Android streeft Apple voorbij in de VS

3 augustus 2010, 04:47

Alsof Antennagate voor Apple nog niet erg genoeg was, komen er nu ook cijfers naar buiten over de marktaandelen van de besturingssystemen voor mobiele telefoons in de VS. Wat blijkt: Android is het populaire systeem van Apple ruimschoots voorbij wat marktaandeel betreft. We houden u voor: het marktaandeel voor Android is bijna vernegenvoudigd naar 34 procent. Het gaat hier om cijfers van het afgelopen kwartaal, dus april tot en met juni. Dit betekent dat daar een klein deel van de verkopen van iPhone4 al bij zit, want deze werd in de VS op 24 juni gelanceerd. Wereldwijd is Android nog geen marktleider, wel is, óók wereldwijd, het marktaandeel bijna vernegenvoudigd. Dit blijkt uit een onderzoek van Canalys, gepresenteerd in een ruim 1500 euro kostend rapport.

Dit nieuws was erg ironisch na de Slideshare presentatie van fabelNovel van drie weken geleden, waarin werd uitgelegd hoe Apple zijn business aanpakt. Vooral de laatste slides zijn erg interessant! Daarin worden de risico’s voor Apple uitgelegd wat Android betreft. Eindelijk lijkt het dan toch waarheid te worden: Google wint het van Apple.

Natuurlijk zijn dit cijfers van voor de wereldwijde lancering van iPhone4 en de Samsung Galaxy S met Android. We weten nog niet wat die verkoop gaat doen met de marktaandelen. Maar een ding is alvast zeker: Android wordt op zoveel verschillende smartphones van evenzovele merken verkocht, dat het haast niet anders kan dat Apple nog moeite gaat hebben om wereldwijd Android nog voor te blijven. In de Verenigde Staten worden het grootste aantal smartphones ter wereld verkocht, twee keer zoveel als in China, waar 11 procent van alle smartphones ter wereld verkocht worden.

Motorola en Android

Android staat sinds een tijdje ook op mobieltjes van Motorola. Helemaal terug van weggeweest, want de verkoopcijfers van Motorola zijn dit kwartaal veel hoger dan analisten hadden verwacht. Uit een bericht op Nu.nl:

De onderneming verscheepte het afgelopen kwartaal meer dan 8 miljoen mobiele telefoons. Bijna 3 miljoen hiervan waren gebaseerd op de Android-software van Google.

Het lijkt er dus op dat de winst van Motorola voor een groot deel te danken valt aan het feit dat ze Android-telefoons hebben gelanceerd. Ook andere merken kiezen heel bewust voor Android. Sony Ericsson heeft zelfs aangegeven dat er een besturingssyteem moet sneuvelen. Symbian of Windows Mobile moet weg. Android heeft prioriteit. Bert Nordberg, topman van Sony Ericsson, verwacht ook dat de strijd wereldwijd tussen iPhone en Android zal gaan:

“Ik wil dat we het grootste aandeel in verkochte Android-telefoons in de wereld hebben. Als je mondiaal kijkt, dan gaat de strijd echt tussen Android en de iPhone.”

Dit zei hij tijdens de presentatie van hun kwartaalcijfers.

Nokia en Blackberry

Nokia en Blackberry staat wereldwijd nog steeds op nummer 1 en 2, met respectievelijk 38 en 18 procent marktaandeel. Beide merken verkopen alleen toestellen met het eigen besturingssysteem, Symbian en Blackberry OS. Blackberry verwacht veel van het nieuwe Blackberry OS 6 en Nokia hoopt hoge ogen te gooien met de nieuwe N8 in september, die ietwat vernieuwd Symbian^3 zal draaien. Waar Nokia al tijden geen nieuwe besturingssysteem heeft uitgebracht, probeerde Blackberry begin dit jaar andere markten aan te spreken. In de Verenigde Staten vooral populair om de vele zakelijke opties, in Europa is Blackberry vooral populair om de Blackberry Messenger, waarmee je goedkoop de hele dag door kunt smsen naar andere Blackberry-gebruikers. Nokia zal aan de bak moeten om alles nog bij te houden, want Symbian is al in geen tijden geupdate.

