4 redenen om nu te beginnen met adverteren op Facebook

16 augustus 2010, 07:07

Facebook is aan een indrukwekkende opmars bezig en heeft sinds kort meer dan 500 miljoen gebruikers wereldwijd en haalt het meer dan 1 miljard aan advertentie inkomsten binnen. Ook in Nederland zijn er inmiddels ruim 2,7 miljoen gebruikers. Zo’n grote gebruikersschare biedt enorme mogelijkheden voor (online) marketeers. Mogelijkheden die lang nog niet bij iedereen bekend zijn. Daarom vier redenen om nu te beginnen met adverteren op Facebook.

1. Targeting Mogelijkheden

Anders dan bij AdWords is het mogelijk om binnen Facebook zeer specifiek te targeten. Zo is het onder andere mogelijk om te targeten op locatie, leeftijd, geslacht, seksuele voorkeur, opleidingsniveau en interesses. Zo is het simpel om je boodschap af te stemmen op je doelgroep en aan bijvoorbeeld mannen een andere advertentie te vertonen dan aan vrouwen. Wil je perse alleen vrouwen van 31 jaar uit Arnhem die van GTST houden bereiken? Facebook biedt je die mogelijkheid. Deze hyper targeting mogelijkheden bieden ook veel kansen voor marketeers van niche producten of lokale/regionale aanbieders. Het nadeel is dat hoe specifieker je target hoe hoger de CPC is die je moet betalen.

2. Vraag creëren i.p.v. vervullen

De grote kracht van AdWords is de mogelijkheid om je advertentie te vertonen bij zaken waar mensen actief op zoek naar zijn. Het is de ultieme marketingtool voor het vervullen van een vraag. Gebruikers zijn actief op zoek naar producten en door middel van SEA is het mogelijk om die vraag te vervullen. Dat is geweldig, als je tenminste een product of dienst verkoopt waar al vraag naar is. Maar wat als je bijvoorbeeld morph suits verkoopt (zie afbeelding)? Hier zit vrijwel geen zoekvolume op, maar dankzij Facebook kwam ik een advertenties van deze pakken tegen én heb ik al een fantastisch carnavalsoutfit voor volgend jaar. Of dat ene geweldige Facebook spelletje waar ik nu verslaafd aan ben. Adverteren op Facebook biedt, anders dan AdWords, de mogelijkheid om vraag naar je producten te creëren.

3. Branding

Met adverteren op Facebook kun je jouw boodschap onder de aandacht brengen van veel potentiële klanten, daarnaast is het ook een uitstekende manier om jouw merk te versterken. Het sociale aspect stelt je namelijk in staat om een band op te bouwen met je klanten. Ze kunnen jouw berichten ‘liken’ of lid worden van je fanpage. Door middel van automatische notificaties hiervan bereik je een viraal effect. Gecombineerd met specifieke targeting en de interactiemogelijkheden, die veelal ontbreken op corporate websites, is Facebook advertising een uitstekende manier om de online merkbeleving te verhogen.

4. Weinig concurrentie

Vergeleken met AdWords is Facebook adverteren een enorm braakliggend terrein. Hoewel de CPC’s de laatste maanden al bijna verdubbeld zijn liggen ze nog altijd lager dan in AdWords. Besluit je om nu te beginnen, dan heb je waarschijnlijk een voorsprong t.o.v. de concurrentie. Zeker nu de grote zoekmachinemarketing bureaus (Traffic4u, Netsociety, Tribal etc.) het (nog) niet op grote schaal inzetten voor hun klanten is de concurrentie nog relatief laag waardoor er kansen liggen die over een tijd weg kunnen zijn.

Aanvulling op zoekmachinemarketing

Er zitten ook nadelen aan het adverteren op Facebook. Zo is het vrij arbeidsintensief: het heeft een gebrekkige interface en het veelvuldig aanpassen van advertenties is nodig om de CTR hoog en de CPC laag te houden. Daarnaast zijn lang niet alle doelgroepen goed vertegenwoordigd op Facebook. En mocht je budget kleiner zijn dan de totale vraag dan levert AdWords je waarschijnlijk een betere ROI op. Toch denk ik dat het voor velen van ons nu het moment is om te beginnen met adverteren op Facebook. Het is in mijn ogen een zeer goede aanvulling op adverteren in zoekmachines. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar jullie mening over deze vorm van online advertising.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

29 Reacties

    Annelies Verhelst

    Je praat nu wel heel erg over de targetmogelijkheden, maar lang niet iedereen heeft een locatie/leeftijd/geslacht ingevuld waardoor je lang niet iedereen te pakken krijgt. Daarnaast draait het vooral om de resultaten en de statistieken die Facebook heeft wat betreft doelgroeptargeting zuigen op zijn zachts gezegd. In elk geval: dat deed het een half jaar geleden nog wel. Je kreeg toen nog een excel-sheet of overzicht met erg weinig gegevens wat demografie betreft en die wil je toch wel echt gedetailleerd hebben me dunkt.

