Twunch: De brug tussen virituele media en fysiek contact?
Het grappige is dat als je op Twunch googled er vooral Belgische voorbeelden van naar boven komen. Het is dan misschien toch wat populairder bij onze zuiderburen dan bij ons. Zo vond ik een klein onderzoek gedaan in februari 2009 en met input van twunch.be dat er op dat moment zo´n 69 verschillende Twunches hadden plaatsgevonden in België tot dan toe en maar 2 in Nederland. Dit onderzoek had overigens een leuke conclusie: “een doorsnee Twunch vindt plaats op een dinsdag in een Quick restaurant in de provincie Antwerpen, met zo’n 6 deelnemers waarvan 2 tot 3 Twitter gebruikers er voor de eerste keer bij zijn.”
Een interessante opmerking die ik online vond met betrekking tot dit onderwerp was die van een persoon die de vraag stelde of virtuele media ons dan toch socialer maken? En of we dan toch uiteindelijk fysiek bij elkaar willen komen? Goeie vraag. Want wat er feitelijk gebeurt is dat er mensen bij elkaar komen die elkaar over het algemeen niet kennen, fysiek, om te praten over een onderwerp wat hen interesseert (denk ook aan de tweetup van Maxime Verhagen). Wanneer doe je dat nog meer? Op een verjaardag bijvoorbeeld, al ga je dan niet specifiek voor één onderwerp maar voor één persoon. Verder dan dat zijn er niet veel gelegenheden waar je met vreemde mensen bij elkaar komt om ergens over te praten. Lezingen, seminars kom je voornamelijk om naar één persoon te luisteren.
Je zou dus misschien wel kunnen zeggen dat de virtuele media een nieuwe manier van fysiek samenkomen hebben gecreëerd. Om dit nieuwe samenkomen beter te kunnen beoordelen ga ik zeer binnenkort eens deelnemen aan een Twunch. Ik ben heel benieuwd hoe dat is en daarnaast ook benieuwd naar het vraagstuk in hoeverre we bij IBM een Twunch commercieel in zouden kunnen / moeten zetten of juist niet natuurlijk.
Beste Yuki,
Sinds 2003 zijn wij actief met sociale cohesie projecten door mensen eerst online in staat te stellen met elkaar in contact te komen of meer van anderen te weten te komen door video, tekst en foto’s in een wijkplatform. ook daar is uit onderzoek van de TU eindhoven gebleken dat onze hypothese, eerst veilig onlines snuffelen en dan fysiek contact zoeken, inderdaad werkt. dus JA internet is een goede brug tussen virtueel en fysiek. Helaas denken veel mensen dat door dergelijke platforms mensen alleen maar achter hun PC gaan zitten, hetgeen dus niet waar is. maar ja er zijn helaas geen pillen tegen vooroordelen 😉
Interessante. Ik kende al wel het Twonijn van Bas van de Haterd, maar van twunch had ik nog niet gehoord (my bad). Natuurlijk barst het wel van de sociale meetups, tegenwoordig: ik kan me voorrstellen dat er op de social media clubs overal in het land ook veel mensen komen die elkaar via Twitter kennen en behoefte hebben aan fysiek contact. Dat praat gemakkelijker, in sommige gevallen.
Ik ben eigenlijk zelf wel benieuwd, Yuki, hoe je een commerciele twunch vanuit IBM voor je ziet?
Misschien dat technologiebedrijven een twunch-achtig event kunnen gebruiken door de lunch te faciliteren en tegelijk nieuwe producten uit te laten testen door early adapters? Met als doel dat deelnemers hun ervaringen delen binnen hun eigen netwerken. Of potentiële deelnemers hiervoor open zullen staan vraag ik me af, zelfs als dit het geval is kan publiciteit die zij genereren ook negatief zijn.
@Matthijs – een commerciele Twunch vanuit IBM zou er denk ik inderdaad een beetje uitzien als door Sint Smeding beschreven. Wellicht dat het ingezet kan worden voor een product annoncering of een solution market waar meerdere solutions gepresenteerd worden. De vraag is alleen of men op een Twunch afkomt wat georganiseerd is door IBM, is het niet iets wat we meer “van onszelf” willen houden?
Leuke reacties overigens! Dank!
In Nederland hebben we al zoveel Tweetups, een Twinner, en we hebben al Twitter cruises gehad. Ik geloof in de kracht van offline meetings die vooral door online media goed bij elkaar gebracht kunnen worden. En het is niet zo heel moeilijk om een ‘commercieel’ model achter een event te plakken. Eenvoudigweg jezelf positioneren is vaak al winst genoeg. Meeste organisaties zoeken echter direct resultaat en dan haakt men vaak af denk ik.
Okay dus het nieuws is dat een tweetup met lunch een twunch heet … als twee twitteraars trouwen het het een twedding, twisco is een discofeestje met twitteraars en vergeet ook het twonbijt en de tworrel niet. Moet zeggen dat de gesponsorde tweetups waar ik ben geweest de minste waren, hoe spontaner het ontstaat des te echter de contacten.
Yuki,
Bedankt dat je dit zo’n leuk initiatief vindt!
In België streven we er bewust naar om er geen “commercieel” evenement van te maken. We hebben al voorstellen in die richting gekregen, en zelfs een paar test cases gedaan, maar mensen worden (terecht, me dunkt) ontzettend wantrouwig als ze het commerciële initiatief zien — want wat is nu juist de verborgen agenda van die commerciële initiatiefnemer?
We hebben integendeel de controle over het evenement zoveel mogelijk uit handen gegeven: iedereen kan een twunch organiseren (vroeger via een mention naar @twunch, nu zelfs rechtstreeks op de site).
De mensen die Twunch hebben opgestart, hebben dat gedaan om zelf mensen te leren kennen. En dat idee is aangeslagen bij een hele hoop Belgische twitteraars.
Misschien ook het vermelden waard: na een paar twunches in Frankrijk via twunch.be, zijn er gelijkaardige lokale initiatieven ontstaan, zoals twun.ch en twunch.fr.
twunch.nl is ook een tijdje actief geweest, maar die is er ondertussen mee opgehouden. Misschien kan iemand daar de fakkel overnemen? Of je kan Nederlandse twunches organiseren via twunch.be !
Hi,
Dank je wel voor je leuke reactie! Ik zou zeker Nederlandse twunches willen organiseren dus wellicht is Twunch.nl een optie! Anders kom ik dat zeker via jullie weg doen!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!