Financieel

Hoewel Android populairder is dan iOS op het moment, maakt Apple wel meer winst. Tenslotte brengt Apple gewoon eigen toestellen uit, waar ze zelf winst mee maken. Google verdient alleen aan de advertentie-inkomsten in diverse diensten die standaard in Android zitten ingebakken. Google zag de totale inkomsten stijgen met 24%. Advertentie-inkomsten uit het Google Network stegen met 30%. Dat is andere koek dan Apple die de winst zag stijgen met 61% afgelopen kwartaal, grotendeels veroorzaakt door de iPhone, waarvan er bijna 8,5 miljoen verkocht werden.

Nokia zag in het tweede kwartaal van 2010 de winst afnemen (de omzet steeg overigens wel met 5% ten opzichte van het kwartaal ervoor). Het bedrijf verkocht 8% meer toestellen dan vorig jaar deze periode. Opvallend is dat de groei alleen komt van smartphones, waarvan de verkoop met 42% toenam.

Blackberry zag daarentegen de kwartaalwinst stijgen met 20%. De omzet groeide met 24%; Blackberry heeft dit jaar een enorme hoeveelheid nieuwe telefoons geproduceerd, waaronder de Blackberry 9100 en 9105. Nieuwe troef van Blackberry wordt de BlackPad, concurrent voor Apple’s iPad.

Over Microsoft heb ik nog geen cijfers kunnen vinden, maar duidelijk is ook dat Microsoft moet gaan vechten, aangezien de Kin-telefoons niets zijn geworden en Windows Mobile 7 maar op zich laat wachten.

Richting top

Alles bij elkaar is de smartphonemarkt erg beweging en gaat Android als een speer richting top. Ik ben erg benieuwd hoe alles er aan het einde van het jaar uitziet, als ook de cijfers van de wereldwijde verkoop van iPhone4 bekend zijn. En ik ben benieuwd of Nokia en Blackberry nog grote veranderingen gaan doorvoeren in hun assortiment, want duidelijk is wel dat vooral deze partijen aan de bak zullen moeten willen ze hun plekje op de ranglijsten behouden.

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

20 Reacties

    Remi

    Zijn dit verkoopcijfers in Q2? Of gebruikscijfers in Q2?


    3 augustus 2010 om 05:40
    Annelies Verhelst

    @andyhoek Techcrunch zegt niets wat ik ook al niet zei. Vanzelfsprekend is het logisch dat Android beter verkoopt, en dat ligt aan de strategie van Apple, zoals vermeld. Ik heb hier puur een opsomming van de feiten gegeven.

    @remivanbeekum dit zijn verkoopcijfers zover ik begrijp, waarbij dus de verkoop van iPhone4 nog niet is meegenomen. Vandaar dat ik benieuwd ben naar Q3, waarin iPhone4, maar ook Galaxy S worden meegenomen.

    @sjongsma als we het hebben over Apple vs Android dan praten we over het OS, dus iOS en Android, niet zozeer over de mobieltjes zelf (Nokia bijvoorbeeld doet niets in de VS, maar SE wel) van Q2 en alleen in de VS, niet wereldwijd. Wereldwijd is RIM inderdaad de grootste, daarna Nokia, daarna Apple en daarna Android, zoals altijd, maar ook wereldwijd verliezen RIM en Nokia aandeel en winnen iOS en Android beide terrein, waarbij de laatste momenteel vrij hard gaat. Aan het einde van het jaar gaan we dus zien of Android definitief iOS voorbij streeft of dat het puur en alleen dit kwartaal zo was. Maar wat je zegt: het houdt ze allemaal scherp! Spannende tijden 😉

