Best-Ever Social Media Campaigns?!

25 augustus 2010, 04:45

Goede social media campagnes bestaan in mijn ogen niet. Niet zo zeer omdat ik niet in social media geloof, integendeel zelfs. Nee, puur om het feit dat het gebruik van social media slechts onderdeel van een campagne kan zijn wil het effectief zijn. Toen het lijstje van Forbes ‘Best-Ever Social Media Campaigns’ voorbij kwam op Twitter gingen dan ook mijn nekharen overeind staan. Om uit te leggen waarom ik daar zo over denk is het belangrijk om eerst mijn definitie van social media te behandelen.

Social media

Degenen die mij kennen of wel eens 1 van mijn presentaties hebben gezien, weten dat ik moeite heb met de term social media. Mijn inziens is het een label dat 2-3jaar geleden is gehangen aan alle sociale interactie die ineens mogelijk werd via internet. Door de jaren heen is het een containerbegrip geworden. Voor mij staat de term social media dan ook voor internet vanuit behoeftes (ten opzicht van technische (on)mogelijkheden) en hebben we het dus voornamelijk over gedrag. Sociaal gedrag op internet in het breedste zin van het woord; van het in discussie gaan met gelijkgestemden op fora tot aan het uploaden van een video met de eerste stapjes van je kind op YouTube. En van het delen van je vakantiefoto’s op Facebook tot aan het verkopen van je oude bankstel op Marktplaats. Kortom, social media is hoe wij (via internet) met elkaar en informatie omgaan.

Maar goed, deze blogpost is niet bedoeld om weer een oude discussie over de definitie van social media op te rakelen. Het punt dat ik wil maken is dat het logisch is dat we tegenwoordig social media meenemen in onze online strategieën en campagnes. Dat is namelijk hoe de consument met internet omgaat en dus zullen we daar rekening mee moeten houden om maximaal resultaat te kunnen behalen. De denkfout die vaak gemaakt wordt, is dat social media het doel is. Je bent aan het discussiëren, een video aan het uploaden, foto’s aan het bekijken of een bankstel aan het (ver)kopen. Niet aan het social mediaën (daarom herkent mijn spellchecker dat woord ook niet ;-).

Social media campagnes bestaan niet

En daarom bestaan social media campagnes in mijn ogen niet. De regels (voor zo ver die er zijn) voor effectieve campagnes blijven gewoon overeind. Je zult echter wel op de hoogte moeten blijven van het gedrag van de consument, en ja, zoals al eerder vastgesteld is dat door het verdwijnen van veel technologische drempels drastisch veranderd de laatste jaren. Maar onze behoeftes zijn daarbij niet veranderd, hoe we deze vervullen wél. Het gebruik van de social media platforms en alle nieuwe (sociale) mogelijkheden zijn slechts een nieuwe wapen in het arsenaal van conceptontwikkelaars.

Best-Ever Social Media Campagins

Het gebruik van social media binnen campagnes moet niet als een los onderdeel worden gezien. Het aanjagen van een campagne door middel van bijvoorbeeld seeding is alleen mogelijk als de campagne hier geschikt voor is. Extra aandacht voor je campagne is niet ineens makkelijk geworden door de opkomst van social media. Het moet shareable zijn of nieuwswaarde hebben, wil dat werken. Hoe de consument met internet omgaat moet op een natuurlijk manier verwerkt worden in campagnes. En daarom slaat het lijstje ‘Best-Ever Social Media Campagins’ op Forbes.com ook nergens op.

Er valt overigens veel over dat lijstje te zeggen. Bijvoorbeeld dat de beoordelingscriteria niet bekend zijn of dat van veel van de campagnes de doelstellingen en resultaten helemaal niet bekend zijn. Of dat het alleen maar voorbeelden uit Amerika zijn. Maar we houden nou eenmaal van lijstjes, dat werkt nou eenmaal in de blogosphere.

