Social Media Nieuws: #SocialMediaRecap #6 2010 met Twitter Suggestions en Facebook Questions

2 augustus 2010, 09:51

Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door Gert Jan Bos) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de vierde edtie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons highlights van week 30 uit de pers via @socialemediaNL en @besocialonline die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen met deze week:

  • Twitter komt met nieuwe service voor het vinden van de juiste followers
  • ‘Facebook stelt beursgang uit’
  • Google Opens Places API to Developers of Check-In
  • De eerste geldboete voor beledigende tweet is opgelegd aan een Rotterdammer
  • Bèta-versie Facebook Questions gelanceerd
  • Als Facebook een land was hoe zou dat er uit zien?
  • De “ups and downs” van social netwerken
  • YouTube verhoogt lengte van video’s naar 15 min
  • Ford doet onthulling van de nieuwe Ford Explorer niet in de showroom maar via Facebook

Twitter komt met nieuwe service voor het vinden van de juiste followers

Michiel Berger heeft al langere tijd een service TweepLike.me draaien, waar je mensen op twitter kunt vinden op basis van de onderwerpen waar je over twittert. Werkt perfect. Twitter zelf komt nu ook met deze service. DutchCowboys meldt: “Het algorithme van de service moet er voor zorgen dat je Twitter gelijkgestemden gaat aanbevelen op basis van relevantie. Deze suggesties zullen zichtbaar zijn onder de “Find People” tab”.

‘Facebook stelt beursgang uit’

Het Financieele Dagblad meldt dat “Het sociale netwerk Facebook zal pas in 2012 naar de beurs gaan, zeggen betrokkenen tegen Bloomberg. In de markt werd rekening gehouden met een IPO volgend jaar”. Het nieuws staat tussen aanhalingstekens en is dus geen officieel bericht.

Google Opens Places API to Developers of Check-In Services

Op het Marketing Pilgrim blog was afgelopen week te lezen dat Google haar plannen voor hun checkin dienst Places verder aan het vorm geven is. Op het Geo Developers Blog van Google staat te lezen dat Google een API gaat aanbieden voor de andere checkin diensten. Conclusie van Marketing Pilgrim: “So Google is in the game without being in the game, so to speak. Let’s face it, there is nowhere online where Google will not be in some way manner shape or form. Maybe Google is going to let the developer community work out the kinks and make the mistakes while Google gets to sit right next to them as they do it. Who knows?”

De eerste geldboete voor beledigende tweet is opgelegd aan een Rotterdammer

Op onder andere Twittermania lezen we dat “Waarschijnlijk voor het eerst in Nederland iemand is veroordeeld wegens belediging in een bericht op Twitter. Het gaat om een 39-jarige Rotterdammer die op 8 mei, de dag van de bekerfinale tussen Feyenoord en Ajax, de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb beledigde in een tweet. Hij moet daarvoor een boete betalen van 350 euro. Via Twitter heeft de man laten weten dat hij zijn lesje heeft geleerd”.

Bèta-versie Facebook Questions gelanceerd

Via onder andere Techzine kwam het nieuws tot ons dat Facebook een uitbreiding heeft, Quesions genaamd. De nieuwe beta dienst laat gebruikers vragen stellen aan de Facebook community. Lijkt dus een beetje op #durftevragen op twitter. Techzine meldt: “Als voorbeeld wordt er in de blogpost een situatie gegeven waarbij iemand op vakantie is in Costa Rica, en wil weten wat de beste plaatsen zijn om te surfen. “Je kunt Facebook Questions gebruiken om antwoord te krijgen van dichtstbijzijnde surfers. Omdat de vraag ook zichtbaar wordt voor je vrienden, en hun vrienden, zullen de antwoorden die je krijgt persoonlijker zijn”, aldus Facebook.” Voor de Nederlandse gebruikers staat de nieuwe functie nog niet aan.

Als Facebook een land was hoe zou dat er uit zien?

Op de site van visualeconomics.com staat een mooie infographic met betrekking tot Facebook. Met meer dan 500 miljoen accounts is Facebook (als het een land zou zijn) het 3e grote land in de wereld en volgens visualeconomics ligt het tussen de USA en Europa in. Maar hoe ziet dat land er dan uit? Kijk hier voor meer info.

De “ups and downs” van social netwerken

De aankondiging van de 500 miljoen leden op Facebook was voor Nielsen een goed moment om eens een jaar terug te kijken naar verschillende sociale netwerken. Duidelijk is dat Facebook een grote winnaar is en dat MySpace een verliezer is. Nielsen heeft helaas Nederland niet in dit onderzoek meegenomen. De cijfers en grafieken kun je vinden op de site van de BBC.

YouTube verhoogt lengte van video’s naar 15 min

Misschien heeft u het nooit geweten, maar de maximale tijd van een YouTube filmpje was 10 minuten. De video site heeft dit aantal nu verhoogt naar 15 minuten (een 50% toename). Op de blog van YouTube wordt de reden van deze verhoging uitgelegd. De lengte van de de video is wel verhoogt maar de data limiet die kan worden “geüpload” blijft gelijk aan 2GB. Kijk ook op Computer idee voor meer informatie.

Ford doet onthulling van de nieuwe Ford Explorer niet in de showroom maar via Facebook

Het auto merk Ford heeft afgelopen week de nieuwe Ford Explorer aan het wereld publiek getoond. Traditioneel zou er door de meeste automerken gekozen zijn voor een mooie lokatie, uitnodigen van pers, demo’s om in te rijden, kortom een feestje. Ford heeft voor de Ford Explorer gekozen voor een onthulling op Facebook. De afgelopen maanden is binnen Facebook naar dit moment toegewerkt door Ford. De 30.000 fans op Facebook maken nu allemaal kans op een nieuwe Explorer. Op mashable.com kunt u meer lezen over de tactiek van Ford op Facebook. We zijn benieuwd of Hyves ook zoiets gaat doen.

Dit artikel heb ik samen geschreven met Gert Jan Bos. Beiden zijn wij betrokken bij Social Media Club Utrecht. Dit is het zesde Marketingfacts #SocialMediaRecap artikel. Mocht je een mening of tip hebben voor een volgende editie, laat het weten. Meer social media nieuws? Volg dan @socialemediaNL en @besocialonline op twitter.

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Michel

    Wat een knaller van een fout (van Facebook, of?): “Je kunt Facebook Questions gebruiken om antwoordt te krijgen”

    Wat de Youtube filmpjes-lengte betreft, ik vraag me af of Youtube ook onderzoek doet naar hoe lang een filmpje gemiddeld wordt bekeken. Dat moet haast wel, toch? Het lijkt mij namelijk eerder uitzonderlijk dan normaal dat iemand een filmpje van een kwartier kijkt.


    2 augustus 2010 om 13:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!