#Picnic10: Headsup! 2011 An International Design Competition

22 september 2010, 12:12

Wat is het eerste beeld waar mensen aan denken wanneer ze het woord klimaatsverandering horen? Precies, smeltende ijskappen en ijsberen. En dit is juist het beeld wat deze competitie probeert aan te snijden/te veranderen. Klimaatsverandering, wat is dat? Een vraag die eigenlijk niet heel vreemd is en zeker op het moment een zeer trending topic. Voor veel mensen is klimaatsverandering en alle bijbehorende feitjes en cijfertjes nog een onbekende wereld. Hoe informeer je deze groep mensen over wat er aan de hand is met de wereld. Deze vraag dient als basis voor de HeadsUp! 2011 Global Design Challenge.

Een groep adviseurs in design, communicatie en data-visualisatie hebben deze competitie uitgeschreven om bewustzijn bij de bevolking te creeëren over de gevolgen en de voortgang van de klimaatsverandering. Het “dichterbij de mensen brengen” van het onderwerp en mensen bewustmaken dat ook zij hun bijdrage kunnen leveren staat centraal in deze competitie. HeadsUp! nodigt mensen uit de ontwerpbranch op om concepten te bedenken voor een HeadsUp Display voor en van iedereen. Het beste idee zal een plek krijgen op Times Square in New York City.

Datavisualisatie door de jaren heen

Het visueel presenteren van cijfers is zeker niet nieuw en heeft bewezen effectief te zijn in de bewustwording van een onderwerp. Er zijn veel voorbeelden te vinden van datavisualisatie over een tal van onderwerpen. Zelfs in de 20e eeuw was er al sprake van (digitale) datavisualisatie. Zo had Douglas Lee in 1941 al het idee om het Empire State Building van kleur te laten veranderen afhankelijk van de weersverwachting, hebben we diverse voorbeelden gezien om het gevaar van roken onder de aandacht te brengen en werd de atoomcrisis tijdens de Koude Oorlog duidelijk in beeld gebracht met de Doomsday Clock. Nu is het tijd om de klimaatsverandering duidelijk en vooral eenduidig onder de aandacht te brengen. Gelukkig heeft de technologie niet stilgestaan en is het nu nog beter mogelijk om op een innovative, creatieve en vooral interactive manier een doelgroep bewust te maken.

Fysieke plek, lokale bewustwording

Het onderwerp klimaatsverandering staat bij veel mensen nog erg ver van hun bed. Het is niet voor niets dat mensen direct denken aan ijsberen en ijskappen. Het is belangrijk dat de gevolgen van klimaatsverandering ook direct in verband worden gebracht met lokale gevolgen, dan wel niet initiatieven. Een fysieke plek waarop mensen er direct aan herinnerd worden kan hier aan bij dragen. De winnaar van de competitie krijgt dan ook de kans om meteen op “the mother of all places” zijn of haar creatie te tonen, Times Square in New York. Een voorbeeld wat hier allemaal wel niet mogelijk is, headsup in de 21e eeuw:

Bron: http://www.rga.com/work/verizon-wireless-droid

Leuk feitje: Het scherm genaamd Times Square2 heeft een oppervlakte van ongeveer 1.783 vierkante meter en is 21 verdiepingen hoog.

Competitie

Iedereen mag en kan meedoen met de competitie. Na de lancering, vandaag op Picnic, zal deze competitie meer en meer onder de aandacht worden gebracht bij ontwerpbureaus en individuen over de hele wereld. Vanaf januari is het mogelijk om je eigen concept of uitwerking in te sturen. De finalisten worden in mei bekend gemaakt en het winnende ontwerp zal in juni te zien zijn op Times Square.

Onno Groen
Multimedia designer bij ONNO VISUAL&INTERACTION;

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!