Nee, waar mijn nekharen van overeind gingen staan is dat er een lijstje met de best social media campagnes ooit beloofd wordt. Ja, daar staan campagnes op die enorm viral zijn gegaan en hebben daarmee mooi wat bereik gescoord. Maar het zijn gewoon campagnes die slim gebruik hebben gemaakt van hoe consumenten tegenwoordig met internet om gaan. En ja, daar horen ook Tell-a-Friend en sharing buttons bij. En ja, als je een heel coole video maakt, willen mensen dat graag delen. Niet omdat ze je merk zo cool vinden, maar omdat ze denken dat degene met wie ze het delen het ook cool vindt en er zelf dus weer mee scoort.

En dingen delen en daarmee scoren bij vrienden/relaties zijn behoeftes die al heel lang bestaan, daar is niks nieuws aan. En zo is mijn verhaal weer rond. Misschien moet ik binnenkort maar eens een lijstje maken: ‘Best-ever campaigns with use of social media’.

Sytse Kooistra
Strategy Director bij Isobar

Sytse werkt als Strategy Director bij digitaal creatief bureau Isobar. Hij heeft een digitale achtergrond, respect voor sterke merken en een zwak voor speciaalbier.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Online Succes

    Goed artikel, ik ben het volledig met je definitie van social media eens.

    Ton van Houten


    25 augustus 2010 om 05:35
    marjolein houweling

    fijn helder verhaal. het blijft draaien om geintegreerde communicatie.


    25 augustus 2010 om 06:09
    Jules van den Berg

    Ik ben absoluut een leek op dit gebied, maar mijn eigen interpretatie van social media is geschoeid op een verzameling Internet gerelateerde toepassingen, die in meer of mindere mate sociaal gedrag op Internet faciliteren, maar ook nieuwe vormen van sociaal gedrag te weeg brengen. Om commerciële campagnes te vergelijken op grond van inzet en gebruik van bestaande social media en het resultaat te presenteren onder de titel “best ever media campaigns” lijkt mij prima. De titel hoeft toch niet per se alle voorwaarden en condities te bevatten van de gemaakte vergelijking?


    25 augustus 2010 om 06:09
    Jasper

    Ik ben nu wel heel benieuwd naar jouw lijstje Sytse.

    Je steekt een lang verhaal af waarom de kop niet klopt en ze maar net zo ver kijken als hun eigen Amerikaanse neus lang is, maar wat wil je daarmee bereiken? Laten zien dat je een heel andere definitie hebt opgesteld? Kom op, je kan vast beter dan dat 🙂


    25 augustus 2010 om 07:16
    Ferry de Wit

    Ben eens met je punt dat social media campagnes niet op zichzelf staan.

    Ben het echter ook eens met Jules van den Berg dat de titel niet per se alle voorwaarden en condities hoeft te bevatten. Het is tevens duidelijk dat Forbes geen gefundeerd onderzoek presenteert. Ze zeggen ook letterlijk: ‘Our judges unanimously ranked..’. Kortom, gewoon een leuk, uitnodigend stukje. Wat je al stelt: we houden nu eenmaal van rijtjes.

    Desalniettemin, goed stuk en stimulerend voor de bewustwording!


    25 augustus 2010 om 07:50
    Online No-No

    ..geod opgebouwd artikel. ik begrijp je betoog.

    ben het er alleen volledig mee oneens.. In mijn nederige mening beoordeel je de effectiviteit op oude normen die er bij sociale campagnes niet toe doen. Nieuwe dynamiek vereist nieuwe effectmodellen.

    Mijn uitgangspunten:

    1: ‘social media’ staat los van het internet: elk medium is in potentie sociaal zolang de boodschap tussen individu naar individu wordt gedeeld. Een column aan jou is geadresseerd (in een krant bijv) is dat dus in feite ook.

    2: merken zijn al een hele lange tijd niet meer iets om cool te vinden. Het merk is een manifestatie van een associatie-netwerk wat je wel of niet waardeert. Meestal zijn die associaties waarden en beloftes.

    3: Communicatie maar vooral beleving dragen bij aan hoe dat netwerk van associaties is opgebouwd. En de sterkste associaties worden opgebouwd vanuit gedrag. En dan vooral sociaal gedrag (ipv solo-gedrag).

