Internetbranche voorspelt winstgroei 2010

26 augustus 2010, 03:56

In 2010 zullen de omzet- en winstcijfers van internetbureaus een grote groei laten zien. Een sterk signaal dat na een jaar van stilstand de online industrie goed uit de crisis komt. Dat voorspelt branchevereniging Platform Internet Bureaus Nederland (PIBN) na een onderzoek onder haar leden. PIBN vertegenwoordigt een groot aantal internetbureaus in Nederland. Elk jaar vullen leden een uitgebreide enquête in over de ontwikkelingen van hun marktcijfers. Een analyse van de gezamenlijke ontwikkeling wordt gezien als een representatieve tendens binnen de gehele branche. Het onderzoek is uitgevoerd door Heliview Research.

De groei komt terug

In het onderzoek kijkt PIBN naar de forecast voor het komende jaar. Uit de prognose voor 2010 blijkt dat de omzet en winstcijfers zich dit jaar sterk zullen ontwikkelen. Voor de omzet wordt een groei verwacht van 9%. Dat leidt tot een winstverwachting die 38% hoger ligt dan vorig jaar. Het herstel van de winstmarges brengt de resultaten weer bijna op het niveau van voor de crisis.

Op basis van hetzelfde onderzoek zijn de werkelijke marktcijfers over 2009 conform de prognose van vorig jaar. De gemiddelde omzet en winst van de internetbureaus daalde in 2009.

Positief beeld

Volgens PIBN directeur Jonas Nouwen, is het iets te vroeg om te concluderen dat de internetbureaus de financiële crisis voorbij zijn. “De cijfers geven aan dat de branche na een mager jaar weer terugkomt op het oude niveau van voor de crisis. Het beeld is positief en dat stemt optimistisch.” Volgens Nouwen is het vlugge herstel van de internetbranche ook een signaal dat steeds meer bedrijven, ondanks economisch slechte tijden, een overstap hebben gemaakt naar online dienstverlening. “Goede online dienstverlening behoort voor veel bedrijven tot de kernactiviteit en is bijna niet meer weg te denken uit onze moderne maatschappij. Het is voor onze branche positief dat bedrijven, ook als het slecht gaat, toch blijven investeren en innoveren”, aldus Nouwen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Ton van Houten Online Succes

    Zal me niks verbazen als binnenkort de vraag naar specialisten snel gaat groeien. Vervolgens is de kans op schaarste volgens mij groter dan ooit. Dit is natuurlijk goed voor de branche. Ik denk dat als bedrijven willen investeren nu het goede moment is.


    26 augustus 2010 om 05:14
    wimwoning

    Interesting. Kunnen we dit onderzoek / de resultaten ergens inzien? Onder hoeveel leden van PIBN is het uitgevoerd?


    26 augustus 2010 om 05:23
    wimwoning

    @ Jonas Thanks voor de toelichting!


    26 augustus 2010 om 11:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!