    Daan: als Apple maar 1 telefoon verkoopt, dan moeten ze niet mekkeren als het marktaandeel een keer terugloopt ondanks veel mensen weer voor een iphone kiezen. Dat is hun eigen keuze geweest. Dat Google met Android heeft gekozen voor andere distributie betekent inderdaad dat merken meer verkopen, maar we hebben het hier niet over de merken, maar puur over Android zelf, het OS. Het heeft wel tot gevolg dat Motorola uit het slop komt en ook Sony Ericsson is erg blij met Android, maar dat geeft alleen aan dat het dus blijkbaar werkt om Android op mobieltjes te hebben staan. Als Apple andere merken de keuze gaf om ook iOS op hun mobieltjes te zetten, dan hadden we een coole strijd. Desalnietemin: even afwachten tot Q3 dus, als ook iPhone4 is meegenomen. En andere Android-toestellen..


    3 augustus 2010 om 06:09
    Andrei

    Goed nieuws voor de Apple gebruikers!

    De laatste tijd heeft Apple nogal last van het omgekeerde Calimero effect d.w.z. “zij worden groot en wij daardoor klein en dat is niet eerlijk..”. en nu Android de grootste is, kunnen ze die er nu mee lastig gaan vallen. En Apple (en dus Steve Jobs) weer met rust laten en de Apple users gewoon weer lekker laten genieten van hun producten.

    😉


    3 augustus 2010 om 06:33
    Annelies Verhelst

    Andrei: daar heb je nou helemaal gelijk in! Maar goed, om wie het ook gaat, genieten van het product dat je graag gebruikt kan sowieso geen kwaad 😉 is toch allemaal persoonlijke smaak.


    3 augustus 2010 om 06:38
    sjongsma

    @anneliesje het onderzoek van Nielsen gaat ook over OS en niet mobieltjes.

    Maar ik geloof ook niet dat Apple zijn leidende positie zou kunnen behouden. Als je maar op 1 aanbieder beschikbaar bent en je hebt 1 telefoon beschikbaar, dan moet je het wel verliezen van een partij die alleen maar software uitbrengt voor iedereen die een doosje met knopjes op de markt wil zetten.


    3 augustus 2010 om 06:41
    Andrei

    Annelies: klopt maar Apple is niet een massaproduct in de zin van dat het voor iedereen bedoeld is en het is ook naast product een beetje lifestyle. Design en merkbeleving is ook erg belangrijk.

    Apple gaat niet voor de massa maar voor de kassa bij een bepaalde groep die het geld heeft en wil betalen voor goed werkend en mooi spul ;-).


    3 augustus 2010 om 06:50
    Annelies Verhelst

    @sjongma heerlijk hoe je de prachtige telefoons van HTC en Samsung (die Galaxy S is nice!) degradeert tot doosjes met knopjes (oeh…knopjes!). Ik ben geloof ik bijna de enige die sommige knopjes best kan waarderen op zo’n toestel. Al vind ik met gebruik van de Galaxy S dat HTC ook wel wat knopjes minder mag doen. Afijn, dat was offtopic ;-).

    Maar inderdaad, het is wel 1+1 bij elkaar optellen en dan concluderen dat het toch echt geen 3 wordt voor Apple op deze manier. En of Nielsen of Camalys of ComScore nou gelijk heeft: een kwartaal vroeger of later gaat Android toch echt voor de winst..denk ik. Of Apple moet ineens iOS verkopen naar andere carriers.


    3 augustus 2010 om 06:52
    Annelies Verhelst

    @Andrei heb je gelijk in, maar dan moet je als Apple niet pretenderen de grootste te willen zijn en blijven. Dan heb je gewoon een nichemarkt. En daarbij, toestellen van andere merken worden ook steeds mooier en beter, dus die lifestyle-truc kunnen ze niet eeuwig blijven toepassen natuurlijk, en dat geldt ook voor de OS-en zelf, die worden ook beter en mooier en sneller. Dus nu redden ze het nog wel even op dat argument, maar echt niet lang meer.


