ING derde keer op rij winnaar onderzoek online sparen
Nu de gemiddelde spaarrente in Nederland geen fractie meer is van die van een paar jaar geleden, is het een stuk moeilijker geworden om je spaargeld te laten renderen. WUA! vroeg respondenten zich online te oriënteren naar een vrij opneembare spaarrekening, en leerde dat het nog altijd loont om aanbieders te vergelijken. ING mag zich voor de derde keer winnaar noemen in evenveel metingen. Tijdens het onderzoek gaven de respondenten in totaal 224 individuele beoordelingen over 46 verschillende websites.
Bekijk bovenstaande video voor fragmenten uit de groepsdiscussie
Imago en vertrouwen
ING beschikt momenteel over de best vindbare website binnen de branche, met 60% van de respondenten die de weg naar ING.nl weet te vinden. Net als bij de vorige metingen scoort de website vervolgens goed op imago en vertrouwen, waarbij vooral naamsbekendheid en persoonlijke ervaringen een rol blijken te spelen. Respondenten geven aan dat de website een ‘duidelijke structuur en goede productinformatie heeft’, en geven verder aan de rentepuntenwinkel – waarbij klanten kunnen sparen voor korting op producten – te waarderen. Uiteindelijk zou 15% van de respondenten een spaarrekening bij ING willen openen.
Bezoekersaantal
De Rabobank toont ten opzichte van zes maanden eerder verbetering op vrijwel alle door WUA! onderzochte deelaspecten, en stijgt daarmee van de zesde naar de tweede plaats in de ranglijst. De website wordt door ruim twee keer zo veel respondenten bezocht, en overtuigt vanwege een overzichtelijke lay-out. De Rabobank wordt door 7,5% van de respondenten als favoriet aangewezen.
SNS Bank daalde na de eerste meting van de tweede naar de vijfde plaats, maar keert ditmaal terug in de top drie. De voornaamste reden hiervoor is dat ook SNSBank.nl het bezoekersaantal op basis van de onderzochte casus ongeveer verdubbeld ziet. Net als de Rabobank weet de nummer drie vervolgens 7,5% van de respondenten te overtuigen.
De 17 best presterende organisaties volgens de Web Performance Scan
Nieuwe binnenkomers
De hoogste nieuwe binnenkomers in de door WUA! opgestelde ranglijst zijn ABN AMRO en LeasePlan Bank, op de respectievelijk vierde en zesde plaats. ABN AMRO eindigde bij de eerste meting in 2009 ook al als vierde, maar ontbrak bij de tweede meting vanwege een verslechterde vindbaarheid. LeasePlan Bank is daadwerkelijk een nieuwkomer, en maakt direct indruk op de respondenten. De website van LeasePlan Bank wordt door slechts 17,5% van de respondenten gevonden, maar wordt door de vormgeving en hoge rente dermate hoog gewaardeerd dat het onderzoek toch met een voldoende Web Performance Score van 5,5 wordt afgesloten.
LeasePlan Bank overtuigt vanwege een hoge rente en mooie vormgeving
Conclusie
De derde overwinning van ING in evenveel metingen toont naast de betrouwbaarheid van het onderzoek vooral de dominantie van de winnaar aan. Alleen ING weet consequent ruim voldoende Web Performance Scores te behalen, en beschikt over een blijvend positief imago dat gemiddeld één op de zes respondenten weet te overtuigen. Voornaamste concurrenten lijken op het moment de Rabobank en SNS Bank te zijn, maar de opvallende prestatie van de nieuwe LeasePlan Bank doet vermoeden dat deze partij misschien de grootste bedreiging zal vormen bij de volgende meting. Begin 2011 zullen we zien of de LeasePlan Bank de vindbaarheid heeft weten te verbeteren, en opnieuw indruk maakt op de bezoekers met een hoge rente en aantrekkelijke website.
Onderzoeksopzet
Voor dit onderzoek nodigde WUA! veertig respondenten uit, allen tussen de 17 en 48 jaar oud en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. Ze kregen de opdracht online op zoek te gaan naar een vrij opneembare spaarrekening om een bedrag van 17.000 euro op te storten. De respondenten vulden uitgebreide vragenlijsten in over de websites die ze tegenkwamen, waarbij werd geoordeeld over een groot aantal deelaspecten als vormgeving, informatiewaarde en gebruiksvriendelijkheid. Aan het eind van de twee uur durende zoektocht kozen ze een favoriete aanbieder uit. Aan de hand van alle verzamelde data berekende WUA! vervolgens de verschillende Web Performance Scores. Met een deel van de respondenten is ten slotte een groepsdiscussie gevoerd voor aanvullend kwalitatief inzicht.
Felicitaties voor de ING echter kijken we voorbij het onderzoek naar waar het vooral om gaat bij online sparen dan kom je bij de ING bedrogen uit. ING heeft nl de gewoonte om, ondersteund door campagnes, een aantrekkelijke rente te bieden maar deze na de campagne redlijk snel tot een absoluut bodemtarief te reduceren.
Om die reden heb ik moeite met de zin “en beschikt over een blijvend positief imago”. Ik kan mij niet voorstellen dat wanneer mensen een spaarrekeing geopend hebben bij de ING en na verloop van tijd nog eens kijken hoe aantrekelijk de rente nog is dit zullen onderschrijven..
Opvallend dat spaarinformatie.nl en wijzersparen.nl niet in de lijst voorkomen ?!
Ik ben het helemaal eens met Dagobert. Pas dus op! Toen ik het zat te lezen dacht ik bij mezelf: ‘Waar gaat dit over’? En hoezo ‘winnaar’. Als ex personeelslid weet ik dat er nu ongetwijfeld op zijn minst een vette mail door het bedrijf zal gaan waarbij zij zich zelf hard op de schouders gaan stampen over zoveel succes! Men ‘geilt’ op naamsbekendheid. Als je echter gaat googelen met als zoekwoord ‘spaardersbedrog’ dan komt ING ook als overwinnaar uit de bus. Weliswaar gaat het (enige) artikel dan heel ergens anders over en staat het woord in de ‘comments’ maar ik bedoel maar. Nogmaals ‘waar gaat het over?’
Leuk onderzoek, veel mensen weten ook dat de meeste banken onder het garantiestelsel vallen waardoor je tot 100.000 euro terugkrijgt mocht een bank omvallen.
Hoogste rente wordt momenteel gegeven door leaseplanbank.nl
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!