Cloud computing niet langer te negeren door marketeers

24 augustus 2010, 04:35

Steeds meer afdelingen binnen bedrijven maken gebruik van cloud-oplossingen, of het nu gaat om IT of HR. Marketingafdelingen laten het op het gebied van de cloud echter nog afweten. Een gemiste kans, want de voordelen van cloud computing voor marketeers zijn onmiskenbaar. Marketeers lijken zich vaak niet bewust te zijn van de voordelen die de cloud hen kan bieden, bijvoorbeeld op het gebied van marketingcampagnes. Door vormgevingstaken als het opmaken van direct mailings en ander promotiemateriaal te automatiseren in de cloud zijn geïntegreerde marketingcampagnes een stuk eenvoudiger te beheren.

PPH

Een goed voorbeeld hiervan vind je bij Plant Publicity Holland (PPH). Dit bedrijf zet zich in binnen- en buitenland in voor de collectieve promotie en afzetbevordering van de Nederlandse boomkwekerijsector. Voor de multimedia-campagne ‘Colour your life’ zet PPH cloud-toepassingen in om een uniforme uitstraling en merkbeleving te garanderen. Door middel van centrale templates die online als dienst verkrijgbaar zijn, kunnen lokale tuincentra promotionele activiteiten optuigen zonder deze zelf te hoeven opmaken. Ook zijn Point-of-sale (POS) materialen als posters en displays door de winkels en tuincentra op maat aan te passen en is het mogelijk mailings per afzender te personaliseren.

Het voorbeeld van PPH laat zien dat centraal aangeboden marketingmaterialen eenvoudig lokaal aan te passen en in te zetten zijn. Voor midden- en kleinbedrijven als tuincentra en gespecialiseerde winkels betekent dit dat zij toegang hebben tot dezelfde marketingmogelijkheden als grote bedrijven. Weinig werknemers binnen MKB-organisaties hebben de tijd of de middelen om zich volledig toe te leggen op marketing. Door cloud-oplossingen in te zetten bij de marketingcampagnes hoeven MKB-bedrijven geen dure licenties te betalen voor het gebruik van marketingoplossingen of kosten te maken door externe partijen in te schakelen om beschikbare marketingmaterialen voor hen te personaliseren.

Samenwerking

Eén van de andere grote voordelen die cloud computing biedt, is het feit dat een betere samenwerking met de marketing- en salesteams mogelijk wordt. De twee hebben vaak te maken met verschillende doelstellingen; lokale salesteams moeten inkomsten genereren, terwijl het marketingteam verantwoordelijk is voor het bewaken van de merkidentiteit. Als cloud-oplossingen geïntegreerd worden in de sales- en marketingprocessen is het mogelijk om het marketingmateriaal te personaliseren voor de doelgroep. Daarnaast kan het materiaal verzonden worden op het meest ideale moment vanuit het perspectief van het salesteam, en op de juiste manier vanuit het standpunt van het marketingteam.

De winst van cloud computing zit hem voor marketeers echter niet alleen in het kostenplaatje en eenvoudiger (samen)werken. Veel marketingafdelingen zijn de laatste tijd zwaar onder druk komen te staan. Zij moeten hun kosten beter kunnen verantwoorden en rendabeler worden, als ze geen budget willen verliezen. Het zichtbaar maken van de resultaten van campagnes is daarbij van cruciaal belang, maar blijkt voor veel marketeers een grote uitdaging. Online marketingoplossingen helpen hierbij door ervoor te zorgen dat het effect van marketingcampagnes op de totale omzet eenvoudig gemeten kan worden. Via dashboards is gemakkelijk te analyseren welke acties goede response opleveren en welke niet. Op basis van deze informatie kan een campagne bijgestuurd worden waar dat nodig is en krijgen marketeers een nauwkeurig overzicht van welke aanpak werkt en dus verdere investering waard is.

De informatie van de dashboards kan via de cloud eenvoudig gekoppeld worden aan verkoopresultaten, waardoor marketeers een duidelijk overzicht krijgen van de gespendeerde budgetten en de effecten die deze investeringen hebben gehad. Waar cloud computing dus aan de ene kant helpt marketingkosten te besparen, zorgt het er aan de andere kant voor dat de opbrengsten van campagnes inzichtelijk worden.

Toekomst

Hoewel er met de huidige mogelijkheden van werken via de cloud voor marketeers al veel vooruitgang is te boeken, zijn de toekomstige mogelijkheden wellicht nog groter. Online marketingoplossingen kunnen nu al probleemloos geïntegreerd worden met bestaande platforms en andere bedrijfsapplicaties zoals CRM-, SFA-, DAM-, ERP- of MRM-toepassingen. Wanneer al deze oplossingen via webdiensten (web services) beschikbaar worden gesteld, is er veel meer samenwerking tussen verschillende disciplines mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan de koppeling van gegevens over de resultaten van een marketingcampagne aan informatie over voorraadbeheer van een bedrijf. Of het automatisch factureren van marketingactiviteiten voor externe afnemers door een koppeling te maken de boekhoudkundige web service. Er zijn dus nog flinke sprongen te maken met cloud computing, maar daarvoor zullen marketingafdelingen allereerst de stap naar de cloud moeten maken.

Over de auteur

Erik Laurijssen is President bij LUMA International, aanbieder van een gebruiksvriendelijk SaaS-platform voor marketingautomatisering.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Mark Appel

    Ik spreek uit ervaring dat cloud computing/saas oplossingen helpen om meer efficiënt met elkaar samen te werken. Naast Salesforce gebruiken wij voor het managen van almonze marketing campagnes de onoinentoepassing Teambox. Salesforce en haar appexchange bieden een fantastisch platform vanwaaruit verder uit te breiden naar meerdere afdelingen binnen het bedrijf. Wij als saas leverancier van online boekhoud oplossingennkunnen hier ook nog van leren. Salesforce moet je ervaren om echt te begrijpen wat cloud computing inhoudt. Veel sneller schakelen vanuit een integrale gedachte.


    24 augustus 2010 om 05:57
    Arjan

    Naast het efficiënt samenwerken kan cloud computing ook perfect worden ingezet voor online marketingcampagnes en -sites. Met marketingcampagnes is het altijd lastig in te schatten hoe succesvol de campagne zal zijn en je wilt uiteraard voorkomen dat je campagne-site onbereikbaar is door een onverwacht succes. Door je campagne-site in de cloud te hosten, worden servers automatisch bijgeschaald mocht het nodig zijn. Hiermee voorkom je niet alleen mogelijke down-time, maar betaal je ook uitsluitend voor wat je daadwerkelijk gebruikt. Je hoeft dus geen investeringen te doen in hardware op basis van een vooraf ingeschatte peak load.


    24 augustus 2010 om 06:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!