Lees verder: Links of rechts?
Enige tijd geleden hebben we hier op Marketingfacts een kleine wijziging doorgevoerd in de vormgeving van de header en footer van de artikelen op het weblog. We hebben daarin onder anderen wat mooier ruimte gemaakt voor de ‘Like’ button voor Facebook. Na deze wijziging kwam al snel de vraag naar boven (het leidde tot een mooie maildiscussie) of de “lees verder” link nu links of rechts onder een artikel zou moeten staan. Welke vorm is het meest duidelijk voor de gebruiker en zou het verschil kunnen maken in het aantal doorkliks, wat denk jij?
Waarom zou de “lees meer” links moeten staan? In de Westerse wereld lezen de mensen van links naar rechts en daarom zou het logisch zijn dat de link links word geplaatst. Mensen lezen tot het einde van de paragraaf en willen beginnen aan de volgende paragraaf, maar stuiten daarmee op de lees meer link.
Marketingfacts.nl, de “lees meer” link links, in de footer van het artikel.
Waarom zou de “lees meer” rechts moeten staan? Mensen beginnen met het lezen van een paragraaf aan de linkerkant, maar eindigen aan de rechterkant. Het zou dus ook logisch zijn om de lees meer link rechts te plaatsen zodat mensen deze direct tegen komen wanneer ze het einde van de paragraaf hebben bereikt. Met de positie rechts kan ‘in de tekst’ bedoeld worden, maar ook in een artikel footer.
DutchCowboys.nl, de “lees meer” link rechts, in de tekst.
Op diverse websites hanteren ze geen “lees meer” link, het doorklikken vind plaats door op de titel van het artikel te klikken. Is dit dan de manier?
Mashable.com, geen “lees meer” link
Op het internet is verbazingwekkend weinig te vinden over deze usability kwestie, wat vind jij? Links, rechts of misschien wel beiden.
In ieder geval wel een link, waar? Ik zeg testen. Gewoon A/B testen
@bvdhaterd: Een link, waar? De link zit in de ‘lees verder’ knop. Dat is, trouwens, niet duidelijk in het artikel. Het gaat om een artikel vanaf de home. Een “voor de doorklik” en “na de doorklik” kwestie dus. Het gaat dus om doorklikken op artikelen vanaf Marketingfacts.nl.
Het lijkt mij meer een kwestie van contrast, als je de knop eruit laat knallen dan zal deze meer opvallen.
Toch vraag ik me relevantie van de knop erg af, het lijkt me sterkt dat de ‘lees meer’ knop de incentive is om het artikel te gaan lezen. Deze functie wordt eerder gevuld door een pakkende kop en/of lead, wat mij betreft valt er dus ook iets te zeggen over het weglaten van de ‘lees meer’ link.
A/B testen levert waarschijnlijk ook geen zuivere resultaten, de kop en lead blijven leidend in het wel of niet lezen van een artikel.
Gaat het niet meer om je muispijltje dan om je ogen? Ik mag toch hopen dat er weinig mensen zijn die (net als met een vinger langs de regel op papier) met hun muis regel voor regel van links naar rechts volgen tijdens het lezen…
Mijn standaardpositie van het pijltje is ergens in het midden van de pagina of rechts. Nooit links. Als ik door een artikel scroll dan scroll ik alleen (het woord zegt het al), maar beweegt het pijltje niet van links naar rechts over de pagina. Als ik iets tegen kom om op te klikken zou het fijn zijn wanneer mijn muis daar al in de buurt is (dus rechts of in het midden van de pagina). En als rechtshandige is het sowieso wat irritant om met de muis helemaal naar links te moeten want dan bots ik al snel tegen m’n toetsenbord aan.
Samengevat: puur op basis van muisgedrag ipv ooggedrag definitely rechts of in het midden (voor MF dus rechts onder het artikel, want dat is ongeveer het midden van het scherm).
Ik zou bij de plaatsing voornamelijk kijken naar de ‘hotspots’ on screen. Met eyetracking is bekeken waar mensen het meest gefocust naar kijken op het scherm. Wanneer je de link plaatst naast de hotspot, valt de link het meeste op.
Uiteraard plaats je het artikel IN de hotspot. Het idee van links en rechts is wisselend, bij een Westerse site en met voornamelijk westers publiek ligt de gewoonte inderdaad daar dat men van links naar rechts leest en kijkt.
