#Picnic10: Elke verandering begint met angst

#Picnic10: Elke verandering begint met angst

Vandaag is het driedaagse innovatie festival PicNic van start gegaan in Amsterdam. Vanuit Marketingfacts proberen we zoveel mogelijk on-the-spot te bloggen over de interessante zaken die we de komende dagen leren en ervaren. De eerste spreker vandaag is Steve Hayden, Vice Chairman & Chief Creative Office van Ogilvy & Mather Worldwide. Hij behandelt zijn inmiddels legendarische Hayden’s Mandala, oftewel een wheel of change.



De kernboodschap van Hayden is dat elke verandering een aantal fasen doorloopt en begint met angst en eindigt met lafheid. Elke verandering die een organisatie of persoon doormaakt, doorstaat de volgende fasen:

1.Fear and Arousal
2.Intelligence
3.Intelligent Fear
4.Arrogance
5.Intelligent Arrogance
6.Stupidity
7.Arrogant Stupidity
8.Cowardice



Een paar belangrijke lessen die Hayden in zijn korte spreektijd op ons afvuurde

“If you’re at the top, you have to stay paranoid.”

“Whatever you do, stay to the left.”

Daarmee bedoelt hij aan de linkerkant van het wiel. Oftewel zorg dat je arrogant blijft op de top van je succes, maar wel op een intelligente manier. En Steve kan het weten. In zijn carrière werkte hij o.a. voor Motorola (hij was zelf de stem van Hello Moto) en Apple waar hij mede-bedenker van deze legendarische Apple commercial was:



Helaas heeft hij maar een kwartier de tijd gehad om zijn theorie aan te kondigen. Maar voor mij reden genoeg om er dieper in te duiken en in een latere blogpost op terug te komen. To be continued…


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.