Campagne: Philips Wake up the town

22 oktober 2010, 02:04

In het stadje Longyearbyen, een van de meest noordelijke plaatsen ter wereld, is in de winter maandenlang geen zon te zien. Aan zo’n 200 bewoners van het stadje in Spitsbergen werd de Philips Wake-up lamp uitgedeeld, om deze vanaf deze week uitvoerig door ze te laten testen. De bekende documentairemaker Doug Pray maakt er een documentaire over, waarvan het eerste deel begin november online te zien zal zijn. Daarnaast maakt hij vijf films over de bewoners. Tribal DDB Amsterdam ontwikkelde het concept van ‘Wake up the town’, een Facebook omgeving en Philips Wake up the town website, waar profielen van de betrokken bewoners te vinden zijn en het experiment te volgen is.

In de ochtend gewekt worden door het zonlicht van Philips Wake-up lamp, dat is prettig. Maar welke invloed heeft de lamp op het leven van Spitsbergen, waar extreme omstandigheden gelden? En wordt het leven van de bewoners er beter door? Het experiment is vanaf deze week tot in december online te volgen via de website en Facebook.

Online bewoners volgen

Van de documentaire over het donkere leven in het stadje door Doug Pray, de bekende documentairemaker en director van Art & Copy (een film over advertising en inspiratie), verschijnt naar verwachting het eerste deel 1 november en het tweede deel 15 november online. Maar de ervaringen van de bewoners worden ook gebruikt als onderzoeksgegevens. Vanaf deze week is alles rondom het experiment op de website en de Facebook omgeving te volgen. Op de website, waar zelfs de muis voorzien is van een warme handschoen, is informatie over het stadje te vinden, profielen van de bewoners die de lamp gebruiken en natuurlijk informatie over de lampen zelf. Het bijzondere is dat gedurende de test via datacapture vrijwel dagelijks op de site te zien is hoe de bewoners met de lampen zich voelen als ze opstaan. Op de site zijn verder allerlei video’s te vinden. Ondermeer met lichttherapie expert en Senior Application Scientist Dan Adams van Philips, maar ook met de bewoners zelf.

Een echte community

Over het concept weten Art director Mariota Essery en copy writer Paul Fraser, hoofden van het creatieve team, het volgende te melden: ‘Licht heeft grote invloed op hoe we slapen en wakker worden. Om dit te tonen, wilden naar een plek gaan waar extreme lichtlevels een belangrijke invloed op mensen hebben. Die plaats is Longyearbyen, de noordelijkste plaats op de planeet. Het experiment is erg Philips, erg simpel. We geven een licht waarmee je kan ontwaken, aan een stadje dat geen licht heeft om te ontwaken. Doug Pray hoorde van ons idee en wilde meedoen. Eigenlijk is dit een social media experiment met een echte community van mensen die er het hart van is. Het zijn geen acteurs, en ze worden niet betaald. Ze zij vrij om te zeggen wat ze denken. Het project is een goed voorbeeld van een idee dat uitgerold wordt over allerlei media, specifiek social media. Creatief Directeur Chris Baylis over het project: ‘We weten niet wie enthousiaster is; Philips of Tribal DDB Amsterdam. Het is een sterk concept, maar ook geweldig om een klant te hebben die ons de vrijheid geeft.’ Het resultaat mag er zijn.

Credits

Bureau: Tribal DDB Amsterdam

Chief Creative Officer: Neil Dawson

Creatief directeur: Chris Baylis

Art & Copy: Paul Fraser & Mariota Essery

Design: Simon Cook, Leigh Hibell, Stella Yu, Joris Blomjous (3D)

Account: Sandra Krstic, Nick Basermann

Strategie: Joey Duis

Technical Lead: Jan-Willem Penterman

User Experience Designer: David Vogel

Producers: Jeroen Jedeloo, Jolly Banerjee

Film Productie: Stamp Films

Director: Doug Pray

Director Of Photography: Denzil Armour-Brown

Producer: Scott O’Donnell

Muziek: Garron Chang

Colorist: Michael Gossen

Website productie: Group94

Bert Hagendoorn
Specialist in positionering en groeistrategie bij BertHagendoorn.nl

Als specialist in positionering en groeistrategie heeft Bert de afgelopen 10 jaar talloze creatieve bedrijven en ondernemers in de business to business markt geholpen. Hij brengt ze naar de volgende fase met zijn zes-stappen plan voor positionering, groeistrategie en communicatiestrategie. Dat geeft ze focus, richting, strategie, een scherper verhaal, zichtbaarheid - en uiteindelijk een succesvollere business. Daarnaast is Bert oprichter en voorzitter van Dutch Digital Design: het allerbeste digitale werk van Nederlandse ontwerpers en bureaus heeft daarmee een podium in binnen- en buitenland. Zij delen het beste werk via social media, pers en events - en vertellen over de designmentaliteit daarachter. Bij de stichting zijn 30 digitale bureaus aangesloten als partners.

COMMUNITY
Categorie
Tags

1 Reactie

    Marc clement

    Wow, tof! Dit klinkt erg interessant en slim van Philips. Ik ben erg benieuwd naar de uitkomsten en meningen van de bewoners.


    24 oktober 2010 om 20:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!