3+7 Gouden regels voor een succesvolle Web App

22 juni 2010, 08:26

In februari gaf Fred Wilson op FOWA Miami een presentatie waarin hij drie fantastische regels uit de doeken deed om je Web Applicatie tot een succes te maken. Dit aangevuld met -mijns inziens- zeven iets minder grote ontdekkingen, vormen samen de gouden mix. En die gouden mix, die vind je hieronder:

1. Snelheid

Applicaties moeten snel reageren. Het succes van, onder andere, Google wordt verklaard door de enorme rappe respons met uiterst relevante informatie. Zeker de belangrijkste factor van deze top 10.

2. Maak het persoonlijk

Een gebruiker moet zich begrepen voelen en zorg daar niet alleen voor door één en ander aanpasbaar te maken. Ga ook voor een applicatie die zo dicht bij de doelgroep ligt, dat men het gevoel heeft dat ze deze bezitten.

3. Verhoog de fun-factor

Functionaliteit staat bovenaan, maar kies ervoor om het gebruik lollig te maken. Daarmee verhoog je het positieve gevoel bij bezoekers en maak je van de functionele handeling wellicht een spelletje.

4. Direct toepasbaar

In een ‘split second’ moet je aan de slag kunnen. Kies niet voor ingewikkelde inschrijfformulieren, maar bied direct de functionaliteit aan. Als men het nut inziet, zijn ze wel bereid om bijvoorbeeld gegevens op te slaan. Je hoeft natuurlijk niet direct alles prijs te geven, een light-versie kan al overtuigen.

5. Software is een nieuwe mediavorm

Mijn ouders noemen Google internet, ze typen in het zoekveld een url en zien het verschil niet meer. Dit is het ultieme voorbeeld van een applicatie die een dusdanig grote rol speelt dat ze tot online mediagebruik zijn geëvolueerd. Andere voorbeelden hiervan zijn Hyves, Facebook en Twitter ook lijken te worden.

6. Meer is minder

Een overdaad aan keuze verwart. Met het prominent tonen van de beste optie geef je al voldoende. Maak deze regel tot basiskeuze in je ontwerp.

7. Geef anderen toegang

API’s werken. Door je techniek open te stellen kunnen andere applicaties linken en integreren, waardoor je bereik immens groot kan worden zonder dat je er zelf verdere inspanningen voor hoeft te leveren.

8. Functie en vorm krijgen een eigen URL

Maak de webadressen toegankelijk binnen de applicatie, zodat je makkelijk kunt linken. Hou rekening dat wisselende inhoud niet altijd een nieuwe link hoeft te krijgen. Kies voor content en functie combinaties, zoals mijn volgers op Twitter op http://twitter.com/ralphbom/followers

9. Wees vindbaar

Nee, kies er niet voor om alles achter een login te verstoppen. Maak je publieke deel vindbaar voor zoekmachines. Ga ook voor een interne zoekmogelijkheid die je gebruiker het gevoel geeft alles te vinden. Streef hier de Google-manier aan, door binnen seconden het verwachte resultaat te tonen.

10. Ruim alle rommel op

Het is een applicatie, dus toon alleen wat de gebruiker nodig heeft. Als een bezoeker wil inloggen, dan is het niet nodig om allerlei tierelantijn eromheen te plaatsen. Dit geldt -uiteraard- ook voor display advertising.

Laat je eigen tips achter in de comments, benieuwd of we de lijst kunnen vervolmaken. Bekijk de gehele presentatie op carsonified.com of de volledige registratie:

Ralph Bom
Co-founder en online marketeer bij Onstuimig Interactieve Communicatie

Ralph Bom is mede-eigenaar van online bureau Onstuimig.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Emmy Joegs

    Helder! Nooit zo over nagedacht dat er zoveel kanten aan een app zitten die de bruikbaarheid en het succes bepalen. Lijkt me overigens niet altijd makkelijk om aan alle items te voldoen. Functionaliteit en snelheid willen nog wel eens in elkaars vaarwater komen natuurlijk. Neem nu een nieuw HTC Desire HD. Lekker snel met 1 Ghz en bergen geheugen. Maar de nieuwe HTC Gratia is met 680mHz gelijk langzamer. Een ‘zware app’ maken voor de eerste is geen probleem voor wat betreft snelheid. Op de Gratia of elke andere mid-range smartphone loopt een dergelijk zware app natuurlijk al langzamer. Moet je dan kiezen om functionaliteiten te schrappen om te app lichter te maken, of niet?


    20 oktober 2010 om 09:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!