WUA! Top 100 websites van 2010: Booking.com de grote winnaar

WUA! Top 100 websites van 2010: Booking.com de grote winnaar

Booking.com mag zich wat onderzoeksbureau WUA! (mijn bedrijf) betreft de beste website van 2010 noemen. De website staat bovenaan de ranglijst van de eerste uitgave van de jaarlijkse WUA! Top 100. Deze lijst is in samenwerking met vakblad Management Team samengesteld. Bol.com en Agisweb.nl staan op de respectievelijk tweede en derde plaats in het klassement. De top 100 is gebaseerd op de gecombineerde resultaten van 85 onafhankelijke onderzoeken naar het online oriëntatieproces van consumenten naar producten en diensten. Tijdens deze onderzoeken gaven 3.380 respondenten in totaal 19.617 individuele beoordelingen over 2808 verschillende websites.

WUA! Top 100 websites van 2010

WUA! voert al jaren onafhankelijk onderzoek uit naar het online oriëntatieproces van consumenten. Dit gebeurt door respondenten in een gecontroleerde onderzoeksruimte een casus te geven. Aan de hand daarvan gaan zij zich online oriënteren naar een product of dienst. Gevonden websites worden beoordeeld op een groot aantal bepalende deelaspecten: Eerste Indruk, Web Imago, Kwaliteit, Vertrouwen, Gebruiksvriendelijkheid, Informatiewaarde en Vormgeving. Naast de scores op deze elementen wordt verder gekeken naar hoeveel bezoekers op een website doorklikken (Doorgaan) en er een product of dienst willen afnemen (Voorkeur), om vervolgens de uiteindelijke web performance score te berekenen. De onderzoeken worden iedere zes maanden herhaald om ontwikkelingen binnen verschillende branches gedetailleerd in kaart te kunnen brengen. WUA! analyseerde alle scores van 2808 verschillende websites in de periode april 2009 tot en met juli 2010, en stelde op basis daarvan de WUA! Top 100 websites van 2010 samen.


Respondenten oriënteren zich online in de geavanceerde onderzoeksruimte van WUA!

De top 3

1. Booking.com
De twee onderzoeken die WUA! heeft uitgevoerd naar aanbieders van hotelovernachtingen, werden beide met overtuigende scores gewonnen door Booking.com. De website blijkt goed vindbaar en is in veel gevallen ook de eerste website die respondenten bezoeken. Dit is een belangrijk gegeven, zo bleek uit een eerdere benchmark van WUA!. Booking.com wordt geroemd om het grote aanbod, de gastenbeoordelingen en de inhoudelijke informatie. Gemiddeld werd de website door 22,5% van de respondenten aangewezen als favoriete aanbieder. Op het thema Voorkeur, dat door meer factoren wordt bepaald dan eerdergenoemd percentage alleen, scoort Booking.com het hoogst van de gehele top 100.

2. Bol.com
Bol.com kwam in zeven verschillende onderzoeken naar voren, en eindigde maar liefst drie keer op de eerste plaats. Tijdens het onderzoek naar online boekverkoop werd de website door een verbluffende 97,5% van de respondenten gevonden, en vervolgens door 50% als favoriet aangewezen. Ook beide onderzoeken naar digitale camera’s werden gewonnen. Voor laptops en televisies blijkt Bol.com nog niet de meest logische partij, wat de website de nummer 1 positie in deze lijst kost. Wel scoort de website het hoogst op de thema’s Kwaliteit en Web Imago van de gehele top 100.

3. Agisweb.nl
De website van zorgverzekeraar Agis eindigde bovenaan in drie van de zes onderzoeken waarin ze werd gevonden. Alle metingen van het onderzoek naar zorgverzekeringen werden zeer overtuigend gewonnen, door gemiddeld 22,5% van de respondenten te overtuigen. Tijdens oriëntaties naar uitvaartverzekeringen wordt de website nog niet vaak genoeg gevonden. Agisweb.nl scoort vooral hoog op de thema’s Informatiewaarde en Gebruiksvriendelijkheid.

Verschillen in scores per thema

De onderlinge verschillen in scores per thema zijn behoorlijk. Websites uit de top 10 scoren per thema gemiddeld 0,8 punt hoger dan het algehele gemiddelde. Het vertrouwen in een aanbieder lijkt op basis van deze scores de grootste invloed te hebben op de beslissing om door te gaan op een website. De voorsprong van de top 10 op de rest van het veld is op dit deelaspect het grootst, waarna significant meer respondenten op de websites doorgaan en er uiteindelijk zouden willen afnemen.

