Ziggo wil eigen Spotify
Internetprovider Ziggo werkt aan een eigen streaming muziekdienst en voert verkennende gesprekken met leveranciers van content. Het is allemaal in een prille fase, veel definitiefs wordt er tegen TechBusiness (via NU.nl) niet gezegd. Op dit moment hebben meerdere Nederlandse partijen (o.a. Universal en EMI) plannen voor het opzetten van een eigen dienst. Moeten ze wel Spotify gaan inhalen, dat sinds deze zomer in 7 landen waaronder Nederland opereert. Een woordvoerder zegt tegen TechBusiness dat Spotify niet tot de partijen behoort waar die verkennende gesprekken mee gevoerd worden. Je zou je bijna afvragen waarom.
Matthijs Omdat dit soort partijen rechtstreeks met eigenaren van de content praten. De waardeketen wordt steeds korter.
@ Albert Treur: En dat korter worden van die waardeketen, dat is een boeiende ontwikkeling (dat is ook de reden waarom ik dit korte artikel postte, dat komt nog niet helemaal lekker tot zijn recht). Wat je eigenlijk zegt is: je hebt Spotify niet nodig, want dat is just a messenger?
Yep Waarom zou Sony (wereldwijd eigenaar van een derde van alle content muziek, film, tv en games) zaken doen met Spotify als ze rechtstreeks in business kunnen met netwerkeigenaren die ook nog eens een factuurrelatie hebben met de eindgebruiker?
En kan ik die Ziggo muziek dienst dan ook op mijn telefoon gebruiken? Of moet ik dan wachten op een muziekdienst van T-Mobile? En moet ik voor elke dienst extra gaan betalen? Voordeel van Spotify is (voor de consument) dat het dit soort versnippering tegengaat. Het zou voor de consument denk ik een stuk prettiger zijn als Ziggo met Spotify een samenwerking zou aangaan, als ze zo nodig online muziek willen aanbieden. Maar ja, consumenten zijn natuurlijk niet belangrijk, het gaat zoals altijd in de muziek industrie om het zoveel mogelijk uitmelken via een achterhaald IP-systeem. Ik weet in ieder geval dat ik als Ziggo klant niet van deze dienst gebruik ga maken en gewoon bij Spotify blijf.
Ik switch vaker van telco of kabel dan van platform of community. Is voor mij als consument reden te kiezen voor de dienst die het best integreert met mn netwerk. Niet of ik er al een factuurrelatie mee heb.
arno je bent niet representatief… sorry 😉 en bovendien heb ik het over de keuze van de contenteigenaar, niet van de consument.
Ik denk dat je deels gelijk hebt maar het een laat het ander onverlet. Ik zie het als een zorgvuldig afgewogen retailstructuur. De lokale markt is direct toegankelijk via traditionals met bij elkaar 100% bereik terwijl de spotify’s van deze wereld nog landje pik aan het doen zijn met bijvoorbeedl iTunes….
Helemaal eens.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!