Gratis gebruik AdWords API van start

2 juli 2010, 04:28

Google is op 1 juli begonnen met het accrediteren van een select aantal bureaus voor gratis gebruik van de AdWords API. Via de API kan software gekoppeld worden met het AdWords systeem. Door het wegvallen van de API kosten kan automatisering van campagnes voordeliger worden uitgevoerd. Met de Google AdWords API (Application Programming Interface) kunnen bedrijven een koppeling maken tussen eigen software en Google AdWords.

Koppeling met AdWords nu gratis

Tot op heden waren er kosten verbonden aan het gebruik van de API koppeling. Met de komst van het zogenaamde ‘Preferred AdWords API pricing’ programma is dit verleden tijd. Voor bureaus die werken met dergelijke tools is een toelating dus belangrijk omdat het de gebruikskosten van die tools drukt. Bij Tribal Internet Marketing gebruiken we de koppeling bijvoorbeeld intensief voor de AdWords tool AdChieve.

Wat kun je met de AdWords API?

Via de API kan software voor het automatiseren van campagnes worden ingezet. Voor grote en complexe AdWords campagnes kan zo’n systeem dan o.a. geautomatiseerd:

  • zoekwoorden, advertentieteksten en bestemming url’s gegeneren
  • de kwaliteit van campagnes bewaken
  • controleren of producten waarop wordt geadverteerd nog in voorraad zijn door een koppeling met het voorraad systeem

Toelating en gebruik

Om toegelaten te worden moet het systeem dat gebruik maakt van de API voldoen aan strenge eisen. Daarnaast moet het bedrijf in kwestie een ‘Google AdWords Certified partner’ zijn. Aanmelden kon sinds 26 mei dit jaar en gister is Google dus gestart met de goedkeuring. Traffic4U en Tribal Internet Marketing zijn geaccrediteerd. Welke andere bureaus door de selectie zijn gekomen mag Google niet vertellen, het zou gaan om ‘een handje vol’. Hieronder melden dus 😉

Google stelt het gratis gebruik van de AdWords API beschikbaar op basis van het bestede AdWords budget. Met andere woorden, hoe meer geld wordt uitgegeven aan AdWords, hoe meer gratis ‘API units’ beschikbaar worden gesteld.

Na een studie communicatiewetenschap en daaropvolgend een jaar filosofie belandde hij in de online wereld. Bauke Bergstra (1982) werkt inmiddels bij Tribal Internet Marketing in Den Bosch. Op dit moment als 'pr-man', daarvoor als SEA-specialist. Voor MarketingFacts richt hij zich op zowel nieuws als inhoudelijke artikelen omtrent online marketing.

Categorie
Tags

3 Reacties

    maurits van eeghen

    @Bauke: Dank voor je uitstekende post (en de vermelding van T4U ;)). Ook wij zijn zeer benieuwd welke bureaus in Nederland voldoen aan de eisen van Google om deel te nemen aan dit programma. Wij zijn in ieder geval zeer blij voor de vele opdrachtgevers die gebruik maken van TrafficAD (onze versie van ADchieve) en TrafficSAM, dat deze kosten nu wegvallen. Op basis van het mediabudget dat wij in beheer hebben kan het eigenlijk alleen nog maar in theorie gebeuren dat er voor de API punten moet worden betaald.


    2 juli 2010 om 07:22
    David

    Dat is goed nieuws voor jullie klanten! Ik neem aan dat het kostenvoordeel ten goede komt aan de klant.

    Hoewel, op de website van AdChieve staat nu nog:

    “Het prijsmodel van AdChieve is gebasseerd op een vaste maandelijkse fee voor het gebruik van de licentie en een variabele fee voor het gebruik van eenheden (afhankelijk van aantal producten, wijzigingen, etc.).”

    Als jullie deze tekst toch gaan wijzigen, haal dan gelijk even die lelijke spelfout weg.


    3 juli 2010 om 07:24
    baukebergstra

    @David: dank voor de oplettendheid. Tekst en spelfout zijn aangepast.


    6 juli 2010 om 04:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!