NPO en RTL meten gezamenlijk impact social media

NPO en RTL meten gezamenlijk impact social media

Persbericht van NPO: de Publieke Omroep en RTL gaan gezamenlijk meten wat de impact van hun programma’s is op social media als Twitter, Facebook en Hyves. DAt maakte Roek Lips, netmanager van Nederland 3 vandaag bekend op het Nationaal Omroep Congres. Een speciale ‘mash-up tool’ laat zien wat er over programma’s gezegd wordt en meet exact hoeveel verkeer een item of programma op social media genereert. De Talpa-productie ‘The voice of Holland’ geldt als proefproject. De Publieke Omroep heeft de tool laten ontwikkelen voor TV Lab en stelt de software nu beschikbaar aan RTL.

Deze zal de tool met producent Talpa verder ontwikkelen. Het doel is dat - naast het aantal reacties – uiteindelijk ook gemeten en automatisch geanalyseerd wordt wat de waardering van het publiek is. Zowel de tool als de vergaarde kennis worden vervolgens tussen RTL en de Publieke Omroep gedeeld. Andere omroeporganisaties kunnen hierbij betrokken worden.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Uiteindelijk moet ook de waardering van het publiek geanalyseerd worden. Dat zou moeten gebeuren aan de hand van de toon in reacties. Hoe de toon van reacties automatisch geanalyseerd gaat worden kon Lips nog niet zeggen. "Ik ben geen techneut, maar ik weet dat het mogelijk is"

    Lol.

    geplaatst op
  • Andere tv-formats dan The Voice waarbij social media een essentieel onderdeel vormen zijn tevens in aantocht, dus een dergelijke tool is zeker een must, ook voor de makers.

    geplaatst op
  • Die tool had natuurlijk helemaal niet zelf gebouwd hoeven worden, zijn voldoende mooie tools available, maar leuke insteek voor de programma's. Apart ook wel want je hoort vaak dat er maar een paar mensen Social aan het doen zijn in NL, blijkbaar toch voldoende N nu.

    geplaatst op
  • Kijk, dit vind ik nou een goede toepassing. De social media zijn niet meer weg te denken. Ik denk dat het een hele mooie manier is om de impact van een programma te meten. Je kunt heel goed zien wat er leeft onder de mensen.
    En het is veel subjectiever omdat mensen uit zichzelf iets schrijven op ipv dat er bij hun naar gevraagd wordt in een enquette oid.

    geplaatst op
  • Ik hoorde dat er ook al een soort Big Brother gaat komen waar ze iets dergelijks ook gaan toepassen. Ik ben erg benieuwd naar de uitkomsten en vooral de waarde ervan.
    Denk dat het een super goede toepassing is van de moderne media.

    geplaatst op
  • @ivobakker: dat klopt, het format heet Zoom:

    Also among Endemol’s highlights is Zoom a new format that fuses TV and social media.
    This social experiment sees five contestants followed by cameras 24 hours a day. They stay in their own home and follow their usual routine, making public every moment of their every day life.
    The fate of participants will be determined by a ‘Social Community Index’ which counts their popularity on social media sites like Facebook and Twitter.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.