5 effectieve manieren om meer Facebook fans te krijgen

6 oktober 2010, 03:24

Een paar weken geleden maakte Carlos Puyol bekend dat hij een eventueel vervolg van zijn carrière zal laten afhangen van het aantal fans dat hij verzameld op Facebook. Een nogal drastische, maar effectieve manier om meer fans te krijgen. Wees niet getreurd, ook voor degenen die niet beschikken over een imposante voetbalcarrière en dito haardos zijn er meerdere manieren om je fanbase op Facebook te vergroten.

Waarom meer Facebook fans?

Waarom zou je je als merk überhaupt druk maken om het aantal fans dat je hebt op Facebook? Daar zijn meerdere redenen voor: Met 2,8 miljoen Nederlandse leden (en dit aantal groeit snel) ben je dáár aanwezig waar een deel van jouw klanten (en hun vrienden) online veel tijd doorbrengen. Dit gecombineerd met de uitgebreide interactiemogelijkheden is het een uitstekende manier om de beleving rondom jouw merk te vergroten. Een Facebook pagina is een goede en eenvoudige manier om te achterhalen wat jouw fans bezig houdt en wat ze belangrijk en leuk vinden aan jouw merk. En doordat de updates van pages automatisch verschijnen in de nieuwsfeed van fans is het een bijzonder goede manier om jouw nieuws onder de aandacht te brengen en te houden. Kortom, Facebook kan je naamsbekendheid, loyaliteit en de band met je fans vergroten. Genoeg redenen om er actief mee aan de slag te gaan.

Fanpage vs. Communitypage

Een eerste vereiste voor het genereren van fans is het aanmaken van een fanpagina. Ga als merk altijd voor het aanmaken van een fanpagina i.p.v. een communitypagina. Een fanpagina heeft meerdere voordelen, maar het belangrijkste verschil is dat de updates van communitiypagina’s niet automatisch verschijnen in de nieuwsfeed van Facebook fans. Tevens worden communitypagina’s niet geïndexeerd door Google terwijl fanpages daar geen last van hebben. Het enige dat Facebook leden moeten doen om fan te worden van jouw page is een simpele klik op de Like button (vind ik leuk).

Tip 1: Creëer fan-only content

Het eerste dat je moet doen is het ontwikkelen van fan-only content op je Facebook pagina. Facebook biedt de mogelijkheid om fans ander content te showen dan niet-fans. Hoe je dit doet staat hier duidelijk uitgelegd. De enige manier voor een niet-fan om alle inhoud van de pagina te kunnen zien is het klikken op de Like button. Dit motiveert geïnteresseerden sterk om deze actie te ondernemen. Om dit nog verder te bevorderen helpt het om de bezoeker korting, een prijs of unieke content te beloven indien ze fan worden. Zeg nou zelf: wie kan dit aanbod van Hugh Hefner himself nou weigeren?

Tip 2: Maak van je klanten fans

Veel bedrijven vergeten gebruik te maken van de kracht van een bedankpagina. Nadat klanten iets besteld hebben kan er vaak nog net een karige ‘bedankt voor uw bestelling’ mededeling af op een verder lege pagina. Als klanten de moeite hebben genomen om op jouw site het gehele bestelproces te doorlopen is de kans groot dat ze jouw bedrijf leuk vinden. Zeker in combinatie met een trigger in de vorm van unieke content werkt deze manier goed. Attendeer je klanten bijvoorbeeld op de vele handige tips over het product dat ze zojuist hebben aangeschaft die ze kunnen vinden op jouw Facebook pagina. Voeg de Facebook Like box prominent toe aan je bedankpagina en ze kunnen er niet omheen.

Tip 3: Organiseer een wedstrijd

Een uitstekende manier om meer bekendheid en fans te verwerven is het organiseren van een wedstrijd, waarbij fans kans maken op mooie prijzen. Het enige dat Facebook leden hoeven te doen om mee te doen is het liken van jouw pagina. Wedstrijden zijn uitstekend voor het genereren van een buzz en door de viraliteit kan de actie zich ver uitbreiden. Jouw vrienden zien namelijk meteen dat jij meedoet. In de Verenigde Staten zijn er bedrijven enkel en alleen gespecialiseerd in het creëren van zogenaamde Facebook sweepstakes. Maar ook dichter bij huis weten ze een originele Facebook actie te ontwikkelen.

Tip 4: Gebruik je e-mailbestand en je website

Veel bedrijven zenden maandelijks al een nieuwsbrief de deur uit. Gebruik deze uiting om je klanten te attenderen op jouw Facebook pagina met de aankondiging van de wedstrijd die je organiseert (tip 3) of de unieke content die je aanbiedt als ze jouw pagina leuk vinden (tip 1). Plaats uiteraard ook een nieuwsitem op je website waarin je de Facebook pagina promoot. Een kek buttontje mag natuurlijk ook niet ontbreken op je homepage. Mocht je een corporate blog hebben (mijn complimenten); met een applicatie zoals Social RSS koppel je jouw blog meteen aan je Facebook pagina.

