Hoe hou je als band je fans betrokken?
De Nederlandse band Kane is al vanaf dag één nauw bij hun fans betrokken. Op de eerste website van de band (2000) waren frontman Dinand Woesthoff en gitarist Dennis van Leeuwen vaak na afloop van een optreden te vinden op de chat pagina: discussies over wat goed en fout ging tijdens de gig, wat voor nummers de fans het beste vonden, enzovoort. Goed voor de heren om te spuien, geweldig voor de fans om nu eindelijk datgene wat ze altijd al kwijt wilden te kunnen delen met hun idolen. Qua merchandise kwam de band ook met ludieke ideeën om hun fans meer bij hun dagelijkse activiteiten te betrekken. Zo brachten ze in 2000 de Kane-tags in het leven; uniek genummerde ID-tags, waarmee fans kans maakten op het gratis bijwonen van een concert, of een Meet & Greet met de band.
Twitter is voor @KaneOfficial anno 2010 een belangrijk medium geworden. Dat blijkt helemaal uit de laatste actie van de band: de “Kane video competition”. Fans worden in grote getale via Kane.nl, Hyves en Twitter opgeroepen om dè videoclip voor het nieuwe nummer “Scream” te maken. Er wordt gereageerd, en hoe! Op dit moment zijn er al meer dan 60 clips ingestuurd, die al te zien zijn op www.kanescream.nl. De winnende clip wordt “de” nieuwe videoclip van Kane en de maker krijgt naast eeuwige roem & credits, een uniek huiskamerconcert van de band bij hem/haar thuis.
Mijn inzending voor die competitie kwam tot stand als geintje. Een geweldige mogelijkheid om mijn bizarre creativiteit eens tot uiting te brengen; gewoon kijken hoe iets dat in je hoofd zit tot uiting kan komen, maar uiteraard wel met de hulp van anderen; en die hulp vond ik uiteindelijk via Twitter! @VideoLogic was verantwoordelijk voor de video/montage, @arjan_hofmann wilde met veel enthousiasme figureren als tandarts en @KamiPhotography was bereid om mijn make-up voor de shoot te doen. Maar los van deze mooie samenwerking, is dit uiteraard ook een super gave mogelijkheid om als fan iets dichter bij je idolen te komen… 😉
Clips kunnen nog worden ingezonden tot 20 augustus; de heren van Kane kiezen zelf de winnende clip; er is géen bizarre publieksstemming bepalend in de competitie dus jullie hoeven niet op mijn clip te stemmen ;). Ben zeker wel benieuwd wat jullie van de inzendingen tot nu toe vinden en of jullie het met me eens zijn dat dit een prachtige manier voor een band is om contact te houden met de meest betrokken fans via social media, dit keer.
Kane is denk ik een schoolvoorbeeld van hoe bands met hun fans om zouden moeten gaan… een uiting van respect in plaats van, zoals je bij te veel artiesten ziet, de fan als cash-cow.
Social media inzetten om fans actief te betrekken is niet alleen leuk maar, zoals ik o.a. aan jullie video heb gezien, haalt in dit geval ook de creatieve geest in de mens naar boven… Wie weet wat daar allemaal weer uit kan komen?
Hey Gert, dank voor je reactie. We hebben voornamelijk erg veel lol gehad en ja, het smaakt zeker naar meer! 😉
Hey Gert, dank voor je reactie. We hebben voornamelijk erg veel lol gehad en ja, het smaakt zeker naar meer! 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!