Weekoverzicht Webanalisten (95): De onzin van conversiepercentages en zicht op de concurrentie

26 oktober 2010, 07:00

Campagnerapportages bevatten vaak conversiepercentages. Maar wat betekent dit eigenlijk? En zijn deze percentages van toegevoegde waarde? Deze percentages zijn vaak onzinnig, zo stelt Ton Wesseling. Hij geeft tips aan analisten hoe ze de percentages relevant kunnen maken in hun rapportages. Daarnaast blijven webanalisten nog vaak teveel gefocust op hun eigen site en statistieken. Juist het inzicht in de concurrentie kan veel meerwaarde bieden. Egan van Doorn laat zien hoe je met Google Insight for Search je concurrenten een stap voor kunt zijn.

De onzin van conversie percentages

De meeste bekende website statistieken pakketten rapporteren op dezelfde manier over de zo belangrijke cijfers “uitval in de sales funnel” en “conversiepercentage”. Er wordt gekeken naar de totale (hopelijk unieke…) populatie een de hele of een deel van de website en dit wordt vergeleken met het aantal unieke verkopen (of volgende stappen in de funnel). Een overlevering uit het feit dat we ooit zijn gestart met het tellen hoe vaak bepaalde pagina’s online werden bezocht in plaats van rapporteren over wat bezoekers nu eigenlijk kwamen doen. Hierdoor krijg je een vertekend beeld. Ton Wesseling legt uit waarom dit beeld vertekend is en geeft tips over hoe we beter om kunnen gaan met deze percentages.

Webanalytics; weten wat de ander meet

Wij webanalisten focussen ons vaak alleen op de data van onze eigen site, of beter gezegd, op de data die ons eigen meetpakket opslaat. Prima, er is op onze sites nog enorm veel te winnen als we goed gebruik maken van de data die we nu al hebben. Maar. De wereld om ons heen heeft ook grote invloed op de wijze waarop bezoekers met onze site omgaan. Langzaamaan zullen de webanalisten niet alleen nog kijken naar hun eigen site, maar ook kijken naar de concurrentie. Wakoopa gaat dit mogelijk maken. Ik leg uit hoe dit in zijn werk zal gaan.

Je concurrenten te slim af met gratis marktinzichten

Webanalyse is meer dan enkel het meten van klikgedrag op Internet. Avinash Kaushik is een groot pleitbezorger van het combineren van data om uiteindelijk tot ‘actionable’ (wie verzint hier een goed Nederlands woord voor) inzichten te komen. Egan van Doorn kwam onlangs twee prachtige cases tegen die laten zien hoe inzicht in het algemene zoekgedrag van mensen kan leiden tot aanzienlijke conversie- en rendementsverbetering. En het mooie is dat deze inzichten letterlijk voor het oprapen liggen. In dit artikel behandelt Egan de cases waarbij gebruik is gemaakt van Google Insight for Search, een gratis tool die iedereen kan raadplegen.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Hendrik-Jan Staal

    Goed artikel!

    Aansluitend op je verhaal. Het is te kort door de bocht inderdaad om te denken dat iedereen die je website bezoekt een ‘koop’ behoefte heeft. Vergelijk het met de offline wereld. Iedereen die door een meubelzaak loopt heeft misschien wel de behoefte om een meubelstuk te kopen maar kan er ook heen gaan om zich te laten inspireren of meer info te ontvangen. Een online bezoeker is nooit hetzelfde als een potentieele koper. Accepteer als webwinkel dat men je winkel verlaat zonder iets te kopen. Zorg dat je in contact blijft met je bezoeker zodat als het moment van koop komt hij weer terug komt bij jou in de winkel. Focus daarom niet op het conversie percentage.


    26 oktober 2010 om 11:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!