NPO en RTL meten gezamenlijk impact social media

30 september 2010, 07:41

Persbericht van NPO: de Publieke Omroep en RTL gaan gezamenlijk meten wat de impact van hun programma’s is op social media als Twitter, Facebook en Hyves. DAt maakte Roek Lips, netmanager van Nederland 3 vandaag bekend op het Nationaal Omroep Congres. Een speciale ‘mash-up tool’ laat zien wat er over programma’s gezegd wordt en meet exact hoeveel verkeer een item of programma op social media genereert. De Talpa-productie ‘The voice of Holland’ geldt als proefproject. De Publieke Omroep heeft de tool laten ontwikkelen voor TV Lab en stelt de software nu beschikbaar aan RTL.

Deze zal de tool met producent Talpa verder ontwikkelen. Het doel is dat – naast het aantal reacties – uiteindelijk ook gemeten en automatisch geanalyseerd wordt wat de waardering van het publiek is. Zowel de tool als de vergaarde kennis worden vervolgens tussen RTL en de Publieke Omroep gedeeld. Andere omroeporganisaties kunnen hierbij betrokken worden.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    wimwoning

    Uiteindelijk moet ook de waardering van het publiek geanalyseerd worden. Dat zou moeten gebeuren aan de hand van de toon in reacties. Hoe de toon van reacties automatisch geanalyseerd gaat worden kon Lips nog niet zeggen. “Ik ben geen techneut, maar ik weet dat het mogelijk is”

    Lol.


    30 september 2010 om 09:13
    ronaldtervoert

    Andere tv-formats dan The Voice waarbij social media een essentieel onderdeel vormen zijn tevens in aantocht, dus een dergelijke tool is zeker een must, ook voor de makers.


    30 september 2010 om 09:44
    Oli4b

    Die tool had natuurlijk helemaal niet zelf gebouwd hoeven worden, zijn voldoende mooie tools available, maar leuke insteek voor de programma’s. Apart ook wel want je hoort vaak dat er maar een paar mensen Social aan het doen zijn in NL, blijkbaar toch voldoende N nu.


    30 september 2010 om 12:07
    Ivo

    Kijk, dit vind ik nou een goede toepassing. De social media zijn niet meer weg te denken. Ik denk dat het een hele mooie manier is om de impact van een programma te meten. Je kunt heel goed zien wat er leeft onder de mensen.

    En het is veel subjectiever omdat mensen uit zichzelf iets schrijven op ipv dat er bij hun naar gevraagd wordt in een enquette oid.


    1 oktober 2010 om 16:02
    ivobakker

    Ik hoorde dat er ook al een soort Big Brother gaat komen waar ze iets dergelijks ook gaan toepassen. Ik ben erg benieuwd naar de uitkomsten en vooral de waarde ervan.

    Denk dat het een super goede toepassing is van de moderne media.


    1 oktober 2010 om 16:06
    ronaldtervoert

    @ivobakker: dat klopt, het format heet Zoom:

    Also among Endemol’s highlights is Zoom a new format that fuses TV and social media.

    This social experiment sees five contestants followed by cameras 24 hours a day. They stay in their own home and follow their usual routine, making public every moment of their every day life.

    The fate of participants will be determined by a ‘Social Community Index’ which counts their popularity on social media sites like Facebook and Twitter.


    1 oktober 2010 om 16:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!