ReclameReview: Alzheimer Nederland

29 september 2010, 09:08

Door mensen op relevante plekken in het dagelijkse leven met een dergelijke boodschap over Alzheimer te confronteren wil TBWANEBOKO hen aan het denken zetten. Met als doel dat er meer informatie over de ziekte Alzheimer bekend wordt, dat men meer begrip krijgt voor patiënten met Alzheimer en dat men uiteindelijk ook geld gaat doneren voor onderzoek naar deze verschrikkelijke ziekte. Wetenschappelijk onderzoek is namelijk het enige middel waarmee we Alzheimer kunnen bestrijden. Dit vind ik nou een geslaagde campagne voor een goed doel. Mensen worden dankzij deze campagne subtiel geconfronteerd met Alzheimer, een ziekte waar ze waarschijnlijk niet veel over nadenken in hun dagelijks leven. Het is geen kant-en-klare bedelcampagne van het type ‘geef ons alstublieft geld’. Het gaat een niveau dieper.

Credits:

Bureau: TBWANEBOKO

Creatie: Matthijs van Wensveen, Edwin Tromp, Massimo Meijer, Corine Niezing, Wietse Rekers, Rienk de Vries, Niels Bredemeijer, Stephan Gonnissen, Bas Engels

Klant: Dinant Bekkenkamp, Myrna van Dongen, Karin Huntjens

Strategie: Wim Jan Zijlstra

Productie: TBWABusted

Online: NEBOKO Flow

De doelstelling:

Awareness en fondsenwerving

De uitwerking:

Door mensen op relevante plekken in het dagelijkse leven met een dergelijke boodschap te confronteren wil TBWANEBOKO hen aan het denken zetten. Met als doel dat er meer informatie over de ziekte Alzheimer bekend wordt, dat men meer begrip krijgt voor patiënten met Alzheimer en dat men uiteindelijk ook geld gaat doneren voor onderzoek naar deze verschrikkelijke ziekte. Wetenschappelijk onderzoek is namelijk het enige middel waarmee we Alzheimer kunnen bestrijden.

Het oordeel:

Dit vind ik nou een geslaagde campagne voor een goed doel. Mensen worden dankzij deze campagne subtiel geconfronteerd met Alzheimer, een ziekte waar ze waarschijnlijk niet veel over nadenken in hun dagelijks leven. Het is geen kant-en-klare bedelcampagne van het type ‘geef ons alstublieft geld’. Het gaat een niveau dieper. Eerst moet je zelf nadenken over de boodschap die je leest. Je beseft dat de tekst, die je zelf nogal overbodig vindt, voor patiënten met Alzheimer van groot belang is. Vervolgens stel je jezelf voor hoe het voor hen moet zijn om te leven met Alzheimer. En dat is nu net de awareness die nodig is voor fondsenwerving. Op de site wordt goed onderbouwd waarom er hard geld nodig is voor onderzoek naar Alzheimer: het aantal patiënten verdubbelt voor 2050 en het aantal mantelzorgers dat voor hen zorgt halveert. Duidelijke cijfers.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!