A Life on Facebook

11 november 2010, 08:36

In onderstaand filmpje wordt het leven van Alex Droner gevolgd. Zijn feestjes, zijn (verbroken) relaties, zijn huwelijk, zijn kinderen en uiteindelijk zijn dood. En dit alles op de muziek van Paint It Black van de Rolling Stones. Het filmpje maakt voor mij eens te meer duidelijk hoe sociale netwerken in ons dagelijkse leven zijn doorgedrongen. Niet meer weg te denken. En dat in een zeer korte tijd. Het interessante aan het filmpje is ook hoe er door het leven van iemand heen gebladerd kan worden. Een echte must-see:

Zelf gebruik ik Twitter en Facebook om even kort naar te kijken wat er in mijn netwerk gebeurt. Om snel even iets te posten. Om te delen. Ik blader af en toe wat terug in mijn tijdlijn. Maar dat is het dan. Nooit scroll ik terug tot naar de tijd waarin mijn account ontstaan is. Terwijl ik wel regelmatig door mijn foto’s blader op mijn smartphone. Om toch even terug te blikken.

Zouden dit soort filmpjes een voorbode zijn van een mogelijke toekomst? Ontstaan er straks bedrijven die zich specialiseren in het samenvatten van je digitale leven? Bedrijven die al je lidmaatschappen op sociale netwerken afstropen, momenten in je leven combineren met allerlei data (zie bijvoorbeeld de BodyBlogger), teneinde een digitaal levensdocument te maken? Je LifeStream en je Quantified Self samengevat in een filmpje van vier minuten? Leuk voor je kinderen!

Misschien draaf ik door. Het filmpje is overigens gemaakt door Maxime Luère, de lead CG artiest van Akama Studio. Ook via TNW op o.a. Mashable besproken.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!