Organische zoekresultaten Google startpunt voor online oriënterende consument

7 september 2010, 04:12

Mensen die zich online oriënteren naar een product of dienst, kiezen hun eerst bezochte website meestal uit de organische zoekresultaten van Google. Dat blijkt uit een benchmark van WUA! over een groot aantal uitgevoerde onderzoeken naar online oriëntatiegedrag. De organische zoekresultaten vormen bijna twee keer zo vaak het startpunt als de gesponsorde links bovenaan. De advertenties rechts in beeld worden vrijwel geheel genegeerd aan de start van een zoektocht. Eerder maakte WUA! al bekend dat de eerst bezochte website in 31% van de gevallen uiteindelijk wordt gekozen om een product of dienst bij af te nemen.

Grafiek 1:

X-as = positie gevonden in het oriëntatieproces

Y-as = percentage dat uiteindelijk de voorkeur krijgt

Als eerste gevonden

Vorige week publiceerde WUA! bovenstaande grafiek, waaruit blijkt hoe belangrijk het voor aanbieders van producten en diensten is om als eerste gevonden te worden tijdens het online oriëntatieproces van de consument. De eerst bezochte website wordt namelijk in 31% van de gevallen uiteindelijk gekozen om bij af te nemen, terwijl dit aandeel voor de als tweede gevonden website nog slechts 19% bedraagt. Uit de bijna twintigduizend websitebeoordelingen bleek verder dat de eerst bezochte website in zo’n 70% van de gevallen via een zoekmachine wordt gevonden. Uit een nadere blik op dit laatste gegeven blijkt nu dat de organische zoekresultaten (in het midden van de pagina) verreweg het vaakst als eerste worden aangeklikt.

Belangrijkste startpunt

Zoals in onderstaande tabel te zien is, vormt Google met afstand het belangrijkste startpunt in het online oriëntatieproces van de respondenten. Een weinig verrassende conclusie, maar de verdeling tussen de verschillende paginaonderdelen van de zoekmachine is des te meer interessant. Zo blijken de organische resultaten in 44,4% van de gevallen als eerste geraadpleegd te worden. De conversie ligt met 29,1% vervolgens iets onder het gemiddelde. De gesponsorde links bovenaan de pagina behalen dat gemiddelde wel, maar zien daarvoor al veel potentiële klanten verdwijnen omdat slechts 23,7% van de respondenten een dergelijke link als eerste kiest.

Tabel: Hoe belandt de respondent op de eerste website, en hoe vaak wordt deze website uiteindelijk gekozen om bij af te nemen?

Geheel genegeerd

De advertenties rechts in beeld blijken in eerste instantie vrijwel geheel genegeerd te worden: een op de honderd respondenten bezoekt er de eerste website mee, en de conversie is met 13,6% met afstand het laagst van het veld. Toch is het altijd nog beter daar te staan, dan helemaal niet op de eerste pagina. Zoals verwacht bevestigt de benchmark dat websites die op pagina 2 of hoger in de zoekresultaten staan, werkelijk geen enkele kans hebben om als eerste bezocht te worden. Gezien de gemiddelde conversie van de eerst bezochte website lopen deze aanbieders dus direct een enorm deel van hun potentiële klanten mis.

Onderzoeksmethode

Tijdens onderzoeken van WUA! gaan groepen respondenten zich aan de hand van een casus zelfstandig online oriënteren naar een product of dienst. In een volledig gecontroleerde onderzoeksruimte vullen ze uitgebreide vragenlijsten in over de websites die ze tegenkomen, waarbij wordt geoordeeld over een groot aantal deelaspecten als vormgeving, gebruiksvriendelijkheid en informatiewaarde. Aan het eind van de twee uur durende zoektocht geven de respondenten aan bij welke website ze het product of de dienst zouden willen afnemen. Het is deze laatste keuze waar deze benchmark op gebaseerd is, en deze laatste keuze waar het vanzelfsprekend om draait bij het formuleren van de online strategie.

Gegevens benchmark:

Aantal verschillende onderzoeken: 30

Aantal metingen: 31

Aantal respondenten: 1200

Aantal beoordelingen: 6510

Aantal verschillende websites: 1472

Plaats: Amsterdam

Opleiding: MBO+

Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet

Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!

Henk Kroezen heeft samen met zijn broer Klaas het bedrijf WUA! Web Performance opgericht. WUA! staat voluit voor Web Usability Advice. WUA! geeft bedrijven inzicht in hun prestaties op het internet. Wat WUA! doet is het volgende: voor ieder onderzoek worden groepen mensen uitgenodigd om zich online te oriënteren op een product met behulp van een case. Het onderzoek vindt plaats in een gecontroleerde testomgeving binnen de locatie op de Herengracht. WUA! volgt precies wat de deelnemers doen en stelt continu vragen tijdens het oriëntatieproces. Daarmee worden zaken inzichtelijk zoals: welke aanbieders worden in welke volgorde gevonden? Waar klikt men door en waar haakt men af? En waarom? Wie wordt gezien als de meest betrouwbare aanbieder? Wie wordt gezien als de aanbieder met de beste prijs/kwaliteit verhouding? Wie wordt gezien als het meest sympathiek? Of als de grootste aanbieder? Welke site is het meest aansprekend? Voor welke aanbieders heeft men een voorkeur om bij te kopen? En bij wie wordt uiteindelijk het meest gekocht / afgesloten? Wie is de grootste, de beste, oftewel de heerser op het web?

Categorie
Tags

1 Reactie

    Melvin

    Bij de website die ik beheer ( deze verkoopt fietsendragers) Merk ik ook dat bezoekers vooral op de organische posities klikken. Maar ook klikken veel mensen op de betaalde advertenties, waarmee de sales ook te verhogen zijn.


    23 april 2012 om 19:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!