over Habbo

Habbo is met gemiddeld 1 miljoen unieke bezoekers per maand de grootste virtuele community voor jongeren in Nederland. Habbo biedt gebruikers de mogelijkheid zich te uiten op een creatieve en positieve manier. Bezoekers betreden het hotel met een eigen karakter: een Habbo. Daarmee kunnen ze op avontuur in het hotel: vrienden maken, meedoen aan gratis games en activiteiten, kamers aanmaken en inrichten. Daarnaast organiseert Habbo, samen met maatschappelijke organisaties, themamiddagen en educatieve activiteiten.

Op dit moment bestaan er in 32 landen een Habbo communities. Wereldwijd heeft Habbo maandelijks 15 miljoen unieke bezoekers en meer dan 172 miljoen geregistreerde gebruikers. (bron: Quantcast). Meer dan 90% van de Habbo-gebruikers zijn 13-18 jaar oud en het aantal jongens en meisjes is ongeveer gelijk (56% jongens, 44% meisjes). Habbo-gebruikers spenderen gemiddeld 43 minuten op de site per bezoek.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Zijn jongeren écht de doelgroep van deze acties? Gaat het niet meer om (gezinnen met) kinderen? Het verzamelen van dit soort prullaria is vooral populair op de basisschool, terwijl de respondenten in deze Habbo-peiling gemiddeld 14 jaar zijn... Wat zegt het dan?

    geplaatst op
  • Je hebt gelijk, maar denk je niet dat het een interessante secundiare doelgroep is? (37% van de respondenten was 12 jaar of jonger.)

    Nu neem je je gogo's niet meer mee naar school om er mee te gaan spelen, maar er is zeker prikkel om ze allemaal te hebben (alleen al te zien aan de 40% die ze spaart). Als er eenmaal een aantal thuis liggen (die je moeder kreeg bij de boodschappen) dan komt die drang op om er meer te hebben. Als ik kijk naar vrienden en broertjes dan zie ik het vooral bij mannen terugkomen.. Misschien is het mannelijke oerdrang om te verzamelen?

    geplaatst op
  • @Stephanie: Ik vind de claim die (het PR-bureau van) Habbo doet te sterk. Het is slechts een peiling onder Habbo-leden (niet representatief) en dan ook nog voor het grootste deel buiten de kerndoelgroep. De verschillende onderzoekjes die rond dit onderwerp gedaan zijn, laten totaal verschillende resultaten zien. Niet dat het zo belangrijk is, maar het zou leerzaam zijn als een bureau een wat grootschaligere en representatieve studie doet naar 6+ en dan de voorkeuren en het gebruik binnen diverse groepen laat zien.

    Met zoveel WK-acties in de supermarkten (ik zette ze hier op een rijtje), is het zelfs voor mannen met verzameldrang onhaalbaar om alles te verzamelen. ;)

    geplaatst op
  • @Dennis Is Hyves een geschikter kanaal voor onderzoek? Interessant artikel, vooral de tabel van Kassa (http://bit.ly/dvJJTZ) is erg interessant.

    geplaatst op
  • @ Stephanie, n=6000 is wel een redelijke steekproef als je er van uitgaat dat n=300 al representatief is. Daarnaast is Habbo een dwars doornsnede van de NL bevolking. Vond zelf het AH succes interessant om te zien. De actie was toen 1 dag live...

    geplaatst op
  • @ Stephanie: Ik ben niet zo'n voorstander van 'onderzoek' via een enkele website, dat geeft per definitie een scheef beeld. @ marks: Zelfs met 6.000 respondenten hoeft de peiling nog niet representatief te zijn. Dat hoeft niet erg te zijn, zeker als het om dit soort meer ludieke onderwerpen gaat. Maar zeg dan niet dat de doelgroep van de acties onderzocht is ("Meer dan 90% van de Habbo-gebruikers is 13-18 jaar oud"). Eens dat het interessant is om te zien dat AH zo enorm snel scoort.

    geplaatst op
  • @marks: "Daarnaast is Habbo een dwars doornsnede van de NL bevolking." --> Pardon?? Waar haal je die interessante informatie vandaan?

    geplaatst op
  • @ Bram, we hebben een onderzoekbureau de opdracht gegeven om onze doelgroep te benchmarken met die van Nederland en deze kwam overeen op basis van opleiding, woonplaats, etc.

    @ Dennis, snap niet precies wat je bedoelt. Ik kan de exacte % van de onderzocht doelgroepen met je delen als je dat interssant vind

    geplaatst op
  • @Marks opvallende resultaten, ik had het in ieder geval niet verwacht. Hebben jullie die ook ergens openbaar?

    geplaatst op
  • @ marks: Kijk even naar de definitie van representativiteit van de MOA. Habbo heeft geen steekproef getrokken (toch?), maar is afhankelijk van die bezoekers van de site (en de eigen site alleen) die zin hebben om een paar vragen te beantwoorden.

    Ik heb gisteren de bestanden reeds ontvangen, inclusief excel met %, en op basis daarvan besloten er zelf níet over te bloggen.

    geplaatst op
  • @ Dennis, reactie wat verlaat door wat andere dingetjes, maar wat je zegt klopt we zijn in dit geval afhankelijk van het bezoek op de site. Dit is idd niet altijd geschikt voor elke soort onderzoek, maar voor dit soort relatief kleine onderzoekjes gebaseerd op actualiteit is het erg leuk en snel. Mocht je zelf ooit een leuk onderwerp hebben, let me know

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.