Preview: De macht van Google door Peter Olsthoorn

26 oktober 2010, 11:21

‘Met een fenomenale feitenkennis heeft Peter Olsthoorn als eerste internetjournalist de bijna onmogelijke taak volbracht om het Google-imperium in kaart te brengen. Olsthoorn beschrijft de enorm toegenomen macht van Google in Nederland en daarbuiten, toont de excessen van deze monopolist, maar prijst tevens haar innovaties.’

– Geert Lovink, media-theoreticus en internet-criticus, Hogeschool van Amsterdam en Universiteit van Amsterdam

‘Of je het nu met hem eens bent of niet, Peter Olsthoorn weet altijd de

zaken net ietsje scherper neer te zetten en als je denkt dat het logisch in

elkaar steekt, dan brengt hij je weer uit balans. Je moet dit lezen!’

– Ben Verwaayen, bestuursvoorzitter van Alcatel-Lucent

Persbericht

“In De macht van Google analyseert internetjournalist Peter Olsthoorn de toenemende macht van dit bedrijf en de keerzijde van het succes. Hij vraagt zich af wat Google doet met onze data en profielen. In hoeverre zijn we naast gebruiker ook product en producent geworden? Werken wij allemaal voor Google? En welke gevolgen heeft de groeiende macht van Google op cultureel gebied en hoe proberen bedrijven, rechters en politici de macht in te dammen?”

Inhoudsopgave

Inleiding – Prettig zelfbedrog 7

1. De fundamenten van Google 14

2. Naar het grote geld 34

3. Ongeëvenaarde expansie 58

4. Marktstrijd 80

5. Google als God 114

6. Bommen en mijnen 157

7. Google afremmen 181

8. Ondertussen in Nederland 208

9. Slotakkoord 224

Literatuur 238

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!