    Je hebt verder absoluut gelijk over de potentie van Facebook, het werkt inderdaad goed weet ik uit eigen ervaring. Maar dat is wat dat betreft een beetje op een lijn met Hyves Adverteren, al is dat wat duurder. Maar Hyves heeft betere targetopties en betere overzichten van wie geklikt heeft.


    16 augustus 2010 om 07:55
    Wouter Klootwijk

    Heeft er iemand goede tips voor boeken of online video’s betreft Facebook Ads? Alvast bedankt 🙂


    16 augustus 2010 om 08:26
    Peter Minkjan

    Hoewel ik het zelf niet gelezen heb kun je Facebook Marketing: An Hour a Day proberen. NL boeken zijn er bij mijn weten niet.


    16 augustus 2010 om 09:19
    Wouter Klootwijk

    @PeterMinkjan Thanks! Ik ga het eens bekijken.


    16 augustus 2010 om 10:26
    Harmen Visscher

    @Peter: Leuk artikel. Het klopt dat we Facebook ads nu nog beperkt inzetten. Enkele van onze learnings:

    -Targeting opties zijn mooi: Let wel op dat je te targeten groep (wordt bij de setup weergegeven) niet te klein wordt. Een campagne starten die je richt op <1.000 personen zal in vele gevallen niet rendabel zijn. Zo kun je in jouw voorbeeld ongeveer 80 vrouwen van 31 in Arnhem bereiken die als Interest/Like: GTST hebben opgegeven :-)

    – CPC: Hoewel de concurrentie beperkt is en ze een min. CPC van €0.01 hebben merk ik dat campagnes snel ‘doodvallen’ bij een CPC die ‘rendabel’ zou zijn. De CPC is in mijn beleving dan ook niet lager dan die bij Google AdWords.

    – Het opzetten en managen is inderdaad vrij arbeidsintensief. Gelukkig zijn er nu ook partijen bezig met het ontwikkelen van software (obv Facebook ads API) die dit issue zullen verhelpen.


    16 augustus 2010 om 12:44
    chi666

    @Harmen: waarom zou een campagne gericht op een groep van <1.000 personen niet rendabel zijn? Vind ik nogal oud denken, als de kosten navernant zijn is daar geen probleem mee. Natuurlijk is het niet rendabel als er een duur bureau bij zit, eens. Daarom moet je ook nooit werken met media inkoop bureaus, maar dat is volgens mij toch iets dat je vooral niet moet doen. Natuurlijk moet je het niet doen als je een dure creatie hebt, maar bij Facebook ads is het meestal niet meer dan een plaatje of logo en tekst.

    Ik heb in het verleden de beste resultaten en rendementen geboekt bij nieuwsbrieven waar niemand naar omkeek. Ooit een nieuwsbrief met 1.500 leden waar ik uiteindelijk een conversie van 10% op haalde. Ik kan je zeggen: met <1% was ik al uit de kosten.


    16 augustus 2010 om 17:28
    Harmen Visscher

    @ Bas: Wat ik bedoel is dat je, ook zonder bureau, wel scherp moet zijn op de verhouding kosten (ook tijd) en opbrengsten. Er zijn zoals je terecht hebt benoemd inderdaad voorbeelden waarbij een zeer kleine doelgroep bereiken zeer rendabel blijkt te zijn.

    Helaas is de CTR van de Facebook ads trouwens niet zo hoog als de open rate van een nieuwsbrief 🙂


    17 augustus 2010 om 04:20
    nkoning

    Mijn ervaring is dat CPC prijzen inderdaad verdubbeld ( zo niet verdrievoudigd) en dat CPC prijzen soms zelfs hoger liggen dan adwords.

    Daarnaast ben ik van mening dat facebook niet voor iedere adverteerder interessant is. Social games, uiteraard wel, je zal dan ook een hogere CTR hebben en minder per CPC betalen. Echter als je een iets minder aansluitend onderwerp hebt wordt het al een stuk lastiger!