    3 augustus 2010 om 06:55
    Tim Sanders

    Apple gaat zeker wel voor massa. Exclusiviteit/niche is er lang niet meer sinds de iPod nano.


    3 augustus 2010 om 07:24
    Andrei

    @Annelies Ik heb begrepen dat Apple leading wil zijn maar heb dat nooit uitgelegd als grootste marktaandeel maar meer dat ze de toon willen zetten op gebied van innovatie en kwaliteit. Volgens mij doen ze dat nog steeds en maken ze dat waar.

    En ik loop al te lang mee om te weten dat merken best wel taai zijn. Zolang Apple veel tijd steekt in design en development gaan ze het nog lang volhouden. Ik heb op gebied van design nog niet iets gezien wat ook maar enigzins Apple kan benaderen. Kijk maar naar het Android poppetje/logo… I rest my case 😉


    3 augustus 2010 om 07:32
    Ferry

    Is natuurlijk weer appels met peren vergelijken ;). Je hebt het hier dan ook alleen over een OS van smartphones, in die context is het een eerlijke vergelijking, het zou je blog interessanter maken als ook per merk het aantal verkochte smartphones vermeld. Bovendien bedient Android zowel de ‘bovenkant’ als ‘onderkant’ van de markt terwijl Apple duidelijk zich veel meer richt op de bovenkant van de markt.


    3 augustus 2010 om 07:42
    Annelies Verhelst

    @Ferry Waar ze zich op richten is niet van belang, dat doen ze allemaal op een andere groep met soms overlap en dat is hun eigen strategische keuze, dus pech als het niet werkt. Qua puur verkochte smartphones: Nokia 23,8 miljoen in Q2, RIM meldde laatste iets van 11 miljoen, Motorola 2.7 miljoen smartphones en verder vind ik dat als je op de link in mijn vorige comment klikt, ook kunt zien wat het verkoopaandeel in de VS is van een aantal merken. Ik vind ook dat in deze discussie het er niet toe doet hoeveel elk merk verkocht heeft, het gaat hier om besturingssystemen en die kunnen over diverse merken verspreid zijn, net als Symbian bijvoorbeeld.Ik ga voor de eerlijke vergelijking, omdat dat is waar de cijfers over gaan. Je ziet ook aan WebOS dat het niet uitmaakt welk merk het voert, als het goed is wordt het gewoon overgekocht en is het ineens geen Palm maar HP. Dus het heeft meer zin om naar de OS-en te kijken.


    3 augustus 2010 om 08:13
    Jos

    Ondanks dat Android veel meer toestellen heeft is dit onderzoek zeker wel interessant. Eén van de dingen waardoor de iPhone populair is, is de App markt. Zodra Android groter wordt, zullen ontwikkelaars eerst een Android app maken, dan pas een iPhone app. Nu is dit nog andersom.

    Als er uiteindelijk veel meer apps voor Android zijn, zal dit interessanter worden voor de massa, en het iPhone aandeel dalen.


    3 augustus 2010 om 09:27
    Robin

    @anneliesje

    Uit je reactie merk je dat je nogal fan bent van een bepaald Samsung toestel, niets mis mee iedereen mag zijn voorkeur hebben.

    De cijfers over verkochten aantallen geven inderdaad aan dat er in de laatste twee kwartalen meer Andriod toestellen zijn verkocht, de cijfers die @sjongsma ook gebruikte laten wat meer zien van het gebruik. Hierbij is Andriod enorm gestegen van 4% naar 13% in een verzadigde telefoonmarkt. Deze winst is echter niet van Apple afgesnoept (deze steeg zelfs nog 1%), maar met name door de besturingssystemen van Blackberry(-2%) en Windows Mobile(-12%). Dit zal er ondermeer mee te maken hebben dat Microsoft al zeer snel naar de release van Windows Mobile 6.5 het nieuwe Windows Phone 7 aankondigde.