Dit betekent echter niet dat de link dus links zou moeten komen, kijk vooral behalve naar de hotspots ook naar de gewoonte: waar zijn mensen gewend een link te vinden.
De ‘lees verder’ link zou idealiter achter het laatste woord geplaatst moeten worden. Daar stop je immers met lezen. Is dit technisch niet mogelijk dan zou je voor links kunnen kiezen. Als lezers eenmaal weten dat het links staat, dan hoeven ze daar niet meer bij na te denken. A/B testen levert zoals mhoenderop al zegt geen goede resultaten ivm de kop en leadtekst. We kunnen ook gaan stemmen natuurlijk. Ik ben wel benieuwd wat dat op gaat leveren.
Wat ook een interesante discussie zou zijn is welke van de twee “volgende post / vorige post” links links moet staan en welke rechts. Merk online dat hier ook geen consensus over is. Mijn voorkeur gaat trouwens uit naar, volgende post links en vorige post rechts
rechts
@ewoutwolff 🙂 Das helder!
Mooie discussie. Maar waarom zou je de “Lees verder”-knop niet in het midden zetten? Een mooie groene call-to-action button?
Ik ben voor rechts. Voelt logischer. In dit geval geloof ik ook niet in een A/B test.
@mgvandenbroek: ik bedoel met ‘een link’ ook een knop, maar dus dat je niet enkel de titel als link moet aanhouden wat onno ook zegt dat gebeurt. Altijd een link/knop. Verder: test het gewoon! Wat Remi ook zegt zeg maar.
Ik zeg: maak de titel van elk artikel aanklikbaar en plaats een ‘Lees verder >’ link onder elk artikel.
Na het laatste woord. Meest intuitieve plaats.
Het ligt aan het blok:
– is de kijkrichting in het blok van horinzontaal van links naar rechts (zoals een tekst of een rij met elementen) –> meer-link rechtsonder
– is de kijkrichting in het blok verticaal, van boven naar beneden (sommige formulieren of elementen onder elkaar) –> meer-link er direct onder, dus links uitlijnen
eens?
Hamvraag: wat wil de maker / eigenaar van de website met de knop bereiken ?
Weinig kliks omdat de tekst een lokkertje is om op andere knoppen te klikken zoals advertentie, seminar, etc. ? Een grote NL huizen-verkoop-website verdient bijvoorbeeld goed geld met de kliks van funbezoekers op advertenties van derden naast de huizen-advertenties.
Als de wens is: veel doorkliks naar langere tekst, dan de knop niet te klein en met heldere, afwijkende kleur. Een groot NL online reisburo kreeg veel meer kliks op de “boek nu” knop nadat ze deze een andere kleur hadden gegeven. Zij hadden een goed web-analytics buro ingeschakeld dat ook op usability test.
Plek knop hangt o.a. af van opmaak artikel, opmaak rest van de website, inhoud van de korte tekst (teaser, samenvatting of begin van de tekst), andere knoppen die je erbij wilt zetten en of de meeste bezoekers MF lezen vanachter een buro met muis en groot beeldscherm, of vanaf kleinere schermen zonder muis.
Houd de branding van je eigen merken in de gaten en laat eigen knoppen niet tenonder in sharetweetlike-buttons van anderen (tenzij je daar flink geld mee verdient).
Vanuit een usability standpunt: geen één van de twee.
“Lees meer” linkjes zijn even slecht als “klik hier” linkjes
Ze zijn niet goed voor je SEO, vragen meer cognitieve aandacht, vallen minder op in een reeks artikelen, zijn een ramp qua toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden welke een screen reader gebruiken, het is geen call to action maar een operationele instructie, hebben geen waarde op papier (ja mensen drukken nog wel eens iets af), etc…
Beter kan je een prikkelende vraag gebruiken en deze in zijn geheel linken.
Ik heb op mijn weblog ook “lees meer” linkjes, maar er is een technische oorzaak waarom dat voorlopig niet anders kan.
Ik zou het in eerste instantie graag terug willen zien in de tekst. Men is dat immers gewend, denk bijvoorbeeld aan Facebook. Wanneer dit niet mogelijk is is zou ik het linkje rechts hanteren. Rechts geeft immers het “verder” gevoel. De titel in dit geval sowieso clickable maken.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!