    ..groet


    25 augustus 2010 om 09:23
    Wouter Theijsmeijer

    Sytse ik ben met je eens dat social media zakelijk op zichzelf geen doel mag zijn. Het is het overigens bij veel bedrijven momenteel wel: “we moeten wat doen met social media” is een veel gehoorde opmerking. Er wordt dan een facebook en twitter account gestart en er wordt maar wat gedaan; Social media als doel.

    Social media moet naar mijn mening altijd een middel zijn en dat middel kan gebruikt worden om een bredere campagne te ondersteunen. Het punt wat je volgens mij mist, is dat als je social media alleen als ondersteuning op een campagne inzet je de basis van social media niet snapt. Social is niet iets campagne matigs, social media is een continu medium wat daarnaast gebruikt kan worden om je campagnes te ondersteunen. Wanneer je interactie zoekt met je doelgroep wanneer het alleen jou uitkomt, ben je verkeerd bezig.

    Het goed inzetten van social media vergt van een bedrijf dat ze altijd (of op z’n minst tijdens kantoor uren) aanwezig zijn op het internet en daar interacteren met hun doelgroep. Als je dat respect kan opbrengen voor je doelgroep, dan zullen je campagnes beter aansluiten bij hun beleving en zullen zij het voor je door vertellen.


    25 augustus 2010 om 11:02
    Menno Braakman

    Hear Hear!!

    En kom maar op met dat lijstje 😉


    25 augustus 2010 om 11:33
    Syb

    Sytse, ik ben het deels met Wouter Theijsmeijer eens. Social media, of dit nou een middel of een vorm van consumentengedrag is, kan in geen geval een strategische doelstelling zijn. Net als telefoon geen strategische doelstelling kan zijn. Social media moet mijns inziens ook altijd als middel gebruikt worden, danwel als gedrag of fenomeen uit de maatschappij, waarmee op z’n minst rekening gehouden wordt in een campagne.

    Echter, er zijn wel degelijk campagnes waarbij het succes werd gefaciliteerd door social media, zoniet waarbij de gehele campagne via social media liep. Wanneer social media zodoende als middel worden ingezet, waarom mag dit dan niet een social media campagne heten? Bij mij is de spellingscontrole hierin niet doorslaggevend.

    Als Forbes dit lijstje nou ‘Beste door social media campagnes ondersteunde campagnes’ had genoemd. Dan was er niets aan de hand geweest?


    25 augustus 2010 om 11:41
    Sytsevliegen

    @Jasper Ik ben bezig met een lijstje, waar ongetwijfeld nog meer mis mee is dan het lijstje van Forbes 😉

    @Wouter Ik ben het met je eens. Inzet van social media voor langere termijn moet op een andere manier ingestoken worden. Maar ook daar moet je gaan kijken wat je doelstellingen (research, in contact komen met ambassadors, webcare etc.) zijn en is social media slechts een middel. De doelstellingen bij inzet van social media op langere termijn zijn vaak dan ook anders dan bij een campagne, en dus ook de aanpak.

    @Online No-No Ik kan niks in jouw uitgangspunten vinden wat mijn verhaal tegenspreekt, ik ben het, behalve punt 1, met je eens zelfs.

    @Syb Natuurlijk kan een campagne volledig plaats vinden via social media, dat zal ik zeker niet ontkennen en daar zijn legio voorbeelden van. Waar ik naar toe wil is dat we het gewoon over campagnes hebben, waarbij de weloverwogen beslissing gemaakt wordt welke middelen ingezet worden (niet het doen om het doen). En in de ideale situatie meerdere media meegenomen, waaronder social media, waarbij alle mogelijkheden daarbij optimaal benut worden.


    26 augustus 2010 om 06:25
    barteichhorn

    Social media kan perfect ingezet worden ter versterking of als onderdeel van “normale” campagnes maar in de toekomst zullen er denk ik wel “perfecte” cases komen die alleen via social media gelopen hebben. Puik artikel!


    29 augustus 2010 om 16:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!