Omroepen bepalen wat u mag kijken op internet TV

6 september 2010, 03:41

Internet TV is erg populair op IFA. 25 tot 40 procent van alle televisies hebben nu een portal met Nu.nl, YouTube, Buienrader en meer. Hans de Jong, manager tv bij Samsung praat erover in onderstaande video. 25 procent van al hun tv’s kwamen met internet, hiervan sloot de helft van de gebruikers het aan (kabel of optioneel wifi dongle) en daar weer de helft van gebruikt het iedere dag. Bij Philips zitten verkopen ze 40% van hun tv’s met een internetaansluiting. Schandaal: je mag van de omroepen NIET TV kijken en een internet widget op het scherm hebben. Dat staan grote broadcasters niet toe dus alle fabrikanten hebben geen picture in picture bij internet TV.

Lekker twitteren bij je favoriete programma kan dus niet. Dit schijnt afgesproken te zijn bij de www.hbbtv.org en alle fabrikanten houden zich eraan (anders krijgen de tv-fabrikanten geen EPG of Uitzending Gemist). Toch bizar dat dit soort afspraken gemaakt worden zonder ons (de consument) te vragen. Content eigenaren zijn bang dat hun mooie tv ervaring wordt verstoord met reclame, overlays en andere uitingen (Hans de Jong praat erover op 2/3 van het interview).

Ik laat als troost de nieuwste Philips super breedbeeld 21:9 zien (bioscoop verhouding) waar je 2 volledige beelden naast elkaar kunt zetten en waar internet en video tegelijkertijd op 1 scherm wel mag (dat ding kost dan ook 4000 euro!). Ook nog een demo van de Apple/Android app waarmee je de Samsung tv kunt bedienen. Handig voor het intypen.

Trendwatcher & Presentator. Momenteel CEO van http://innovader.nl wat video platform http://yubby.com creerde en http://leafplan.nl the connected car.. Voorheen partner Interimic, Venture Partner, directeur mediaplaza.nl en oprichter http://cyco.com, een software bedrijf wat technisch document management maakt met 100 mensen.

Categorie
Tags

3 Reacties

    venturo

    Vincent, misschien moet je eens je oor te luisteren leggen bij iemand die weet hoe dit distributie regiem in elkaar steekt. Nog los van het feit dat slechts een kleine groep consumenten zit te wachten op de door jou genoemde features heeft de omroep geen belang bij ‘vervuiling’ van het lineaire signaal. Contenteigenaren en productiehuizen staan het gewoon niet toe.


    6 september 2010 om 06:01
    Jasper

    Te zot voor woorden. Het signaal is al bij mij en dan heb ik er blijkbaar niet de controle over wat ik daar mee mag doen, omdat een of ander semi-kartel dat zo heeft afgesproken. Wat kan een contenteigenaar er nu in mee te maken hebben met wat ik op mijn tv doe. Zou mooi zijn als YouTube je computer zou verbieden om meer dan 1 browser en meer dan 1 tabblad tegelijk open te hebben…

    Weer zo’n stuiptrekking van een sector die het nog niet helemaal begrepen heeft.


    6 september 2010 om 09:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!