Social Media Nieuws: #SocialMediaRecap #9 2010: 4sq geheimen, FaceBook Pages en Twitter Stories

Social Media Nieuws: #SocialMediaRecap #9 2010: 4sq geheimen, FaceBook Pages en Twitter Stories
, ANWB
@mdebruin

Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door Gert Jan Bos) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. De Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin 10 highlights van week 33 uit de pers via @socialemediaNL en @besocialonline die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen met deze week:

  • Facebook Places: zo-doe-dat maar ook kanttekeningen
  • Waarom volgen mensen bedrijven op Twitter?
  • Je staat op internet! Wist je dat?
  • The top 20 countries on the Internet
  • 10 FourSquare geheimen die de moeite waard zijn
  • MySpace is verliezer in strijd om adverteerder met Facebook
  • Community Manager: Een 24/7 functie?
  • Twitter wil graag jouw twitterverhalen horen
  • Amerikanen zien Twitter aan voor 911
  • Twitter Tweet button nu ook in je browser

 

Facebook Places: zo-doe-dat maar ook kanttekeningen

De afgelopen week lanceerde Facebook eindelijk haar Facebook Places, helaas nog niet voor ons Nederlanders. Zelden verschenen er in 1 week zoveel verschillende artikelen over 1 onderwerp. Twee artikelen die opvielen: How To Use Facebook Places For Your Business op Allfacebook.com met daarin de 3 stappen uitleg wat je als bedrijf aan Facebook Places hebt: (1) Create or claim your place (2) claim the place as yours en (3) merge your place & page. Niet iedereen is laaiend enthousiast bleek wel uit het artikel Facebook Places fails op Lost Press Marketing waarin kritische vragen komen als waarom alleen iPhone? Waarom een copy van Google Places, waarom moet ik mijn vrienden stalken? Een aanrader naast alle enthousiaste blogs.

Waarom volgen mensen bedrijven op Twitter?

Op DutchCowboys verscheen het artikel Waarom volgen mensen bedrijven op Twitter? Bij DutchCowboys hebben een onderzoek van ExactTarget ontvangen waaruit blijkt waarom wij bepaalde bedrijven gevolgd worden: (1) op de hoogte van nieuwe producten en diensten (2) geïnformeerd blijven (3) kortingen en promoties.

Je staat op internet! Wist je dat?

In het artikel Je staat op internet! Wist je dat? op Frankwatching worden voorbeelden gegeven dat de kans steeds groter worden dat anderen informatie over jou op het internet zetten, maar die wel met wat kleine moeite kunt aanpassen. Denk aan zoekmachines, Facebook, Google Places, FourSquare en Twitter.

The top 20 countries on the Internet

Op de site van Pingdom verscheen onlangs het artikel The top 20 countries on the Internet, and what the future might bring met daarin de laatste internetcijfers en voorspellingen. In het kader van social media ook niet onbelangrijk aangezien de grootste tijdsbesteding op internet social networks en social media is. China is in absolute termen de grootste internetmacht terwijl Groot Brittannië in dit overzicht met de meeste internetters de hoogste internetpenetratie heeft (overigens heeft Noorwegen in Europa veruit de hoogste internetpenetratie). Opvallend: Nigeria staat op nummer 10 qua aantal internetgebruikers. 

10 foursquare geheimen die de moeite waard zijn

Deze week verscheen het artikel 10 FourSquare secrets worth making ‘public’ op The Commscorner met daarin handige 4sq tips en uitleg over eigen badge aan, ontwijken van vijanden, hoe je de beste restaurants en plasplekken kunt vinden met 4sq of mashups van 4sq. Voor iedere 4sq gebruiker staat er een tip bij die je nog kende.

MySpace is verliezer in strijd om adverteerder met Facebook

Eindelijk weer eens nieuws over MySpace. Op ProfNews verscheen deze week het artikel MySpace is verliezer in strijd om adverteerder met Facebook met daarin het onderzoek van eMarketer. We lezen “Op MySpace van News Corp, een paar jaar geleden nog het snelst groeiende reclamemedium op het web, wordt slechts 347 miljoen dollar besteed […] Verslagen rivaal MySpace daarentegen verdient in 2011 slechts 297 miljoen dollar, 14% minder dan in 2010.

Community Manager: Een 24/7 functie?

Op CommunityManagers.nl verscheen onlangs het artikel Community Manager: Een 24/7 functie? waarin de opvatting dat de functie van Community Manager 24 uur per dag nodig is wordt weerlegd. We lezen “Als je er echter vanuit gaat dat een gezonde community voornamelijk self sufficient is en leden bij echte problematiek de Community Manager altijd weten te vinden en te bereiken, dan zou een Community Manager juist met gemak een aantal uren, zelfs dagen, afwezig kunnen zijn. Een goede Community Manager managed dus ook in die zin de community en weet verwachtingen af te stemmen zonder dat hij/zij hierdoor onbereikbaar of klantonvriendelijk wordt. De uitdaging is uiteindelijk om optimaal dienstverlenend en faciliterend bezig te zijn zonder dat de Community Manager zichzelf daarbij uit het oog verliest.”

Twitter wil graag jouw twitterverhalen horen

Op Mashable lezen we het artikel Twitter Wants You to Share Your Twitter Stories. Twitter wil met gave verhalen het nut van Twitter aantonen aan potentiele gebruikers. Echt kanp verzonnen is deze actie niet. Mashable schrijft “If this tactic sounds familiar at all, it’s because both Facebook and Google have been heavily promoting user “stories” lately too. Facebook launched a website to highlight its users’ experiences as part of its 500-million-users commemoration. And Google’s “search stories” began with a Super Bowl ad and has continued as a series of YouTube videos and Google blog posts.”

Amerikanen zien Twitter aan voor 911

Op Webwereld staat het artikel Amerikanen zien Twitter aan voor 911 met daarin met onderzoek onderbouwde opvatting van Amerikanen dat de politie, brandweer en ambulance volledige webcare moeten toepassen: “Maar liefst tweederde van de Amerikanen die gebruik maken van social media wil dat alarmdiensten als politie, brandweer en ambulance direct reageren op hulpvragen via Twitter, Facebook of andere websites. Een studie van het Rode Kruis (pdf) wijst dat uit. Voor de zekerheid belt 58 procent van de Amerikanen nog even naar alarmnummer 911 om er zeker van te zijn dat hun bericht wel is opgemerkt.”

Twitter Tweet button nu ook in je browser

DutchCowboys meldt dat Twitter nu een Tweet button voor je browser heeft uitgebracht: “Twitter heeft een browser-based Tweet button gelanceerd. Hiermee wordt de drempel om een pagina te delen met je followers aanzienlijk verlaagd. Om dit mogelijk te maken moet je als gebruiker de “Share on Twitter” bookmarklet naar je browser slepen. Twitter ondersteunt alle gangbare browsers.” 

Dit artikel heb ik samen geschreven met Gert Jan Bos. Mocht je een mening of tip hebben voor een volgende editie, laat het weten. Meer social media nieuws? Volg dan @socialemediaNL en @besocialonline op twitter.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.