Pytch Insight 15: Vincent Reinders van 22tracks – De roep om vereenvoudiging

9 augustus 2010, 05:07

In Pytch insight 15 gaan Gilles en Vincent van 22tracks in op de noodzaak om dingen te vereenvoudigen en dat het ook weleens fijn is om een bezoeker te verrassen met een website die je in één oogopslag begrijpt en waar je direct je weg kunt vinden.

In het boek Shantaram (van Australiër Gregory Roberts) wordt de ziekelijke neiging van de mens naar complexiteit door één van de hoofdpersonen betiteld als goddelijk. Alles wat die complexiteit tegengaat is het kwaad. In dat licht bezien spreekt hier de duivel zelve. In een tijdperk van informatie-overload is het ook wel eens fijn om geconfronteerd te worden met websites die je in één oogopslag begrijpt en waar je direct je weg kunt vinden.

Doordat er vandaag de dag – vooral online – zo ongelooflijk veel keus is, is het aanbod van elk denkbaar product – met name audio / video – nog nooit zo groot en onoverzichtelijk geweest. Er ontstaat zo automatisch een behoefte aan vereenvoudiging. Honderden miljoenen video’s op YouTube, miljoenen foto’s op Flickr en nieuwe muziekdienst Spotify die maar liefst acht miljoen nummers herbergt. Alle web 2.0 functionaliteiten ten spijt moet de liefhebber telkens zelf op zoek. Voorselectie door experts wordt daardoor met de dag meer waardevol, juist online. In musea stellen curatoren al eeuwen kunstcollecties samen, en ook in muziek – de populairste kunstvorm – doen dj’s dit decennia lang middels radioshows en optredens. Op het internet is er echter een overvloed ontstaan aan outlets: muziekdiensten, muzieksites, blogs, sociale netwerksites en fora. Er is een niet terug te draaien wirwar ontstaan waar slechts een enkeling feilloos de weg weet…

Ontstaan en noodzaak voor 22tracks

Als presentator van een landelijk hiphopprogramma (Wat Anders op Lijn5.com) ben ik jarenlang door vrienden en luisteraars benaderd met de vraag waar ik mijn selectie muziek vandaan haal en of ik deze niet zo nu en dan kon doorsturen. Met tien jaar dagelijkse ervaring binnnen een bepaald genre weet je waar je moet zijn en welke artiesten je in de gaten moet houden. Radio is een schitterend medium, maar verouderd en biedt derhalve geen interactiviteit. Een podcast van twee uur zet alleen de meest fanatieke luisteraar vijf keer achter elkaar op, terwijl menigeen een nieuw goed nummer maar al te graag op repeat heeft staan. Vandaar dat ik besloot wekelijks mijn favoriete nieuwe tracks in een online playlist te delen. Een logisch gevolg was de uitbreiding naar 22 genres, met ieder zijn expert(s). Door deze experts samen te brengen, en 22 nieuwe nummers in 22 genres te laten aanprijzen voorziet 22tracks in de broodnodige behoefte overzicht in het enorme aanbod van nieuwe muziek te brengen. Nog niet eerder was het zo eenvoudig door experts handgeselecteerde nieuwe muziek te ontdekken.

Promotie van 22tracks door de luisteraar zelf het meest krachtig

Officieel is 22tracks op 22 oktober gelanceerd tijdens het Amsterdam Dance Event. In de afgelopen negen maanden stuurden wereldwijd honderden websites bezoekers door naar 22tracks. Tientallen magazines en kranten schreven over 22tracks, van de New York Times en The Guardian tot de binnenlandse dagbladen. Tijdens de The Next Web conferentie beloonde een gerenommeerde jury ons met de B2C-award (beste Business to Consumer startup). De conferentiegangers zelf beloonden ons met de publieksprijs. Nog geen maand later wonnen we in Liverpool de halve finale van de European Venture Contest. Mooie PR, dat zeker. Echter komt de beste 22tracks promotie van de luisteraar zelf. Iedereen wil immers als eerste een plaat ontdekken. Middels de ‘Share on Twitter’ (binnenkort ook ‘Share on Facebook’) functie kan men de ontdekking claimen en zijn vrienden overtuigen ook te luisteren. Dagelijks verwelkomen wij nu meer dan 10.000 luisteraars, die elk gemiddeld zo’n 11 tracks beluisteren, en dat aantal groeit elke maand.

Nieuwe commerciële mogelijkheden

Dit alles bevestigt, in een tijd van web 2.0 waar user driven content en suggesties op basis van luistergedrag hoogtij vieren, hoe groot de waardering is voor voorselectie door experts. Men is verwend geraakt, laat computer gedreven suggesties het werk doen en kan zich amper nog een voorstelling maken bij zelfstandig urenlange zoektochten naar goede nieuwe muziek. Commercieel gezien biedt 22tracks ook enkele interessante mogelijkheden. Merken en festivals kunnen een week lang een event of product aanprijzen in een eigen playlist, zo wordt de bezoeker beloond met een extra lijst aan muziek en creëert de adverteerder een hoop voorpret middels een luisterbare flyer die volledig is aangekleed in de huisstijl van het merk, product of festival. Meerdere festivals deden dit reeds, om het publiek warm te laten draaien voor het evenement of bekender te maken met diens programma. Ook het in-store gebruik van 22tracks, nu al hebben veel café’s en winkels onze playlists aanstaan, gaat in de nabije toekomst een belangrijk deel uitmaken van het businessmodel.

Toekomst

Zelf ben ik druk bezig om 22tracks in Londen uit te rollen, aangezien de muzieksmaak van invloedrijke dj’s per stad verschilt. Wat is er nú populair in de favela’s van Rio de Janeiro? Welke nieuwe hype waait straks over uit New York? En waar gaat men momenteel helemaal los op in Tokio? Het zijn vragen die eindelijk eens binnen enkele muisklikken beantwoord kunnen worden, als het concept van 22tracks in meerdere steden gelanceerd is.

Pytch interview

Gilles de Smit is samen met Vincent Reinders oprichter van 22tracks en gevestigd in Amsterdam. 22tracks wil mensen kennis laten maken met nieuwe muziek en artiesten om ze te stimuleren dit te laten aanschaffen. 22tracks biedt hiervoor een juke-box bestaande uit 22 playlists van verschillende genres. Elke playlist is ingevuld met 22 tracks, geselecteerd door gespecialiseerde DJ’s uit Amsterdam. 22tracks biedt een snel overzicht van de nieuwste muziek, promoot nieuwe artiesten en laat je nieuwe genres ontdekken. Geen registratie, geen gedoe. Op een gemakkelijke manier. 22tracks wil niet meewerken aan illegale downloads dus als een track je aanspreekt kun je direct vanuit 22tracks via een link de track kopen in de iTunes Store. De 22 playlists worden gedurende de week geüpdate met nieuwe tracks welke bovenaan worden toegevoegd, en oude tracks welke onderaan verwijderd worden.

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!