Digital Journalism 2010: Nieuwe media steeds meer een ‘asset’ voor journalisten en uitgevers

3 augustus 2010, 10:26

Oriella PR Network en LVT Benelux PR hebben enige tijd geleden een onderzoek gedaan naar de veranderende manier waarop journalisten en uitgevers werken in een digitale wereld. Zelf heb ik ook meegedaan (totaal aantal respondenten was 770, deelnemers uit 15 landen waaronder ook VS en Brazilië) aan het onderzoek door een vragenlijst in te vullen. De resultaten zijn nu bekend: het “Digital Journalism Study 2010 Blogs, Apps and Paywalls – How the Digital World is Changing the Way Journalists and Publishers Work” onderzoek is nu te downloaden. Belangrijkste bevinding was dat journalisten meer en sneller aan het acclimatiseren zijn in een veranderende media wereld, en de nieuwe mogelijkheden van digitaal mediagebruik steeds meer als een ‘asset’ in plaats van een hindernis. Hieronder het rapport:

Final djs2010

Toekomst van traditionele journalistieke uitingen en de kredietcrisis

“[…]concerns about the viability of journalists’ “traditional” media channels (print, radio or television) have intensified. When asked about the future of their respective publications, over half of those polled believe that these channels may well fold and be taken off the market (note: no timescales were specified in the responses). This is a sharp rise from last year when only one in three journalists surveyed believed this would happen. Nearly one in six confirm this has already happened to their publication.”

Mobile apps en nieuwe verdienmodellen

“According to our study, a quarter (25%) are using or considering implementing a business model offers content via a paid subscription. 30% are offering online access only if you have a print subscription, and nearly a quarter (22%) are using or looking into paid content via smartphone apps.”

In het rapport op pagina 5, 6 en 7 ook nog de implicaties van de veranderende tijden voor pr-professionals. Aardig rapport om eens door te lezen. En als dit je boeit, dan boeit dit onderzoek je ook: “De PR-Wereld moet nu echt wakker worden!”.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!