Barackberry: 5 Marketingtips voor Blackberry

29 juni 2010, 04:49

Blackberry doet het in vergelijking met Apple wat marktaandeel betreft dan wel heel erg goed; de aandelenwaarde in de US staat onder grote druk. Zakelijk wordt er, in ieder geval in de VS, nog keurig met de apparaten van RIM gebeld. Alleen: het Canadese bedrijf mist smoel en beleggers missen vertrouwen. Er loert gevaar, want het gaat hard met Apple en Android hapt de ene marktaandeelprocent na de andere naar zich toe. Op TechCrunch beschreef Vijay Chattha van VSC/AppLaunchPR gisteren 5 marketingtips. Ze zijn niet allemaal even goed:

1 Gebruik Barack Obama

De Amerikaanse president is een grote Blackberry fan. Vijay Chattha denkt dat het goed zou zijn, als Blackberry daar meer mee zou doen. “The number one celebrity in the world is a crackberry addict, yet RIM’s dropped the ball on capitalizing on this once-in-a-lifetime product endorsement. Maybe the company is hesitant to become too seemingly political, but this is a man who’s selling US Weekly covers on par with Brangelina.”

2 Verhuis naar Silicon Valley

RIM is gevestigd in Waterloo, Canada. Dat is niet de allerbeste plek voor een techbedrijf om te zitten, want alle buzz vindt plaats in Silicon valley. “RIM needs to step up its game and launch a massive Silicon Valley presence—and not just its existing outpost in Redwood City. A big presence in Mountain View or a swish office in San Francisco is the answer.”

3 Doe Hollywood

“Hollywood can be bought quickly. After all, even Carrie Bradshaw sold her iconic Apple computer for an HP in the latest Sex and the City movie. RIM needs to step up and put a Blackberry in the hand of damn near every “connected influencer” character out there.” RIM moet veel meer proberen om ín de grote films terecht te komen met product placement. Apple doet dat wel, al veel langer en met succes.

4 Doe iets strategisch met je App platform

Apple verkoopt alleen maar apps om hardware te verkopen, zegt Chattha. Bij Apple werkt de Appstore prima, bij Blackberry is het een ‘failure’. “Blackberry apps should give 100 percent of the revenue to developers and even go one better. Instead of U2, focus more TV ads around your hot apps and their developers. Make them the rockstars. Oh yeah, and where’s RIM’s own mobile ad network? Now that’s really the hottest accessory for 2010. Google has one, so does Apple. RIM announced a strategy to work with multiple networks and no one listened. Perhaps something more strategic is necessary to help developers market and distribute their apps.”

5 Bedenk een iTunes killer, geen iPhone killer

Koop een muziekplatform als Spotify: Blackberry gebruikers willen muziek op hun telefoon. Zet in op muziek en apps; dit zijn belangrijke ‘billing entry points’ van dit moment.

Comments

Het artikel leverde heel wat comments op, en dat hoort misschien ook wel zo. Ben benieuwd wat jullie van de tips vinden; voel je vrij om ze af te schieten. Dit is wel een mooie op TC, in ieder geval:

“So basically, what you want is for RIM to simply become another apple wannabe. You don’t take into account the fact that blackberry has an image of its own and is actually the leader of the mobile enterprise market… “

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Kasper de Wijs

    Ik kan me wel vinden in de laatst genoemde quote. Blackberry staat mijn inziens voor zakelijkheid en betrouwbaarheid, een aantal gegeven tips staan daar haaks op.Met tip 1 en 4 ben ik het wel eens. Als Obama mijn product / dienst zou gebruiken dan mag de wereld het best weten 😉


    29 juni 2010 om 07:59
    Bezoeker

    Blackberry staat niet meer voor zakelijk nu ze door alle providers worden gedumpt met bodem abonnementen. Welke zichzelf respecterende zakenman wil zich qua telefoon vergelijken met 15 jarige pubers, die de telefoon hebben om te kunnen pingen?

    Persoonlijk denk ik dat als Blackberry dit zijn gang laat gaan, dat het zakelijke tijdperk niet lang meer zal duren


    29 juni 2010 om 17:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!