    17 augustus 2010 om 04:33
    Peter Minkjan

    Alhoewel ik zeer enthousiast ben over het adverteren op Facebook ben ik zeker van mening dat het niet voor iedere adverteerder interessant is maar dat is AdWords ook niet altijd. Adverteren voor kleine groepen kan daarentegen wel interessant zijn; ik zie bijvoorbeeld geweldige kansen voor lokale spelers en dan niet alleen in Arnhem;).


    17 augustus 2010 om 05:08
    Ido Sharon

    Jammer dat er in dit stuk maar een klein deel is opgenomen betreffende branding. Ik vind het typisch dat de vergelijking wordt gemaakt met Adwords en dat in wordt gegaan op performance based online marketing. Het is niet gek dat adverteerders online gaan zien als enkel een performance kanaal.

    Daarnaast kun je jezelf afvragen wanneer je bezig bent met het creeren van vraag. Het voorbeeld van het spelletje zie ik meer als het faciliteren. Online communities zijn uitermate geschikt om te geven, zonder dit direct terug te rekenen naar CPC. Online communities bieden je de mogelijkheid om een relatie tot stand te brengen met jouw doelgroep.Wat je terug krijgt is feedback, mond tot mond reclame, het virale effect waarover gesproken wordt. Dit kan zich uiten in naamsbekendheid en merkvoorkeur bijvoorbeeld. Deze effecten zijn niet uit te drukken in CPC’s.

    Het constant terug redeneren naar CPC’s en conversies, maken dat alle creativiteit uit het online kanaal wordt geknepen. Een post als deze draagt daar naar mijn mening toe bij.


    17 augustus 2010 om 07:47
    Huub

    @ido Adverteren is één optie, maar daar heb je op de lange termijn niets aan als je niet omgaat met het kanaal “zoals het bedoeld is”. Je kan via adverteren meer fans krijgen, maar dan moet je wel interessante vevrolgstappen om ook iets uit diegene te krijgen. Dat kan een aankoop zijn, een waardevolle tip, positieve feedback. Dat hoeft idd. niet altijd meetbaar te zijn


    17 augustus 2010 om 11:44
    Peter Minkjan

    @Ido Sharon: Ik ben het helemaal met je eens dat online communities meer mogelijkheden bieden dan het genereren van kliks. Alleen ligt in mijn artikel de focus vooral op het adverteren middels de kleine textads bestaande uit een titel, afbeelding en enkele beschrijvingsregels. Bij deze vorm van adverteren is CPC bijzonder relevant en biedt het mogelijkheden om dat direct te vergelijken dat met bijv. AdWords.Daarmee vind ik niet dat creativiteit uit het online kanaal geknepen wordt of dat online alleen maar moet worden gezien als performance kanaal.


    17 augustus 2010 om 13:11
    Ido Sharon

    @Peter De vergelijking met Adwords gaat volgens mij scheef. De benadering die je kiest is verder namelijk vrij algemeen.


    17 augustus 2010 om 14:47
    Henk

    Heeft iemand voorbeelden van goede Nederlandse campagnes op facebook?


    17 augustus 2010 om 15:53
    Paulo Lopes

    @Peter hoe kom je aan die 2,7 miljoen?


    17 augustus 2010 om 19:39
    Harmen Visscher

    @Bert Jan: Vergelijking kan inderdaad goed gemaakt worden. Ook bij Hyves zijn de targeting mogelijkheden zeer uitgebreid. Heb wel wat tests met Hyves gedaan maar moet zeggen dat de beperkingen (o.a. CPM van €1 en ‘vastzitten aan ingekocht budget’ ) tov Facebook een redelijke drempel zijn.


    18 augustus 2010 om 04:37
    Peter Minkjan

    @Paulo Lopes: ik baseer mij hierop de gegevens van Facebook zelf. Als je een advertentie aanmaakt en daarbij in de targetingopties Nederland aangeeft als locatie, geeft het systeem een bereik van 2.702.060 gebruikers aan.


    18 augustus 2010 om 05:13
    Daan Bolder

    Interessant artikel en zeer uiteenlopende reacties!

    Ik hoop ook vanuit mijn ervaring aan de discussie bij te dragen. Sinds vorig jaar zijn we (als enige in NL) officieel preferred facebook development consultant. Hierbij hebben we ook software ontwikkeld voor zowel pagemanagement (scheduled content posts/analytics) & advertisement management (beide op de Facebook API).