    Adnriod heeft in diezelfde tijd optimaal gebruik gemaakt van nieuwe telefoons (met de snapdragon processor), en waarbij gebruikers in staat zijn de telefoon te gebruiken op de manier die zij willen. Je gaf zelf al aan dat de release van de iPhone 4 en de Galaxy S niet was meegenomen, je hebt echter ook niet de totale grote van de markt in ogenschouw genomen. Natuurlijk is het leuk om een pakkende stuk te schrijven, het maakt het alleen informatiever als dit ook op een objectieve manier tot stand komt.


    3 augustus 2010 om 10:06
    Annelies Verhelst

    Robin: Die Samsung Galaxy S noem ik omdat Samsung dat toestel onlangs gelanceerd heeft en dat toestel doet het nu heel goed op de markt. Hier staat Android op. Ik noem ook iPhone4, omdat daar iOS op staat. Van beide toestellen heb ik grote verwachtingen qua cijfers. Maar je zou er ook de HTC EVO bij kunnen noemen en de nieuwe Motorola Droid X. Ik vind het onzin dat je dit als subjectief beschouwt, terwijl er in het artikel, maar ook in de links voldoende cijfers staan om zelf conclusies te trekken. Ik heb op diverse plaatsen verwezen naar de marktposities van een aantal besturingssystemen wereldwijd, maar zoals de titel zegt: het gaat hier om de VS, en daar gaan dus ook de meeste cijfers over. Van de wereldwijde situatie heb ik in de comments een aantal cijfers genoemd, waaruit blijkt RIM, gevolgd door Nokia en Apple nog steeds de grootste zijn. Ik weet heel goed dat er vooral marktaandeel van Windows Mobile weggesnoept wordt en ik weet ook dat dat is vanwege Windows Phone 7. De volledige smartphonemarkt is 30% van de volledige mobiele markt en dat groeit nog. Maar die cijfers passen domweg niet bij de insteek van dit artikel.

    De insteek was om te laten zien dat ten eerste: Android in de VS iOS voorbij is nu en ten tweede: dat die Slideshare presentatie dus nogal wrang is, en dat daar ook al kansen en bedreigingen voor Apple in staan, waarbij Android genoemd wordt als grootste bedreiging. Dus ik zou het prettig vinden als je voortaan eerst goed leest en probeert te begrijpen wat de insteek is, voordat je iemand beschuldigt van subjectiviteit. Mocht het aan je aandacht ontsnapt zijn: over Android versus Apple in de VS is op heel blogs al melding gemaakt, met precies dezelfde vraag: wat doet het marktaandeel na lancering van iPhone4 en Galaxy S. Dus don’t shoot the messenger.


    3 augustus 2010 om 10:18
    sjongsma

    @Annelies: hehe, nee ik wil zeker niet de Samsung-s en HTC toestellen verkleinen naar doosjes met knopjes (alhoewel, soms…). Ik bedoel er mee te zeggen dat ik morgen een telefoon kan maken en daar Android om kan gaan voeren als OS. Met een dergelijk model is het natuurlijk wachten op het moment dat je marktleider bent als het gaat om keiharde aantallen.

    Uiteraard hoop ik niet op totale dominantie van een nieuw Google product. Die dominantie maakt ze namelijk slordig, kijk naar de search producten van de laatste tijd. Dat wil je niet terug zien in een telefoonmarkt.


    3 augustus 2010 om 10:18
    Annelies Verhelst

    Jos: goed punt! Dat heb ik hier nog niet meegenomen inderdaad en is ook interessant.


    3 augustus 2010 om 10:20
    ronaldboer

    Eigenlijk wil ik maar heel even 1 ding kwijt. Zeer leuk en origineel plaatje ! Echt perfect. Steve Jobs moet weer even aan de bak dus 🙂


    3 augustus 2010 om 14:13
    J.W. Alphenaar

    @ronaldboer

    Inderdaad erg top logo!


    3 augustus 2010 om 16:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!