Wat zou Don Draper doen in deze digitale wereld?

29 oktober 2010, 05:28

Ik heb echt genoten van MadMen I,II en ben halverwege seizoen III. De serie is een hit, zit prachtig in elkaar, Don Draper als het onpeilbare, onnavolgbare creatieve brein van Sterling & Cooper; het boeit en blijft boeien. Bij comScore hebben ze de populariteit van de serie gebruikt om een belangrijke vraag/discussiepunt in de online industrie naar voren te brengen en tevens het eigen product comScore Ars te pluggen: Waarom is er zo weinig focus op het creatie deel van online advertising en welke rol moet creatie spelen in het nieuwe online advertentie ecosysteem? Wat volgt is een reis(je) van zestien pagina’s door het digitale advertising landschap met veel stats en een comScore Ars-case (Don Draper wordt pas in de conclusie aan zijn geoliede haren er weer bij gesleept):

View more documents from Marketingfacts.

Conclusie

“If Don Draper were doing business in today?s digital world, he would probably view the Internet as exactly what it is – a new way to do what advertising on any platform has always done – win the minds and hearts of consumers. His focus would likely still be on the creative. And Don Draper would be right.”

Tja. Als Don Draper nog leefde zou hij waarschijnlijk comScore voor de rechter slepen wegens op snode manier gebruik maken van zijn goede naam om aandacht te krijgen voor producten die niet uit zijn koker komen (comScore Ars). Draper zou ook zeggen, dat dit geen bijster intelligente noch creatieve manier is om die producten onder de aandacht te brengen. “I want to have more ideas that I can throw away”, of zoiets zou hij het creatieve team bij comScore hebben toegesnauwd.

Maar misschien… zou Draper wel zeggen: “Goed gedaan.” Want je bent verleid. Het werkt, je leest het whitepaper, kopieert wat stats voor in je presentatie voor volgende week, bent in aanraking gekomen met het merk comScore… En als het werkt, dan werkt het. Dat weet ook Don Draper.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Huib

    Online mensen komen vaak niet uit de creatieve hoek. Integendeel, het zijn meestal technische mensen en het over grote deel bestaat uit middelmast die eindelijk een simpele variant binnen advertising en communicatie hebben gevonden.

    Ik denk wel dat er steeds meer reclame creatieven naar de online wereld worden gehaald om toch het niveau van ramnen naar strategisch te krijgen. Achtung is hier een goed voorbeeld van.

    Maar er zijn teveel inline bureautjes die denken even reclame bureautje te kunnen spelen.


    31 oktober 2010 om 23:37
    Huib

    Online mensen komen vaak niet uit de creatieve hoek. Integendeel, het zijn meestal technische mensen en het over grote deel bestaat uit middelmast die eindelijk een simpele variant binnen advertising en communicatie hebben gevonden.

    Ik denk wel dat er steeds meer reclame creatieven naar de online wereld worden gehaald om toch het niveau van ramnen naar strategisch te krijgen. Achtung is hier een goed voorbeeld van.

    Maar er zijn teveel online bureautjes die denken even reclame bureautje te kunnen spelen.

    Maar hoeveel merken zijn hier daadwerkelijk groot onder geworden?!

    Dus zonder traditioneel reclamebureau in de markt gezet. En niet alleen 1 succesvol online dingetje van een merk dat al bestond.


    31 oktober 2010 om 23:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!