Beste websites per element

WUA! maakte het volgende overzicht van de beste websites per onderzocht thema. Zoals in de tabel te zien is, scoren de websites van HEMA Verzekeringen en Bol.com op twee verschillende thema’s het hoogst van de top 100.

Onderzoeksopzet

In de periode waarover de berekeningen zijn uitgevoerd, deed WUA! onderzoek in 59 verschillende branches. Omdat de meeste onderzoeken elke zes maanden worden herhaald om ontwikkelingen gedetailleerd in kaart te kunnen brengen, kwam het totaal aantal onderzoeken uit op 85. Tijdens die onderzoeken beoordeelden de respondenten 2808 verschillende websites, waarbij per website tussen de 69 en 107 vragen werden beantwoord over de eerdergenoemde thema’s. Om een significante score te kunnen berekenen voor dit klassement, stelde WUA! een minimum aantal websitebeoordelingen van 30 vast. Van de websites die aan deze eis voldeden zijn vervolgens de scores op alle door WUA! onderzochte thema’s vergeleken, om zo tot de WUA! Top 100 websites van 2010 te komen.

Onderzoeksgegevens

Aantal verschillende onderzoeken: 59
Aantal metingen: 85
Periode: april 2009 – juli 2010
Aantal respondenten: 3380
Aantal beoordelingen:19.617
Aantal verschillende websites: 2808
Plaats: Amsterdam
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Nu ook een interview met Arthur Kosten, CMO van Booking.com op onze website.

    geplaatst op
  • Mooi onderzoek! Toch een kritisvhe noot:

    Hoe kan het dat je bij deze top 100 die gebaseerd is op de gecombineerde resultaten van 85 onafhankelijke onderzoeken naar het onine oriëntatieproces van consumenten naar producten en diensten toch grote sites uit de STIR en ComScore bereikslijsten mist? Denk aan DTG/Gouden Gids, 9292ov, NS, Rabobank, Funda

    Vind je rating top, maar hoe selecteer je die 100 sites?

    geplaatst op
  • @ Mark de Bruin: Er kunnen hiervoor twee redenen zijn. De eerste is dat een website simpelweg niet is voorgekomen in een van de onderzoeken, wat bijvoorbeeld geldt voor de openbaar vervoer websites uit je voorbeeld. Aangezien er geen onderzoek is geweest naar het oriëntatieproces naar informatie over openbaar vervoer, is het logisch dat 9292OV en de NS niet voorkomen in de resultaten en daarmee de top 100. De andere oorzaak voor het ontbreken van een website in de top 100, is dat deze wel in de onderzoeken is voorgekomen, maar niet hoog genoeg heeft gescoord. Ook kan het zo zijn dat een website niet vaak genoeg is beoordeeld, want we hebben een minimum aantal van 30 beoordelingen vastgesteld voor het berekenen van een betrouwbare score voor deze ranglijst. Overigens heb je in het geval van de Rabobank over een deel van de lijst gekeken: deze website staat op een keurige 18e plaats.

    geplaatst op
  • @ Henk: OK. Ga je de volgende keer OV-sites en huizen-sites wel meenemen in je onderzoek?

    geplaatst op
  • @ Mark:

    geplaatst op
  • @ Mark: Deze specifieke branches lene

    geplaatst op
  • @ Mark: Deze specifieke branches lenen zich wat mij betreft niet goed voor het soort onderzoek dat wij uitvoeren. Wij voeren uitputtende concurrentieanalyses uit in concurrerende branches, maar in de branches die jij noemt bestaan - voor zover ik kan inschatten - te weinig spelers van betekenis om een onderzoek te rechtvaardigen.

    Of zie ik het verkeerd? Met welke opdracht zou jij respondenten aan een onderzoek in een van deze branches laten beginnen, om uiteindelijk tot een volledige ranglijst met concurrerende aanbieders te komen?

    Excuses voor de twee afgebroken reacties hierboven. Na twee pogingen met Internet Explorer is het met Firefox gelukt. Misschien kunnen de goede heren van Marketingfacts de mislukte reacties verwijderen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.