ReclameReview: Alzheimer Nederland

ReclameReview: Alzheimer Nederland
, Hardcopy
@davidbrinks

Door mensen op relevante plekken in het dagelijkse leven met een dergelijke boodschap over Alzheimer te confronteren wil TBWA\NEBOKO hen aan het denken zetten. Met als doel dat er meer informatie over de ziekte Alzheimer bekend wordt, dat men meer begrip krijgt voor patiënten met Alzheimer en dat men uiteindelijk ook geld gaat doneren voor onderzoek naar deze verschrikkelijke ziekte. Wetenschappelijk onderzoek is namelijk het enige middel waarmee we Alzheimer kunnen bestrijden. Dit vind ik nou een geslaagde campagne voor een goed doel. Mensen worden dankzij deze campagne subtiel geconfronteerd met Alzheimer, een ziekte waar ze waarschijnlijk niet veel over nadenken in hun dagelijks leven. Het is geen kant-en-klare bedelcampagne van het type ‘geef ons alstublieft geld’. Het gaat een niveau dieper.

Credits:
Bureau: TBWA\NEBOKO
Creatie: Matthijs van Wensveen, Edwin Tromp, Massimo Meijer, Corine Niezing, Wietse Rekers, Rienk de Vries, Niels Bredemeijer, Stephan Gonnissen, Bas Engels
Klant: Dinant Bekkenkamp, Myrna van Dongen, Karin Huntjens
Strategie: Wim Jan Zijlstra
Productie: TBWA\Busted
Online: \NEBOKO Flow

De doelstelling:
Awareness en fondsenwerving

De uitwerking:
Door mensen op relevante plekken in het dagelijkse leven met een dergelijke boodschap te confronteren wil TBWA\NEBOKO hen aan het denken zetten. Met als doel dat er meer informatie over de ziekte Alzheimer bekend wordt, dat men meer begrip krijgt voor patiënten met Alzheimer en dat men uiteindelijk ook geld gaat doneren voor onderzoek naar deze verschrikkelijke ziekte. Wetenschappelijk onderzoek is namelijk het enige middel waarmee we Alzheimer kunnen bestrijden.

Het oordeel:
Dit vind ik nou een geslaagde campagne voor een goed doel. Mensen worden dankzij deze campagne subtiel geconfronteerd met Alzheimer, een ziekte waar ze waarschijnlijk niet veel over nadenken in hun dagelijks leven. Het is geen kant-en-klare bedelcampagne van het type ‘geef ons alstublieft geld’. Het gaat een niveau dieper. Eerst moet je zelf nadenken over de boodschap die je leest. Je beseft dat de tekst, die je zelf nogal overbodig vindt, voor patiënten met Alzheimer van groot belang is. Vervolgens stel je jezelf voor hoe het voor hen moet zijn om te leven met Alzheimer. En dat is nu net de awareness die nodig is voor fondsenwerving. Op de site wordt goed onderbouwd waarom er hard geld nodig is voor onderzoek naar Alzheimer: het aantal patiënten verdubbelt voor 2050 en het aantal mantelzorgers dat voor hen zorgt halveert. Duidelijke cijfers.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.