Tip 5: Facebook advertising

Ik heb er al eerder over geschreven, maar als je het juist inzet is adverteren op Facebook een ontzettend effectieve manier om nieuwe fans te vergaren. Door de ongekende targetingopties ben je in staat om heel gericht en goedkoop fans te werven in je doelgroep. Deze tip is vooral handig om in het begin snel te groeien waarna het virale effect de groei kan overnemen. Mocht je gaan adverteren, laat de potentiële fans dan wel landen op een geoptimaliseerde landingspagina (zie tip 1). Fan only content gecombineerd met een goed opgezette advertentiecampagne zal resulteren in een conversiepercentage waar je in andere kanalen alleen maar van kan dromen.

Wat ga je met de fans doen?

Bovenstaande methoden zijn zeker niet de enige, maar wel bewezen effectief. Een grote fanbase is alleen wat waard als je er ook iets mee doet. Probeer jij als merk de dialoog aan te gaan met je fans en ben je bereid daar tijd en energie in te steken om zo uiteindelijk de band met jouw klanten te versterken? Is het antwoord ja, gebruik dan vooral bovenstaande tips. Is het antwoord negatief maar wil je gewoon veel Facebook fans; je kunt ook gewoon Facebook fans kopen. Het Nederlandse bedrijf met de meeste Facebook fans is trouwens op dit moment KLM met een ‘schamele’ 70.000. Ik ben benieuwd welk merk dat aan het einde van dit jaar is.

Dit artikel is onderdeel van een serie artikelen over Facebook Marketing. Aan het einde van dit jaar zal dit resulteren in een whitepaper over dit fenomeen die via Marketingfacts zal worden gepubliceerd.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

20 Reacties

    Gitta

    Wel interessant wie de kanshebbers zijn om KLM te verslaan. Misschien een top 10?


    6 oktober 2010 om 08:16
    mgvandenbroek

    Mooi verhaal, Peter. Denk dat veel mensen op deze informatie zitten te wachten. Gaan mooie stappen maken met het whitepaper, dat voel ik! 😉


    6 oktober 2010 om 10:36
    ehannink

    De tip die hier mist is nieuwe bezoekers laten landen op een welkom tab. Een welkom tab waar je nieuwe bezoekers uitnodigt om op de ‘Vind ik leuk’ knop te klikken. Dan moet je er ook voor zorgen dat nieuwe bezoekers op deze tab landen. Als bezoekers landen op je op prikbord klikt 23% op de ‘Vind ik leuk’ knop, landen bezoekers op een welkom tab klikt 47% op de ‘Vind ik leuk’ knop.


    11 oktober 2010 om 03:16
    Thijs

    Hallo Peter.

    Interessant artikel! Voor mij in ieder geval voldoende reden om een Facebook-account aan te maken.


    20 oktober 2010 om 07:51
    Peter Minkjan

    Een beetje verlate reactie van mijn kant maar ben na het verschijnen van dit artikel twee weken op vakantie geweest.

    @Gita: Wellicht de top 10 van de bedrijven van de social media monitor? Maar als een club zoals Ajax, Feyenoord of PSV besluit Facebook bovenstaande tips toepast lukt het ze waarschijnlijk in enkele dagen om KLM te ‘verslaan’.

    @Ooyen: Heb je al jullie Facebook vanity URL vastgelegd (Facebook.com/Online-Football-Manager)? Als je beheerder ingelogd bent naar Facebook.com/username gaan en binnen een minuut is het gedaan.

    @Erno Hannink: Bedankt voor de tip. Een wekom tab is inderdaad een effectieve manier om van je bezoekers fans te maken. Met een applicatie zoals Page Lever is het heel simpel aangemaakt: Facebook.com/pagelever Ook voor allebedrijvenin een goede tip die je meteen kan toepassen.

    @Mgvandenbroek: ben het helemaal mee eens!

    @Thijs: veel plezier op Facebook.


    22 oktober 2010 om 08:12
    Mark

    Er zijn snellere manieren om likes te verkrijgen. Ik gebruik vaak http://www.getlikes.nl als ik een nieuwe fanpage op Facebook aanmaak. Erg effectief en snel.


    30 augustus 2011 om 13:12
    Peter Minkjan

    @ Mark: Sorry, maar ik raad iedereen sterk af om gebruik te maken van zulke services zoals getlikes.nl of anderen die Facebook fans verkopen. Het is helemaal niet mogelijk om grote advertentieruimte in te kopen bij Facebook dus waar die Facebook fans vandaan komen is vrij duister. Veel van zulke services maakten in het verleden gebruik van een bug in het javascript waardoor gebruikers zonder dat ze het wisten pagina’s liken. Dat is nu niet meer mogelijk maar er zijn genoeg andere schimmige methodes. Het gaat ook helemaal niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit van je fanbase. En die zal vrij laag zijn als het je alleen maar om het aantal fans te doen is. Kortom, alleen domme marketeers maken gebruik van zulke services.


    30 augustus 2011 om 13:24
    M-Fab!

    Trendy betaalbareurkje en Damesschoenen Verkrijgbaar bij M-Fab!.

    Like us on Facebook: http://www.facebook.com/MFabShoesClothing


    6 augustus 2012 om 18:05
    Airbrush-Jeffrey

    Kom ook een kijken op onze site alweer bijna 650 FANS

    Mooi,Uniek,Betaalbaar airbrushwerk

    En voeg je gezellig toe als vriend 🙂


    14 december 2012 om 19:40
    EKS Brand

    Geweldig artikel. Zal deze tips zeker gaan gebruiken.


    21 januari 2013 om 21:59
    Buy Youtube Comments

    Very good article. I certainly love this site.


    17 juli 2013 om 07:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!