Campagne: Social media en viral ‘You are the big picture’ (MediaMonks )

25 oktober 2010, 08:35

In de campagne ‘You are the big picture’ kan je je foto uploaden, waarna je kans maakt op een spectaculaire prijs: het projecteren van die foto op grote gebouwen in wereldsteden als Londen, Parijs, Warschau, Bombay, Delhi en Singapore – en vorige week hebben de eerste projecties plaatsgevonden. Afzender van de campagne is Aviva, de grootste verzekeringsmaatschappij in de UK, die hiervoor het Londense bureau AMV BBDO inschakelde. B-Reel maakte de website, MediaMonks werd gevraagd voor de creatie van een FaceBook app, een YouTube kanaal, bannering en de persoonlijke viral video.

Verzekeraar Aviva heeft miljoenen klanten over de hele wereld. Ze besloten met deze campagne hun klanten in het zonnetje te zetten. Met video’s vol levensverhalen van klanten, projecties van hun foto’s op de grootste gebouwen in de grote steden, social media en een customizable viral.

De persoonlijke viral

Als je kans wil maken op een van de projecties op de gebouwen, is het enige wat je hoeft te doen je foto te uploaden – en als je wint zie je jezelf dus terug in een van de steden. Voor elke foto wordt 1 pond geschonken aan het goede doel ‘Save the Children’. Naast de website waar de films en projecties terug te vinden zijn, werden door MediaMonks een FaceBook app en een YouTube kanaal gemaakt. Maar ze zijn ook verantwoordelijk voor de personalisatie van de viral, die door Therapy Films werd geschoten, en de integratie daarvan op Facebook. De viral, waarin de projectie op een gebouw virtueel plaatsvindt, blijkt een echte boost voor de campagne te zijn. Na het uploaden van je foto wordt razendsnel een video gemaakt waarin jouw portret in een van de grote steden op een gebouw geprojecteerd wordt, waarna je de video via sociale media kunt delen en downloaden (zie voorbeeld). Het resultaat ziet er geweldig uit, waardoor rond 15% van de deelnemers de video ook download.

De Facebook app

Het voornaamste doel van de Facebook app is het verzamelen van ‘Likes’ en het eenvoudig maken voor deelnemers om een leuke wallpost te doen, zoals met de persoonlijke viral. Als de projecties op de gebouwen in het echt plaatsvinden, maakt de app het mogelijk om een Facebook event aan te maken en vrienden uit te nodigen om de projectie te bekijken. Natuurlijk kunnen ze de projecties ook komen bekijken, maar voor iedereen die niet op dat moment in de betreffende stad aanwezig kan zijn, biedt het live event op het YouTube kanaal een mooi alternatief. Bij de creatie van de Facebook app werden de grenzen van de mogelijkheden opgezocht. Dat bleef niet zonder resultaat: drie kwart van de deelnemers doet minimaal 1 wallpost, de video’s op de walls worden gemiddeld 10 keer bekeken en een op de vier bezoekers doet daadwerkelijk mee.

Het Youtube kanaal

Als bezoekers via de link in het Facebook event naar het YouTube kanaal gaan, kunnen ze daar een gepersonaliseerd live-event bekijken van de persoon die het event heeft gecreëerd. Als bezoeker word je gevraagd in te loggen met je Facebook account, zodat je direct met andere Facebook vrienden kan communiceren. Je kunt zelf mensen uitnodigen en het hoogtepunt, de foto op het gebouw, direct doorposten naar je wall. Wat het bijzondere aan deze opzet is, is dat een dergelijke Facebook integratie op YouTube nog weinig of niet eerder gezien is. Naast de Facebook app en het YouTube kanaal is er behoorlijk ingezet met banners, ondermeer op de Engelse MSN website met een banner take-over.

Uitdagingen bij de creatie

Projectmanager Wesley ter Haar van MediaMonks: ‘Wat we wilden is dat Facebook en Youtube elkaar binnen deze campagne zouden versterken als platformen. Dus compleet inrichten naar de sterke punten van beide diensten, in plaats van op beide plekken hetzelfde doen. Op Facebook ligt de nadruk op het aanbieden van content en zorgen dat de verspreiding laagdrempelig is. Youtube is natuurlijk video, maar door de verregaande Facebook integratie word het Youtube live event direct deelbaar met je sociale netwerk – en daardoor veel leuker.’ Een puur technische uitdaging zat in de gepersonaliseerde video en de mogelijkheid om daar een ‘echt’ bestand van te krijgen om te verspreiden en te downloaden. Er moest een dedicated renderfarm voor worden opgezet, zodat de video’s op grote schaal razendsnel kunnen worden gemaakt.’

De opdracht is grotendeels uitgevoerd door MediaMonks in de UK.

Bert Hagendoorn
Specialist in positionering en groeistrategie bij BertHagendoorn.nl

Als specialist in positionering en groeistrategie heeft Bert de afgelopen 10 jaar talloze creatieve bedrijven en ondernemers in de business to business markt geholpen. Hij brengt ze naar de volgende fase met zijn zes-stappen plan voor positionering, groeistrategie en communicatiestrategie. Dat geeft ze focus, richting, strategie, een scherper verhaal, zichtbaarheid - en uiteindelijk een succesvollere business. Daarnaast is Bert oprichter en voorzitter van Dutch Digital Design: het allerbeste digitale werk van Nederlandse ontwerpers en bureaus heeft daarmee een podium in binnen- en buitenland. Zij delen het beste werk via social media, pers en events - en vertellen over de designmentaliteit daarachter. Bij de stichting zijn 30 digitale bureaus aangesloten als partners.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!