Telegraaf Media Groep neemt belang van 40% in GroupDeal.nl
TMG is flink aan het investeren in online bedrijven. Zo werd Hyves een paar weken terug nog voor een onbekend bedrag overgenomen. Vandaag maakt het bedrijf bekend dat TMG een belang van 40 procent in GroupDeal heeft genomen.
GroupDeal.nl bundelt de koopkracht van individuen tot gezamenlijke koopkracht om zo de laagste aankoopprijzen te realiseren. Elke dag wordt er een product of dienst met hoge korting aangeboden, waarbij de aanbieding alleen doorgaat als er een voldoende kopers zijn. Dit zogenoemde “collective buying power”-concept is sinds 2009 een groot succes in Amerika.
Paul Montagne, algemeen directeur van Groupdeal:
“TMG is voor ons een ideale partner. Juist omdat zij niet alleen een landelijk bereik hebben, maar ook sterk lokaal vertegenwoordigd zijn met bijvoorbeeld hun lokale dagbladen en websites. Wij zien veel synergiemogelijkheden tussen GroupDeal en bedrijven die onder TMG vallen. Met de steun van TMG hopen wij dan ook in korte tijd een leidende marktpositie in Nederland op te bouwen.”
Bedrijven
Bedrijven adverteren op basis van no cure, no pay. Immers, de aanbieding gaat alleen door als genoeg mensen zich ervoor aanmelden. Wordt het minimale aantal kopers niet gehaald, dan gaat de aanbieding niet door en heeft de aanbieder genoten van een gratis advertentie. GroupDeal richt zich op zowellokale MKB-bedrijven als landelijke bedrijven met een lokale aanwezigheid. Het streven van de kortingssite is om het komende jaar de service uit te breiden naar vrijwel alle grote steden in Nederland.
Aanjagen Collective Buying Power
Sociale netwerken als Facebook, Hyves en Twitter spelen een belangrijke rol bij het creëren en vergroten van de bekendheid en klantenkring. Nu TMG Hyves in handen heeft kan er een interessante samenwerking met GroupDeal worden opgezet waarbij de focus ligt op het vergroten van de collective buying power en het targetten op ‘locals’. Ik ben benieuwd hoe ze dit verder gaan vormgeven.
Best jammer voor TMG dat de website van GroupDeal het vandaag geheel laat afweten. Ik zou als de wiedeweerga de server aanzwengelen.
Dit is door een DDos aanval op een provider waardoor alle sites gehost bij de provider nu uit de lucht zijn. Ook enkele van mijn webshops liggen hierdoor plat. Ongelukkige timing maar helaas gevalletje overmacht.
Verder ben ik, net als de schrijver van bovenstaand stuk, benieuwd naar de manier waarop dit alles vorm wordt gegeven door TMG.
@paul: Goed dat je op korte termijn helderheid over dit mankement verschaft. Hopelijk zijn jullie spoedig weer online.
Knap werk van groupdeal. Gefeliciteerd! Het is ook een mooi principe waar ze hanteren. TMG heeft kennelijk voldoende liquide middelen. Dit kan je niet van alle kranten zeggen 🙂
Yes de site doet het weer, direct even bekeken aangezien ik GroupDeal nog niet kende, ziet er goed uit! Volgens mij een site met veel mogelijkheden voor koppelingen met andere sites zo als Hyves, slim! Gefeliciteerd en succes.
Ik kende Groupdeal nog niet, wel Groupon. Lijkt wel verdacht veel op elkaar….zowel qua naam, idee als site.
Verder natuurlijke mooie stap voor Groupdeal, ben benieuwd wat TMG hier mee gaat doen, idd ook icm Hyves.
@Serge: dat het verdacht veel op elkaar lijkt is wat mij betreft het understatement van de dag: het is exact hetzelfde concept als groupon,livingsocial, promozebra,etc,etc..
En dat er zoveel copy-paste iniatatieven zijn heeft mijn inziens te maken met het feit dat fast-money machines zijn, en in eerste fase zal het dan ook een commercieel succes zijn,maar kan mij niet voorstellen dat het meer dan een hype is,althans de manier waarop het concept nu is opgezet,en wel om de volgende redenen:
– Wat is nu de meerwaarde voor bedrijven om structureel aanbiedingen te blijven doen: je geeft een belachelijk hoge marge weg met als verkooppraatje van de group buying sites dat het zowieso “free publicity” zal genereren. Dat klopt op zich,maar of het beperkte bereik compenseert wat je als ondernemer weggeeft aan marge: lijkt mij niet. Op een gegeven moment is de vijver van deelnemende bedrijven in de meeste steden dus opgedroogd,m.u.v A’dam/R’dam/Utrecht/Den’haag.
– Waarom moet je als consument betalen voor korting? Je wordt eerst “lekker”gemaakt met een hoge korting maar je moet wel al vantevoren het produkt/service aanschaffen, op de lange termijn gaat dit consumenten tegenstaan is mijn mening.
Op de Amerikaanse markt zijn als concepten gelanceerd waar je eveneens een hoge dagkorting krijgt dmv een exclusieve kortingscoupon en dit dan voor noppes,nada,niks….lijkt me dat je met zo’n concept veel meer toegevoegde waarde hebt voor zowel de bedrijven als de consument….de big plus is namelijk g.r.a.t.i.s.
Ben onbekend met het fenomeen Groupdeal. Op de website zie ik dat soms het aantal kopers al gehaald is. Directe betaling van de aanschaf lijkt dan redelijk. Hoe werkt het als het aantal kopers nog niet is gehaald? Betaling pas nadat het aantal alsnog is gehaald? Of toch direct betalen en restitutie als koop niet kan doorgaan?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!