MultiScope stopt met VisiScan

28 juli 2010, 06:18

Multiscope stopt met internet bereiksmeting VisiScan per 31 december 2010. Dat maakte het online onderzoeksbureau vanmorgen bekend in een persbericht. Begin dit jaar is gekozen voor focus op de snel groeiende (internationale) activiteiten, panels en software, zo meldt het persbericht. Deze “strategische keuze” geeft bovendien meer ruimte voor toekomstige innovaties met meer toegevoegde waarde en synergie met de kerndiensten, zo meldt het bedrijf. Directeur John Kivit licht de keuze toe:

“De markt voor internet bereiksonderzoek in Nederland is relatief klein. Om die reden dien je een dergelijke dienstverlening internationaal aan te bieden om schaalvoordelen te behalen. Daarnaast is de markt voor internet bereiksonderzoek in Nederland de afgelopen twee jaar gestabiliseerd terwijl onze panel en software activiteiten juist wel snel gegroeid zijn. We zien voor de lange termijn daar meer kansen en vinden het belangrijk meer ruimte te creëren voor innovatie.”

De huidige klanten zijn inmiddels op de hoogte gebracht. De dienstverlening voor de lopende contracten eindigt op 31 december 2010. Multiscope zal per klant proberen om delen van hun onderzoeksbehoefte in te vullen met andere diensten. De jaarranglijst van best bezochte websites zal in december van dit jaar voor de laatste keer verschijnen.

Kritiek

Er is, ook hier op Marketingfacts waar John Kivit ook blogger is, nogal eens wat kritiek geweest op de ranglijsten van MultiScope. Lees in dit licht zeker deze posting van Mark de Bruin: “2000-2009: Tien jaar internet ranglijsten”. En ook: “Meer duidelijkheid over Multiscope cijfers: ‘E-commerce sites groeien misschien ondanks crisis’” En: “Twijfels over Multiscope cijfers bij Buienradar, Telegraaf, Nu.nl, ANWB en 9292ov”.

Lastig

Overal waar lijstjes zijn, ontstaat gezeur en gekibbel over de methode van onderzoek. Tenminste, in de online wereld is dat duidelijk het geval, zo zie je in de artikelen hierboven. Onderzoek doen is duur en niet gemakkelijk: namens Marketingfacts wensen wij John en team Multiscope alle succes met de internationale expansie!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Stijn Kruijssen

    Klein stukje internetgeschiedenis stopt hier toch wel mee. Toch heb ik ook vooral te doen met de hele ouderwetse mediabureaus; hoe moeten zij nou weten op welke sites ze voortaan campagnes moeten wegzetten? Ik heb zo’n idee dat de lijst van december 2010 nog weleens belangrijk kan worden, geprint en wel zal die nog jaren als leidraad dienen. Of ben ik nu te pessimistisch?

    @ John cs. Succes met jullie andere activiteiten!


    29 juli 2010 om 13:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!