E-mailtrends voorspellen voor beginners
Afgelopen weken was er opschudding in e-mailmarketing land. Gmail kwam met de Gmail Priority Inbox (GPI). Voor sommige e-mailmarketeers een hele verrassing, met ook implicaties voor de zichtbaarheid van de mailtjes, kliks en dus voor de portemonnee. Maar was het écht zo’n verrassing, een donderslag bij heldere hemel? Een lesje e-mailtrends voorspellen voor beginners.
Opdelen van de inbox
De Gmail Priority Inbox is een dienst waarmee je eenvoudiger een overvolle inbox kan beheren. In het kort geeft aan welke mailtjes interessanter / belangrijker zijn dan de anderen en geeft de mogelijkheid om ze te klassificeren. Was u verrast door die introductie? In de huidige tijd van online applicaties kunnen dit soort veranderingen in één dag worden doorgevoerd. Toch hadden we deze verandering al aan zien komen.
Voorspellende waarde: de Crowded inbox
De overvolle inbox is niet een nieuw probleem, de term “crowded inbox” stamt al uit 1995 en ja dat is inderdaad 15 jaar geleden, nog voor de film “You’ve got Mail” met Tom Hanks. Sindsdien zijn de mailvolumes alleen nog maar extreem toegenomen. Dit fenomeen ondervindt je zelf het duidelijkst als je terugkomt van vakantie en voor het eerste je e-mailbox opent. “Pffff: ik heb eerst de helft weggegooid.” Niet alleen een volle inbox, maar een groot deel is on-interessant genoeg om direct te verwijderen.
Gebruik van gebruikersgedrag
Vanaf 2008 zagen we discussie over het gebruik van klik- en opengedrag door spamfilters. In maart van dit jaar schreef ik een stukje over het nemen van verantwoordelijkheid voor de aflevering (deliverability) van de mail door de marketeer ipv de techniek. De marketeer moet het namelijk interessant maken (interestability). Dit is nu nog evidenter geworden.
In september 2008 werd er al een soortgelijke dienst gelanceert: the other inbox, die naast een sorteringssyteem ook nog wat andere leuke features heeft om (onder andere) je gmail inbox te ontwarren. Maar de duidelijkste indicator was nog wel dat Hotmail met een nieuwe “Sweep” functie hetzelfde probleem van de overvolle inbox probeert op te lossen (mei 2010). Sterker nog, voor degenen die echt opletten, wisten het al sinds mei 2009, toen nog “sort by priority” geheten.
Want wat is eigenlijk het probleem? Google zegt zelf: “Email is great…unless there’s too much of it.We zien hulpmiddelen om de inbox te managen, maar de achterliggende trend is het verhogen van de relevantie van de boodschap.”
Grote en kleine veranderingen
Trends zijn er op verschillende niveaus. Sommige ontwikkelingen gelden voor iedereen, andere alleen voor een specifieke (doel)groep of bedrijfstak. Ook zijn er grote en kleine ontwikkelingen.Niet alles heeft dezelfde impact en het gros van de veranderingen gebeuren niet overnacht. Trap dus niet in de val om een verandering als de GPI te hoog in te schatten, de soep wordt vaak niet zo heet gegeten als opgedient. Op het moment dat je de veranderingen in gedrag, behoefte of techniek zichtbaar maakt, kun je er mee aan de slag.
Het voorspellen van nu
De natuurlijke reactie is om weg te kijken bij veranderingen. En er met zijn allen bovenop te springen als er iets nieuws wordt geïntroduceerd. Gek genoeg weten namelijk maar weinig marketeers wat de opbrengsten zijn uit hun e-mailcampagnes. Ook de wensen van de ontvangers worden niet getoetst. Slechts de helft van de marketeers optimaliseert hun e-mailcampagnes. En als je dan vraagt hoevaak hun e-mail op hun mobiel wordt gelezen? Wat de concurrentie doet? Wat de doelgroep nog meer leest / doet en voelt op dit moment?
Klaar voor de toekomst
Trendwatching is geen hard-core futurisme. Voorspellen wat er over 10 of 15 jaar gebeurt kunnen we maar beter overlaten aan orakels en scenarioschrijvers. Maar ontwikkelingen herkennen en zichtbaar maken is zeer waardevol. Kijk wat er nu gebeurt, probeer dat te begrijpen en ga er actief mee om. Tegen de tijd dat het noodzaak wordt, ben je er klaar voor. Het is trends voorspellen voor beginners.
Goeie, Jordie! We hadden het er al over op Twitter he, de actuele innovaties doen er niet toe maar de trend is zeer duidelijk. Email wordt social he 😉
Helemaal met je eens Jordie. Heb de discussie over Priority Inbox tussen verschillende e-mailmarketeers op twitter gevolgd. Wat een angst sprak daar uit! Die gasten zien allemaal hun business weglopen. Maar GPI en soortgelijke initiatieven zijn een antwoord op een behoefte die leeft. Zowel privé als zakelijk. Nothing wrong with that.
Hoewel ik verwacht dat het gebruik van GPI voorlopig nog wel wat zal meevallen, zie ik deze trend met name als een extra stimulans voor iedereen die zich bezig houdt met e-mail en andere vormen van online communicatie. Een extra wegwijsbordt: wees persoonlijk en relevant!
@Hans Ja, ik heb het ook gevolgd. Die angst spreekt bij velen en vertaalt zich ook in triomfkreten omdat Priority Inbox niet echt aanslaat zullen we maar zeggen. De angst is jammer omdat goede email marketeers zoals onze vriend Jordie weten dat de ‘ultra managed inbox’ een feit wordt maar dat dit helemaal geen issue is als je focust op relevantie en een meer persoonlijke interactie met je abonnees. De bange e-mail marketeers zijn vaak diegenen die nog steeds niet doorhebben dat er mensen achter e-mail adressen zitten en dat e-mail verandert. Anderzijds snap ik die angst. De dood van e-mail marketing wordt voortdurend aangekondigd he 🙂 Hoeveel tijd en energie ik al gestopt heb in het overtuigen van mensen dat social en e-mail fantastisch samengaan… Gelukkig hebben de grote spelers het door, net als de analisten, nu de rest nog. Ach, het is altijd wel de dood van iets. Kijk maar hoe er nu wordt geblogd over de dood van SEO sinds Google Instant er is. Het doet me altijd smakelijk lachen. Maar ja, de media moeten over iets schrijven he 😉 In Vlaanderen zeggen we: “en de boer ploegde ondertussen verder door” 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!