Social Cinema-doc: Life in a Day van YouTube

7 juli 2010, 04:45

Hollywood-filmmakers Ridley Scott en Kevin MacDonald gaan op 24 juli geschiedenis schrijven via YouTube. Wereldwijd worden gebruikers van dat videoplatform gevraagd op die dag een moment uit hun leven vast te leggen en te uploaden naar YouTube.com/LifeInaDay.Als het goed is, wordt op deze manier de eerste, volledig door gebruikers samengestelde, op één dag geschoten, Social Cinema-documentaire gemaakt. De film moet in première gaan op het Sundance Film Festival van 2011.

Hollywood goes social

Kevin Macdonald (State of Play, Last King of Scotland, Touching the Void) neemt de regie van de documentaire voor zijn rekening. Hij zal de meest indrukwekkende filmfragmenten verwerken tot een avondvullende documentaire. Ridley Scott (Robin Hood, Gladiator, Black Hawk Down) vervult de rol van executive producer. Maar: what’s in it for the fans? Uit het persbericht:

“YouTube-gebruikers wier filmfragmenten in de uiteindelijke documentaire worden opgenomen, zullen in de credits als mederegisseurs worden vermeld. Twintig deelnemers zullen speciaal voor de wereldpremière van de documentaire naar het Sundance Film Festival worden gevlogen.”

Ik moest direct denken aan die ene crowdsourcefilm over die bank die vorig jaar ergens omviel. Ook daar werd een community geactiveerd, ook daar waren de credits uiteindelijk voor het publiek. Misschien hebben de heren uit Hollywood en Mountain View wel mee zitten kijken 😉

Quotes

Regisseur Kevin Macdonald zegt in het persbericht:

“Life in a Day is een soort tijdscapsule die toekomstige generaties zal laten zien hoe het leven er op 24 juli 2010 uitzag. Het is een uniek experiment op het gebied van sociale cinema. En ik zou me geen betere manier kunnen bedenken om tijdloze filmfragmenten te verzamelen dan een beroep te doen op ´s werelds grootste online videogemeenschap.”

Eric Schmidt, de CEO van Google:

“De afgelopen vijf jaar heeft YouTube een transformatie teweeggebracht in de manier waarop mensen content maken en gebruiken. Het doet ons een groot genoegen om onze gebruikersgemeenschap de kans te bieden om samen te werken met Kevin Macdonald en Ridley Scott.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!