    In alle campagnes die we doen blijkt facebook boven verwachting succesvol in resultaat (ook met de recente verhoging in CPC). Dit hangt zeer samen met de targeting en het dagelijks managen. De targetingopties in facebook zijn zeer uitgebreid (doelgroepen/profielinfo/interesses/regio/netwerk/vrienden van/likes etc). Met de opkomst van de like-buttons over het gehele internet worden profielen ook steeds specifieker. Hoe specifieker de targetgroup, hoe hoger de CPC, maar hoe beter deze bezoeker uiteindelijk converteert. Om een optimaal resultaat te bereiken gebruiken wij voor elke campagne verschillende uitingen gericht op verschillende targetopties (van heel breed tot zeer specifiek) tegelijkertijd. Hierbij wel de voetnoot dat het binnen facebook zelf zeer tijdrovend en lastig is dit optimaal te managen (om deze reden gebruiken wij een eigen ads managementtool).

    Op facebook is de uitdaging om het virale broadcasting effect goed te benutten. Een zogenaamde social story binnen de feed (bijvoorbeeld: FRIEND likes BRAND) wordt 4,5 keer vaker aangeklikt dan een advertentie. Een klik op een facebookad (die gebruik maakt van like) genereert zo’n social story en levert dus nog een enorme meerwaarde (exposure + extra kliks) naast de gekochte (CPC) kliks. Dit in tegenstelling tot Adwords, bannering of Hyves. Dit maakt Facebook mediainkoop (zelfs met hogere CPC) zoveel meer succesvol.

    Het (virale) broadcasting effect op facebook is ook een reden waarom facebook zakelijk gezien zoveel meer resultaat kan opleveren. Met een goede (vaak simpele of leuke) app kun je gebruikers stimuleren een wall-post te doen of vrienden uit te nodigen. Daarnaast levert een actieve pagina (community) en/of app een enorm bereik op (elke like/comment/post komt als social story in de feed van alle vrienden van de gebruiker).

    Binnen facebook ben je als bedrijf met een pagina gelijkwaardig aan een vriend en wordt alle activiteit van gebruikers op je pagina in de feed van al hun vrienden getoond. Dit is een enorm verschil met Hyves, waar je als bedrijf slechts je leden kan benaderen en geen social stories in feeds genereert.

    Met mediainkoop kan initieel traffic worden gekocht om bovenstaande effecten een kick-start te geven of om nieuwe producten/diensten etc te promoten. Als advertentie-programma, facebook page en app goed op elkaar aansluiten is de gekochte traffic (CPC gebasseerde ingekochte kliks) slechts een fractie van de totaal verworven traffic.


    18 augustus 2010 om 14:48
    PJ Adriaensens

    Interessant artikel en relevante bijdrages die ik hierboven heb gelezen. Ik vraag me echter wel af wat er kan aanzien worden als een goede CTR wanneer je adverteert via CPC op Facebook: wat is bvb. het algemeen gemiddelde? Ik vermoed dat deze lager zullen liggen dan klasieke CTR results van bvb. banners? Heeft iemand hier een zicht op?


    24 augustus 2010 om 07:09
    Harmen Visscher

    @ PJ Adriaensens: De CTR van de campagnes ligt in ons geval tussen de 0.022% en 0.037%


    24 augustus 2010 om 07:49
    PJ Adriaensens

    @Peter @Harmen bedankt voor de snelle feedback!


    24 augustus 2010 om 07:51
    John

    Facebook is van zelfde kaliber als het content/display-network van google. Waardeloos tenzij je rommel zoals dieetproducten ed probeert te slijten. Wel is het goed voor brandmarking voor de geijkte bedrijven om jongeren aan zich te binden.


    19 januari 2011 om 12:25
    Evert

    Adverteren op facebook een aantal keren geprobeerd. Zonder duidelijke redenen worden advertenties afgekeurd. Communiceren met beoordelaars is niet mogelijk daar. Een complete ramp! Er zijn veel en veel meer netwerken waarop adverteren wel goed gaat en waar geen afspraken zijn gemaakt met grote adverteerders (wat bij Facebook wel gebeurt).


    26 maart 2011 om 13:39
    Bert Jan

    @HarmenVisscher, Evert, ea.

    Hyverteren op hyves heeft nu een efficientere flow:

    a) advertenties kunnen worden gestopt, niet gebruikt budget wordt teruggestort.

    b) publiekselectie op straal en postcode (en evt postcode ranges).

    c) Vier account managers zijn bereikbaar voor advies: hyverteren apestaart hyves punt nl.

    Feedback is altijd welkom. Bert Jan ten Kate Manager Monetization bij Hyves


    26 maart 2011 om 18:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!